Мнения Daily - Акцизните промени за цигарите: Да стреляш по успешната си приходна политика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Мнения Daily - Акцизните промени за цигарите: Да стреляш по успешната си приходна политика

Ако нещо може да обърне сегашния ръст в приходите и спад в нелегалната търговия с цигари, това е именно рязката и неаргументирана промяна в структурата на акциза в разрез и с тенденциите в ЕС

Мнения Daily - Акцизните промени за цигарите: Да стреляш по успешната си приходна политика

И още: Тайният орден на борбата с корупцията; Дървено желязо - Без ДСП реформите не стават

2965 прочитания

Ако нещо може да обърне сегашния ръст в приходите и спад в нелегалната търговия с цигари, това е именно рязката и неаргументирана промяна в структурата на акциза в разрез и с тенденциите в ЕС

© Велко Ангелов


От коментар на Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

България е на първо място в Европейския съюз от гледна точка на значението на акцизната политика спрямо цигарите за държавните финанси. Традиционно у нас приходите от акцизи на цигарите са 6-7% от всички приходи в държавния бюджет (без помощите от ЕС). За сравнение - в ЕС този дял е около 1-2%.

Страната има и други поводи за гордостта си на първенец. Няма по-силно негативен пример за сбъркана политика по отношение на цигарените акцизи от това, което се случи през 2010 г. - скок на акцизите с 50% (съответно на цените), което доведе до удвояване на нелегалната търговия и в крайна сметка до по-малко приходи в бюджета. Вече сме 2015 г. и отново се каним да повторим рекорда - с тоталната подмяна на вече гласувания от парламента акцизен календар до 2018 г., при това без грам обществено обсъждане и на практика тайно от всички заинтересовани страни.

Поставената от ЕС цел е акцизна тежест от 90 евро на всеки 1000 къса цигари, като България отново получи отсрочка и трябва да я постигне до 2018 г. Тъй като в съюза се залагат номинални цели, нормално е страните членки да ги преследват по-скоро покачвайки т.нар. специфичен акциз - той е също номинален и не зависи от ценовите равнища, както и от решенията на отделните компании. Именно затова България избяга от много високия пропорционален елемент (над 50% през 2007 г.) и в годините след членството покачи специфичния акциз. Така се случва и в целия ЕС - в периода 2010 - 2014 г. почти всички страни в него покачиха специфичния си компонент и поне 20 намалиха пропорционалния.

Едва в края на 2014 г. в България най-сетне беше приет и акцизен календар до 2018 г., който трябваше да осигури предвидимост и сигурност в сектора и да гарантира плавното покачване на ставките, за да се предотврати нов ценови шок и съответно скок в нелегалната търговия и загуба на приходи в бюджета. В записания и в закона план структурата на цигарения акциз не се променя фундаментално - покачва се леко пропорционалният елемент (от 23% през 2015 г. до 28% през 2018 г.), както и т.нар. минимален акциз. Макар това да се разминава с тенденциите в Европа (да се покачва специфичният акциз), този план получи широка подкрепа, тъй като в крайна сметка не променя изначално акцизната политика, дава предвидимост и избягване на резките промени, предизвикващи най-негативните ефекти.

Но ето че преди няколко дни правителството взе решение да промени фундаментално структурата на акцизите за цигарите и да зачеркне собствения си данъчен календар. Новият (ако се приеме от депутатите) предвижда значително намаляване на специфичния акциз (от 101 лв. до 70 лв. на 1000 къса) и рязко покачване на пропорционалния компонент (от 23% до 42% от продажната цена). Подобно развитие на акцизната политика не е било дискутирано, нямаше го и в проекта на закона, публикуван на страницата на финансовото министерство. Обществото разбра за тези намерения от информацията за решенията от последното заседание на министрите. Забележете, че това решение се взема на фона на много добри данни от текущата акцизна структура - рекордни приходи в бюджета (може да достигнат до 2 млрд. лв. през 2015 г.) и рекордно ниска нива на нелегална търговия (13-14% в средата на 2015 г.). Тоест проблем с текущата акцизна структура няма, но въпреки това правителството тайно решава да промени изначално акцизната си политика.

