С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 авг 2015, 18:59, 2889 прочитания

Мнения Daily - Отвъд еуфорията от излишъците

И още - На ДПС е отредена скрита, но ключова роля в управлението; В утрото на нова ера - безпартиен корпоративен строй; Реставрацията на УБО

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фискална политика

Отвъд еуфорията от излишъците


От коментар на Калоян Стайков, Институт за пазарна икономика

За разлика от предходни две години данните за изпълнението на бюджета през 2015 г. са съпроводени с еуфория заради бюджетните излишъци. Бюджетните излишъци са добра новина и могат да се използват за свиване на заложения за годината дефицит.

В същото време прочитът на данните показва, че зад излишъците стоят два големи риска: 1) в голяма степен те се дължат на по-високите приходи от европейски средства, особено в периода март - май, и 2) свързани са с натиск върху разходите. През юни се наблюдава промяна в тези рискове.
Добрите новини - по-високите приходи през юни 2015 г. в сравнение с юни 2014 г. се дължат почти изцяло на по-високите приходи от данъци, които формират 97% от увеличението. Водещата роля на данъчните постъпления беше изместена от приходите по европейски средства в периода март - май.



Около половината от по-високите приходи се дължат на постъпленията от ДДС и това е резултат изцяло от сделки в страната, тъй като постъпленията от ДДС от внос са по-ниски в сравнение с юни 2014 г. Това е изключително добра новина, защото означава засилване на потреблението и инвестициите, а може би, и подобряване на работата на приходните администрации.

Следват лошите новини - въпреки че натрупаните приходи за полугодието все още надхвърлят натрупаните разходи, през юни е налице вторият за годината месечен бюджетен дефицит. На първо място това е резултат от по-ниския ръст на общите приходи в бюджета.

Докато през февруари и май месечните приходи са с над 150 млн. лв. по-високи в сравнение със същия период на предходната година, а превишението в останалите месеци е над 400 млн. лв., през юни приходите са с едва 90 млн. лв. по-високи. Това се дължи изцяло на приходите по европейски средства, които са със 177 млн. лв. по-ниски в сравнение с юни м.г.

Същевременно разходите през юни са със 196 млн. лв. по-високи в сравнение с юни 2014 г. Увеличението се разпределя почти поравно по линия на националния бюджет и по линия на европейските средства.

Разходите за издръжка и заплати през 2015 г. трябваше да са с около 140 млн. лв. по-ниски в сравнение с 2014 г., но към края на юни натрупаните суми са с едва 16.5 млн. лв. по-ниски. По тези две пера може да се очаква преразход към края на годината.

Притеснение буди и изоставането при субсидиите. По план трябва да са с около 10 млн. лв. по-малко в сравнение с 2014 г., но за първите шест месеца са с около 60 млн. лв. по-малко. Същото може да се каже и за предоставените трансфери от държавния бюджет. До юни са отпуснати 48% от предвидените трансфери, докато за същия период на миналата година изпълнението е близо 50%.

Въпреки бюджетния дефицит през юни за първите шест месеца на годината все още има излишък. Но под претекст, че има "много" и силно недофинансирани сфери в държавната администрация, всяко ведомство ще си поиска повече разходи, които вероятно ще попаднат в графата "обезпечаване на дейност Х" (програмното бюджетиране е бързо забравен административен кошмар).

След като бъдат похарчени допълнителните средства, администрацията ще си спомни, че всъщност има редица планирани разходи за годината, които просто са отложени за втората ѝ половина. По този начин хем определени ведомства ще получат допълнително средства, хем няма да има реформи. Междувременно държавата ще продължи да трупа дългове, всяко следващо правителство ще се оправдава с предходното, а както винаги, сметката ще я платят данъкоплатците и/или техните деца.


Съдебната реформа

На ДПС е отредена скрита, но ключова роля в управлението

Момчил Дойчев, политолог, в анкета на "Дневник"

Оценявам компромиса за съдебната реформа отрицателно. С него много малко практически може да се промени посткомунистическата конституция от 1991 г., която не създава силни гаранции законите да важат за всички и властимащите да бъдат под институционален контрол, който да не им позволява да обслужват частни интереси.

За защита на демократичните ценности в тази конституция трудно може да се говори. Тя е направена така, че независимостта на властите не води до взаимен контрол и сдържане, а до произвол на всяка "независима" власт, чиито конци се дърпат зад кулисите. Точно тази част от реформата, насочена срещу съзнателно създадения дефект в конституцията, бе кастрирана. 

Затова компромисът няма да допринесе за съществена съдебна реформа - ключова за отваряне на страната към промени, които ще я извадят от посткомунистическото блато. Блатните животни естествено се съпротивляват. Но тъй като в тях са и хлябът, и ножът, т.е. те контролират очевидно парламента, правителството, прокуратурата, Конституционния съд, ВАС, ВСС, вече и омбудсмана, както и силовите структури, почти всички медии и организираните криминални групи, те няма да позволят реформа, която да им спре кранчето за плячкосване на държавата.

Отрицателният ефект от това ще е засилване на общественото недоверие към сега управляващите, както и безспорното "вдигане на акциите" на ДПС, която игра ролята на отговорна центристка сила, загрижена за "общия", "националния" интерес, и вече измества открито БСП като втора основна политическа сила.

Положителният ефект ще е, че дръпването на още една завеса ще създаде предпоставки за мобилизиране на съзнателната част от обществото към ясна и радикална програма за действителни, а не мними реформи.

Изборът на Мая Манолова за омбудсман ме изненада, защото не очаквах точно сега Бойко Борисов да направи такъв подарък на БСП. Борисов направи според мен за пръв път две видими политически грешки. Той се опита да направи сложен политически маньовър в стила на късния Тодор Живков - когато искаше да намали влиянието на руския фактор, като "нахрани" две от проруските партии с ключови за тях назначения и невидими засега отстъпки. Подозирам, че тези партии няма да спазят договорката, ако има такава.

Размиването на отговорността, липсата на прозрачност е основен белег за все по-видима безпомощност на управляващата коалиция за справяне с деструктивните действия на видимата и на невидимите опозиции. Все пак не смятам, че ГЕРБ ще влезе в открит съюз с ДПС – това означава да се самоубие. ДПС ще се опита да замести невидимо АБВ и ПФ, които са най-проблемните части от коалиционно мнозинство. Но това ще стане срещу изпълнение на поставени условия.

Видими промени в конфигурацията на властта няма да има - а на ДПС е отредена скрита, но ключова роля. ДПС прави компромиси само ако има икономическа изгода от тях.
 
От тези местни избори очаквам нещо подобно на това след местните избори през 1999 г. – намаляване на влиянието едновременно и на управляващи, и на опозиционни партии. Вече ни подготвят нови партийни и медийни проекти, които да обслужат задкулисието, като за пореден път от 2001 г. насам да баламосат народа. С явното вече спонсорство на една все по-агресивна антиевропейска държава на Изток.


 
Мегаскандалът КТБ сложи край на политика в класическия й смисъл и я вкара в коловоз, от който излизането е проблематично.

Фотограф: Анелия Николова
В утрото на нова ера


Безпартиен корпоративен строй

От анализ на Петя Владимирова в "Дневник"

Според най-елементарното описание на политиката в демократични условия тя е набор от публично огласени цели, решения и действия, които се осъществяват също публично - от представителствата на партиите, излъчени с избори и носещи отговорност пред избралите ги.

Един от белезите на подменената политика са скритите, но реални мотиви на партиите, които те доста елементарно понастоящем пробутват за надпартиен консенсус в името на обществено полезни национални цели.

Хронологията на събитията подсказва, че коренът на политическия проблем в България си остава съдебната реформа, заради което станахме свидетели на сформирането на новата тройна коалиция - ГЕРБ, ДПС и АБВ (за отделен коментар е БСП), които вкупом логично сложиха най-отличителните знаци на парламентарната антиполитика: и в избора на подуправителите на БНБ, и в избора на националния омбудсман, и в отлагането на антикорупционния закон.

Къде е Реформаторският блок? Той излъчва последни издихания на партийна политика и затова трябва да бъде "дисциплиниран". Освен това неудовлетворени желания вътре в блока улесняват най-сериозната съпротива срещу реформата на съдебната власт.

Слухът, че целта е този правосъдния министър и да бъде заменен със сговорчив "реформатор" в името на "консенсуса", се подкрепя от настойчивата и свирепа пропаганда срещу Христо Иванов. От името на АБВ в новата тройна коалиция Георги Първанов все по-гласовито нарича "калпава" реформата, а Румен Петков без нито един съдържателен аргумент определя Иванов за "слаб министър". В същия стил Георги Близнашки (в момента изявяващ се като съветник на ДПС) обяви: "Христо Иванов е един провален министър, не само заради съдебната реформа..."

Тримата вършат онази нелицеприятна дейност пред публиката, която ДПС и прокуратурата не си позволяват публично. Странно съвпадение на тази линия се вижда и в интервютата на Даниел Вълчев от партията на Кунева - реформа да, но не тази.

В нашата държава по силата на устройството й има друг фактор - извън партийните, който може да принуди всеки премиер да извърши много неща - безграничната власт на главния прокурор. Достатъчно е да бъдат гръмотевично обявени две-три прокурорски проверки срещу двама-трима министри едновременно и... отиде та се не видя предизборната стабилност на управлението. (Помните светкавицата "Костинброд" в деня за размисъл през 2013...)

Самоубийствено нелепото поведение на БСП по отношение на съдебната реформа изигра ролята на сводника за грехопадението на ГЕРБ и ДПС. Не е лишена от логика хипотезата, че и БСП се е "сложила" на ДПС с надеждата да й "пусне" поне едно кметско място в областен град, дори се чува за Шумен или Враца, да да може да живне и да се похвали не само с поста на омбудсмана, спечелен също с приноса на ДПС.

Да виждате дотук някаква партийност и политика? Полит-прокурорско-корпоративният мегаскандал КТБ, прераснал в тих грабеж на активи и безнаказано неплащане на задължения, сложи края на политиката в България в нейния класически смисъл и я вкара в коловоз, от който излизането е проблематично в обозримо време.

Така че, задават се избори в специфични (или за нас напълно естествени) условия. Установяващият се безпартиен (между партиите няма практическа разлика)  корпоративен строй потушава последните проблясъци на политиката - в опитите на част от Реформаторския блок  да напомни, че управляващата коалиция е имала публично обявени цели и те трябва да бъдат изпълнени. И само гражданите с натиск могат евентуално да променят посоката на движение.

Реставрация

ГЕРБ и ДПС узакониха държавната охрана на Доган и действията на НСО, за които вината винаги е у гражданите.

Фотограф: Георги Кожухаров
Новото УБо

От коментар на Иван Бедров за "Дойче веле"

По-младите със сигурност не са чували за абревиатурата УБО - Управление "Безопасност и охрана", известно преди и като Пето главно управление на Държавна сигурност. Създадено с цел да охранява и обслужва избраните, УБО бе един от символите на тоталитарната държава. И 25 години след началото на демократичните промени за първи път се сдоби със закон, по който да работи.

Досега неговият наследник - Националната служба за охрана (НСО), работи по правилник и съществува по силата на преходни разпоредби в Закона за отбраната и въоръжените сили. Приемането на първия закон, който регламентира обхвата на дейността и правомощията на служителите, остана обаче леко встрани покрай извънредната концентрация на развръзки и скандали в края на политическия сезон.

В крайна сметка НСО се сдоби със закон, който не дава ясна граница нито на кръга от лица, които ще се ползват от услугите на службата, нито на правомощията на въоръжените охранители. Интересна подробност е, че в последния момент ГЕРБ и ДПС гласуваха допълнение, според което освен висшите държавници могат да бъдат охранявани и "други лица, свързани с националната сигурност".

През така отворената вратичка обаче абсолютно всеки може да получи държавна охрана по преценка на службата. Това "друго лице" веднага бе разчетено от опозицията и някои медии като почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

В момента той не заема никакъв държавен пост и формулировката "друго лице, свързано с националната сигурност", пасва на впечатляващата му охрана от НСО. И ако поправката не беше приета, г-н Доган трябваше да бъде лишен от гардовете, които са денонощно около него за сметка на данъкоплатеца.

Вторият проблем в закона са на практика неограничените правомощия на охранителите от НСО. Те имат право да използват физическа сила и оръжие, но за разлика от Закона за МВР не са ограничени само до "абсолютно необходимата сила", нито трябва да се съобразяват с Европейската конвенция по правата на човека, както полицаите. Позволява се употребата на оръжие дори срещу човек, който не застрашава нечий живот, както и безотчетност при случаите на употреба на оръжие.

Новият закон за НСО затвърждава усещането, че който е контролирал съдбите преди, ги контролира и днес. Избраните имат привилегии, които са добре познати от годините на комунизма. Те използват целия държавен ресурс - пътуват с държавни лимузини, живеят в държавни резиденции, ядат (буквално) държавна храна, а охранителите им могат да ги защитават, както намерят за добре, от всяко досадно за тях поведение. Не само опасно.

Дори значителна част от служителите на бившето УБО са същите. Днешните управляващи просто узакониха действията на преторианската гвардия, която обслужва избраниците. Десетки са случаите, в които кортежи на НСО блъскат частни автомобили, а после разследването установява... "ама, разбира се, хората са виновни". Важно е всичко да е както преди.

 
 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3352 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2731 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Реформата е, за да се прави разлика между достойните и търгашите

И още: Икономика (не) за всички - конверсия на власт в активи; Една диктатура по взаимно съгласие

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10