Аргументите за това са малко и озадачаващи. Ако ще променяш собствения си план, би следвало да кажеш какво му е лошото и защо е нужен новият. Няма подобно нещо - мотивите не казват защо трябва да се обърне с краката нагоре цялата структура. Споменава се, че целта е се облекчат най-евтините цигари. Само че акцизната политика не може да се провежда за един или друг сегмент на пазара, такъв пример по света просто няма. Аргументът, че новата акцизна структура ще донесе повече приходи и ще намали контрабандата, е силно пожелателен и напомня произволното говорене през 2010 г., последвано от провал в акцизната политика. Ако има нещо, което може да обърне сегашния ръст на приходите и спад в нелегалната търговия, това е именно рязката и тотално неаргументирана промяна в разрез и с тенденциите в Европа.

Ако предложението на правителството бъде прието, България отново ще спечели приза за тотално сбъркана акцизна политика в преследване на краткосрочни политически дивиденти.

Българският модел 

Тайният орден на борбата с корупцията

От коментар на Красен Николов в "Медиапул"

Борбата с корупцията в България се оказа нещо изключително секретно. Това става ясно от незаконния мълчалив отказ, който получи редакцията на Mediapool от главния прокурор на нейното питане по реда на Закона за достъп до обществена информация. Въпросите нямаха за цел да разкрият някакви съкровени държавни тайни. Искахме информация за това кой прокурор ръководи специализираното звено за борба с корупцията по върховете на властта. Този човек изпълнява твърде важна задача на държавата и би трябвало по някакъв начин да се отчита пред обществото. Оказва се, че името му е тайна, а от това следва и освобождаване от обществена отговорност.

Тайна е и информацията по колко души от прокуратурата, ДАНС и МВР влизат в това суперсекретно звено. Не се казва нито кои са, нито как са подбрани. Медиите и обществеността не са в състояние да направят каквато и да било оценка дали са независими професионалисти или просто "наши" хора.

Тайна, забележете, е и информацията по колко преписки и дела работи към настоящия момент въпросното спецзвено. Не за какво, а колко. Главният прокурор не желае да обясни, ако цялата тази информация е засекретена, на какво основание става това. Излиза, че обществото трябва сляпо да вярва, че група неприкосновени хора се борят в пълна секретност с корупцията, но не и да чака резултати.

Антикорупционното звено бе сформирано през пролетта, след като премиерът Борисов и ГЕРБ се съобразиха с волята на главния прокурор да не се създава независима от прокуратурата структура за борба с корупцията по върховете на властта по т.нар. румънски модел. Така се роди подобието на таен орган под ръководството на Сотир Цацаров.

"Абсурдно е институцията, която е призвана да съблюдава закона и да се бори с престъпленията и нарушенията, да го нарушава", коментира адв. Александър Кашъмов от "Програма Достъп до информация". Според него при пълното мълчание възниква естественият въпрос дали въобще се извършва някакво противодействие срещу корупцията.

Дървено желязо

Без ДПС реформите не стават

ДПС е особена партия. Ако ние имаме противник, който да може да ни излезе на организация, ред, концентрация, това са те. В тях етническият модел съществува. Те бягат от него, не го показват, но винаги може и с външна подкрепа този модел да се задейства. Ние като отговорна партия винаги ще имаме едно на ум етническата толерантност и докъде може да се стигне. Най-лесно и удобно е да се прави анти ДПС кампания. Когато си опозиция е лесно, когато управляваш, е трудно. За някои от много важните закони ни трябват и техните гласове. Ако ние оставим на реформаторите с тяхната изразна приказка, това никога не може да се случи. Проявяваме толерантност, за да може да се случат тези по-важни за България неща. Стабилността на държавата ни е по-важна от всичко. С ДПС много внимателно и в същото време те харесват победителите и силните. Колкото сме по-силни, толкова по-лесно се работи с тях.

Бойко Борисов, премиер и лидер на ГЕРБ, в слово пред симпатизантите на ГЕРБ в зала "Арена Армеец" за откриването на предизборната кампания на партията

От коментар на Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

България е на първо място в Европейския съюз от гледна точка на значението на акцизната политика спрямо цигарите за държавните финанси. Традиционно у нас приходите от акцизи на цигарите са 6-7% от всички приходи в държавния бюджет (без помощите от ЕС). За сравнение - в ЕС този дял е около 1-2%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK