Един държавен уебсайт за 3 млн. лв. и много въпроси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един държавен уебсайт за 3 млн. лв. и много въпроси

Един държавен уебсайт за 3 млн. лв. и много въпроси

Или преглед на една IT обществена поръчка от един програмист

14348 прочитания

© shutterstock


"Капитал" публикува с разрешение на автора анализа на програмиста Антон Стойчев по повод обществена поръчка за надграждане на съществуващите и изграждане на нови централни системи на електронното правителство, в частта й за надграждане на системата за електронни разплащания към централната и местна администрация. Целта й е работещ уебсайт, през който гражданите да могат да плащат и проверяват задълженията си към общините и държавата. Стойността на тази част от поръчката е 2 млн. лв. без ДДС и е била спечелена от Консорциум Такс Ми ДЗЗД.

В текста си Стойчев посочва няколко проблемни момента в търга, както и защо те биха попречили на ефективността на крайния продукт.  Важно е да се отбележи, че поръчката е обявена три дни след оставката на кабинета "Орешарски" - на 27 юли 2014 г. и е възложена по времето на служебния кабинет, малко преди идването на сегашното правителство. Подписът под нея е на министъра от кабинета "Орешарски" Данаил Папазов.

Папазов отдавна го няма, но министерството е там. Тъй като анализът повдига важни въпроси относно качеството на бъдещия уебсайт и неговата използваемост, "Капитал" изпрати запитване до възложителя - Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Ще публикуваме отговорите му веднага, след като ги получим.

Заглавието е на "Капитал", а текстът е редактиран с позволението на автора. 

В този текст разглеждам как са дадени 3 милиона лв. за изработката на уеб страница, на която хората могат да плащат и проверяват своите държавни задължения онлайн, но която страница по мое мнение (аргументирано в текста) ще остане ниско-ползвана.

Поръчката включва и други неща, но главният продукт, който хората (гражданите) получават за 3 млн. лв е страница, на която е възможно да се плаща по интернет. Възможно, но не е лесно.

Ето как започна всичко:

1. намерих документи за актуална обществена поръчка в Агенцията по обществени поръчки (АОП), №00042-2014-0009, от която частта за "електронни разплащания и услуга за удостоверяване на време" е на стойност 2 милиона.

2. след доста търсене намерих и допълнителни материали за тази поръчка в сайта на МТИТС (Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията - бел. ред.), които не са налични на сайта на агенцията.
3. намерих информация в друга поръчка в АОП за 1 милион. Тази стара поръчка е базата, върху която текущата надгражда. За старата поръчка разбрах от допълнителните материали на текущата поръчка.

4. на пресконференция на 09.10.2015 относно актуалните обществени поръчки по темата "ел. управление", мой колега задаваше въпроси. От там има допълнителна информация. От двете поръчки общо стават 3 милиона.

За какво е тази поръчка?

Нека дам пример: Пазарували ли сте по интернет? - отивате на уеб сайт, избирате продукт и на страницата за плащане пишете вашите детайли, натискате "Плати" и готово.

Тази държавна поръчка е за разработката на такава "страницата за плащане" с опцията за проверка на задължения. Не става дума за разработване на нов начин за плащане, а просто за интеграцията на съществуващите такива. Теоретично през нея трябва да можете да плащате задължения към всички администрации и да проверявате за нови задължения. Да плащате осигуровки, данъци, такси и т.н., както и да питате "хей, какво друго дължа". Звучи супер!

Реално, след края на поръчката ще може да плащате само към няколко администрации (поне 2) и ще ви е нужен електронен подпис преди да можете да правите каквото и да е. Не е супер.

Веднага ми идва първия въпрос: Защо е нужно да имам електронен подпис, за да платя задължения?

Не става дума за проверката на задължение, а просто за плащането. В момента всеки може да плати задължения (чужди или свои) чрез 1 банков превод. Примерно, на теб читателю, утре мога да ти платя осигуровките.

Защо изведнъж трябва човек да има ел. подпис (нещо, което хич не е лесно за ползване, нито е безплатно), за да плаща. Аз не горя от желание да си давам парите. В интерес на държавата е да ме улесни, не да го прави по-сложно.

Какво точно включва поръчката?

Това, за което говоря тук е "Дейност 2" от актуална обществена поръчка. За дейността ще се платят 2 млн. лв. Тя цели надграждане на стара поръчка от 2008 за 1 млн. лв. В дейността се надгражда съществуваща система за плащания по интернет (изработена в старата поръчка) и допълнително се разработва "услуга за удостоверяване на време".

Важно е да отбележа, че министерството, което поръчва това (МТИТС) вече има "услуга за удостоверяване на време". Защо не се преизползва тази съществуваща услуга за целите на цялото ел. управление, а се изгражда наново не е ясно. Не можем и да проверим, понеже съществуващата услуга не е с отворен код.

Цялото име на дейността е "Надграждане на системата за електронни разплащания към централната и местна администрация, чрез разработване на единна входна точка за използване на наличните инструменти за плащане в Р България и разработване на услуга за удостоверяване на време".

Както виждате, споменава се готова система - "системата за електронни разплащания към централната и местна администрация". Тя вече съществува. Поне по документи, нали? За нея е платено 1 милион все пак.

Четейки документицята за новата поръчка, ясно се твърди, че в старата вече е изградена системата за плащане и проверка на задълженията. Новата поръчка трябва да: "разработи единна входна точка".

В документацията също пише, че единен портал - https://pay.egov.bg/ вече е разработен като част от старата поръчка. Та какво точно се прави сега? Има три варианта:

1. Първият вариант е фактически старата поръчка да не е свършила това, което се твърди. Да са дадени парите (в АОП не е отбелязано, че поръчката е отменена, тоест тя е успешна) и този факт да е "скрито-покрит". 2. Вторият вариант е документацията на новата поръчка да е грешна. Това значи, че търгът комуникира нереални изисквания и елиминира потенциални изпълнители.

3. И третият вариант е всичко да е свършено в старата поръчка, и в новата поръчка за 2 милиона няма да се правят много неща. Вече почти всичко е готово.

Аз залагам на вариант №1. Това значи, че държавата е дала 1 милион на вятъра и не го признава - по документи такава система съществува и само трябва да се надгради. Щом държавата казва така, нека и ние анализираме с тази гледна точка.

Интересно е да спомена, че по документи в старата поръчка е създаден начин, всеки гражданин да си проверява всички държавни задължения чрез интернет банкирането на своята банка. Аз обаче, не знам за банка, която предлага такава услуга. Коментирайте, ако имате бутон тип "Преглед на задължения към държавата" в интернет банкирането ви, който бутон да връща списък, включващ не само някои данъци, а всичко - от такси за услуга или удостоверение, което сте поръчали, до държавни, местни и осигурителни задължения.

Как ще се изработи поръчката?

Из допълнителните материали за поръчката може да видите документ от 195 страници, описващ как ще бъде изпълнена дейността. Базирано на това описание и документацията може да видим, че реално резултатът на проекта е:

- анализ за текущото състояние на старата поръчка и нормативната уредба - предложения за промяна в нормативната уредба свързани с онлайн плащания - мистичното надграждане на старата система
- обучение на 10 човека на системата - интеграция на системата с 2 администрации (наистина само 2)

- поддръжка на софтуера 36 месеца

Директно ви казвам за 2 минути какви ще са анализът и предложенията:

Анализът на старата система ще покаже че старата система реално не функционира. Това лесно може се види, понеже портал https://pay.egov.bg/ не е бил ползван от никой. Ако погледнем и страницата "За нас" ще видим, че там авторът е новият изпълнител, а не старият. Какво е станало със стария портал не знаем.

Горе споменах и, че банките би трябвало да имат вече бутон "Преглед на задължения към държавата", но реално нямат.

Надграждането изглежда да бъде преработка. Държавната администрация ще се съгласи с този анализ и системата ще бъде преработена.

Трябва да се направи и анализ на начините за плащане. На всеки един програмист, работил с онлайн плащания в България е ясно кои са начините за плащания. А който не знае, може за няколко часа да разбере, като просто прелисти списъка с лицензирани платежни системи поддържан от БНБ. Заедно с разлеждането на условия за ползване и тарифи ще отнеме няколко дни - това е за някой напълно незапознат.

Единственото нормално заключение от анализа на бизнес процесите пък ще бъде това, че текущият начин на плащане на задължения е ненормален - в момента всяка администрация има собствена сметка, а някои администрации дори повече от една, и тези сметки в края на краищата отиват в една обща - на държавния бюджет. Това е огромно усложенение откъм логистика и допълнителни разходи. Не само за администрацията, а и за гражданите.

Единствената нормална препоръка за промяна в нормативната уредба би била тези сметки да се обединият в една обща, а целта на всяко плащане към общата сметка да се разпознава автоматично по код, изпратен с плащането.

Допълнително предложение в най-добрия случай ще бъде: Таксата на платежния оператор да се включва в крайната сума на задължението, а да не се добавя допълнително върху крайната сума.

Всичко друго нормативно работи и ако държавната администрация наистина иска да започне с плащанията, то тя може.

И ето - готово. Няма пречки за плащанията по интернет. Описаните предложения горе биха улеснили и оптимизирали процеса, но липсата им не го спира.

Надграждането

Реално, ако старата софтуерна система работи, не виждам какво има да се прави по новата.

Но да речем, че старата система не работи. Тази система трябва да включва начин за държавната администрация да въвежда задълженията на гражданите и начин за гражданите да ги проверяват и плащат.

Начинът за въвеждане на задължения е нещо ултимативно просто, особено ако ще става ръчно. Ако става автоматично е нужно тази система да "си говори" с деловодната система на всяка администрация.

Остава само "начин за плащане". Това е точно "страничката за плащане". Тук ще трябва да поработят програмистите на изпълнителя, но не си представяйте нещо прекалено сложно. Има работещи безплатни примери за това. Паралелно с това, ако от старата система абсолютно нищо не работи, ще трябва да се преговаря с банките да доразвият своите системи за интернет банкиране и добавят опцията за проверка на задължения.

Поддръжката

Горе споменах, че системата за плащания работи само за хора, които имат ел. подпис. Познайте колко хора имат ел. подпис - не много. Освен това системата ще се интегрира само с няколко администрации.

Това значи, че работата по "поддръжката" ще е много малко, поне преди електронната идентичност да се наложи в България, а дотогава гаранционният срок ще се е преполовил.

Интеграцията с администрации

Ако въвеждането на задължения в системата става ръчно, то изпълнителят в тази поръчка не трябва да върши много. Просто да обучи хората - администраторите, които ще въвеждат. Ако въвеждането на задължения е автоматично, програмистите на изпълнителя трябва да поработят. Допълнително всяка админстрация трябва сама да сключва договор със своята банка (или банки), за да позволи онлайн плащания. Тези договори при доста банки включват месечни/годишни такси.

Екипът

От наличните документи става ясно, че по поръчката ще работят 10 души:

1 проектов ръководител 2-ма юристи 1 ръководител на софтуерна разработка
2-ма програмисти 1 бизнес аналитик 1 QA
1 експерт по сигурността

1 икономист

Тези 10 души не работят винаги паралелно. Работата на някои зависи от свършената работа на останалите.

Ако вземете предвид моята рецензия на анализа и предложенията по юридическите и бизнес процесите, то 2-ма юристи, 1 икономист и 1 бизнес аналитик не виждам какво точно ще правят. 4-ма човека ще вършат дейност, която по начало е с доста ясен изход. Дори юристите да предложат допълнителни промени, това са само предложения. Реалното прилагане на предложенията в закона ще е работа на министерството.

Хората, работили над софтуерен проект, ще забележат, че от списъка липсва графичен дизайнер. Такъв е жизнено важен за всеки софтуер, който не иска да се окаже напълно неизползваем от гледна точка на достъпност и удобство за потребителя. Някои от тези роли в екипа са изисквани от заданието на обществената поръчка, така че странният екип не е създаден единствено от фирмата-изпълнител.

Малко сметки

Да речем че всички хора са абсолютно неделима част за проекта (което според мен е глупост). В този случай, ако разделите 2 милиона на 11 месеца (такава е продължителността на проекта) спрямо натоварването на различните хора в екипа ще получите нещо като 30 000 лв. заплата на месец за всеки - помнете, че те не работят паралелно.

Да речем, че фирмата от 2 милиона има 1 милион печалба/марж. Това са отново някъде 15 000 лв. на месец за всеки, а фирмата е спечелила 1 милион. Това е в случай, че всички взимат по равно, а знаем че това няма да е така. Знаем и, че на хората във фирмата няма да им е платено по 15 000 лв. на месец. На който и да е от тях.

В сметките си включвам и гаранционния период, по време на който както описах горе няма да има голяма ползваемост на продукта, тоест поддръжката няма да отнема време, т.е. няма да отнема и толкова пари. На фона на 2 милиона е пренебрежимо.

Какво да очакваме от тази система?

Ще бъде уеб сайт, в който влизате само с ел. подпис и вътре може да проверите задълженията си към администрациите, с които сайтът работи, както и да ги платите. Виждам следните проблеми:

1. Само хора с ел. подпис ще могат да ползват системата. Хора с ел. подпис познавам малко. Това най-често са техничари, както и хора от правния или финансов сектор. Рядко профилът на човек с ел. подпис е друг, а идеята на портала за плащания е да бъде за всеки. Допълнително, за да работи с ел. идентичност, която се планира от МВР, системата ще трябва да се доработи, тоест още време и разходи. Системата няма да работи през мобилни устройства, понеже изисква ел. подпис.

2. Системата няма да помни вашите детайли за плащане. Освен това всеки път ще трябва да избирате как искате да платите и всеки път трябва да се съгласявате с условията за ползване. Допълнително, понеже всяка от администрациите имат отделни сметки и банки, ще трябва да попълвате данните си в различни на вид системи за плащане. Почти всеки адекватен бизнес, предлагащ заплащане онлайн, има опцията "запазване на детайли за плащане". Това е напълно възможно в България. Няма причина една нова система за 2 милиона да пренебрегва този факт. Освен това е незаконно, държавата да изисква информация, която вече сте предоставили.

3. Системата ще работи само с някои администрации, и за да се интегира с останалите, отново е нужно време и пари. Всяка администрация трябва да сключва договор със своята банката, за да има онлайн плащания. Всяка банка предлага различен на вид страничка за плащане. Системата няма да има възможност за директно вграждане в страниците на различните администрации, тоест ще бъдете прехвърляни от една система на друга. Интересен факт е, че дори в текущото законодателство е напълно легално поръчаната система реално да бъде свързана с 1 сметка и да има 1 входна точка, от която да се разпределят плащанията. Това ще улесни много интеграциите с администрациите и достъпността за гражданите. Това обаче не се прави.

4. За системата не са планирани дизайнер, copywriter и човек, работещ над ползваемост. Поне по документи. Ако това наистина е така, може да очакваме уеб страница с нелогични стъпки, трудно достъпна или дори антидостъпна - в тон с 99% от останалите държавни разработки.

5. За системата не е предвидена информационна кампания в проекта. Ако такава бъде направена ще има нужда от допълнително време и пари. Съдейки по обичайната държавна практика, тази информационна кампания / маркетинг няма да бъде достатъчно силна, а без такава и най-страхотният продукт ще остане неползван. Ако не се появи, някой като мен, който да изрови линк към системата, тя може да остане напълно непозната.

Общата сума за това е 3 000 000 лв. Ако искаме да работи с ел. идентичност, да има информационна кампания и да работи с всички администрации, ще струва и още пари и още време.

А какво може да бъде?

Субективно ви давам моята оценка за подобен продукт, за да прецените:

На мястото на изпълнителите бих (с екип от ръководител, програмисти, дизайнери, copywriter и маркетолози) единствено се съгласил да направя интеграция с една обща сметка за всички администрации, понеже това е смисленото нещо. Бих спорил с администрацията и бих обосновал защо това е нужното. Това би било моята част "предложение за надграждане и изработка".

Едната сметка ще е готова да приема плащания след 6 месеца. Системата ще помни вашите детайли за плащане, а за хората с ел. подпис ще има опция да проверяват задълженият си. Това го оценявам на около 6 месеца, струващо от 200 000 лв. до 300 000 лв. Би имало лесен за ползване дизайн, би работило на мобилни устройства и бихте имали опцията за автоматично плащане на задълженията щом нови се появят.

Общо взето система, в която можете да влезете веднъж, да въведете вашите детайли и повече въобще да не се занимавате.

Може да си зададем и няколко въпроса:

- Защо в сайта на АОП не се публикуват останалите документи, налични на сайта на министерството? Поне линкове/препратки към тях?
- Защо в страницата на програмата, финансирала старата поръчка - (ОПАК), пише че са отделени 1.5 млн. лв., а поръчката е за 1 млн. лв? От къде идва разликата? - Как почти винаги става така, че офертата на изпълнителите е около 95% от предвидения бюджет? Как е възможна такава точност? - Кой планира тези поръчки? Защо се поръчва нещо с такава специфичност без да се помисли дали все пак няма по-добър начин; дали не може първо да се помисли за по-голямата картинка?

- Колко струва на фирмата изпълнител изчитането на всички изисквания и изготвянето на доста конкретен документ от 195 стр? Къде са описани тези разходи? Ако фирмата има шанс да загуби в търга (което би трябвало да е така), тогава не е ли прекалено голям риска на тази инвестиция? Защо държавата е направила толкова трудно да се работи по нетолкова сложна задача?

- Колко струва комуникацията и отчетността за фирмата-изпълнител? Ръководителят ли го върши сам?

"Капитал" публикува с разрешение на автора анализа на програмиста Антон Стойчев по повод обществена поръчка за надграждане на съществуващите и изграждане на нови централни системи на електронното правителство, в частта й за надграждане на системата за електронни разплащания към централната и местна администрация. Целта й е работещ уебсайт, през който гражданите да могат да плащат и проверяват задълженията си към общините и държавата. Стойността на тази част от поръчката е 2 млн. лв. без ДДС и е била спечелена от Консорциум Такс Ми ДЗЗД.

В текста си Стойчев посочва няколко проблемни момента в търга, както и защо те биха попречили на ефективността на крайния продукт.  Важно е да се отбележи, че поръчката е обявена три дни след оставката на кабинета "Орешарски" - на 27 юли 2014 г. и е възложена по времето на служебния кабинет, малко преди идването на сегашното правителство. Подписът под нея е на министъра от кабинета "Орешарски" Данаил Папазов.

Папазов отдавна го няма, но министерството е там. Тъй като анализът повдига важни въпроси относно качеството на бъдещия уебсайт и неговата използваемост, "Капитал" изпрати запитване до възложителя - Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Ще публикуваме отговорите му веднага, след като ги получим.

Заглавието е на "Капитал", а текстът е редактиран с позволението на автора. 

В този текст разглеждам как са дадени 3 милиона лв. за изработката на уеб страница, на която хората могат да плащат и проверяват своите държавни задължения онлайн, но която страница по мое мнение (аргументирано в текста) ще остане ниско-ползвана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Четох мнението на човека от извора както се казва. Изглежда много слабо изпълнение за цената от 3 милиона. Въпреки това, 3 милиона са малко пари. Не е проблема в нулите, а в продукта. Както повечето хора знаем - цената никога не е проблем, проблема е, ако срещу висока цена получаваме некачествен продукт.
    Според мен проблема е, че хората вземащи решението за тази поръчка:
    1) Не са много наясно какъв трябва да е крайния резултат.
    2) Не са наясно какви са алтернативните начини на изпълнение
    3) Нямат представа как е решен подобен казус в други държави, където са минали по този път преди 5-10 години.

    Аз смятам, че този проблем е много лесно решим. Имаме експерти в излишък, просто трябва да намерим начин да впрегнем умовете на нацията. При нас лесното е, че не е нужно да откриваме топлата вода, а просто да видим с какъв нагревател я загряват другите, открили я преди нас. Смятам, че има голям потенциал в малдите български експерти, с опит зад граница, или опит в международни гиганти. Едно примерно решение, на много от нашите проблеми, според мен би било -
    Ако се открие форум, дискусионно поле на тема - какви са проблемите пред дадена българска институция, фирма, община и т.н. Напише се горе-долу какъв е проблема, какво решение се търси и на каква алтернатива се е спрял човекът взимащ решението. От тук натам - дайте гласност на казуса и дайте 30 дни на българските експерти, в един форум, да изразят мнение по въпроса.

    Аз например - знам supply-chain системата на една фирмичка, същестуваща от 1907-ма година, с 75 000+ души работещи в нея. Supply chain & Operations в Европа ги знам като пръстите на едната ми ръка, с няколко клика в общата база данни - мога да намеря всяко едно нервно окончание, всеки един детайл от системата как е направен, оптимизира, как работи и с каква цел. Всичкото това знание ми е на един клик разстояние, не е нужно дори да имам какъвто и да било интелект - мога просто да го споделя. да напиша как по-умни от мен са решили да се справят с проблема. И предполагам това know-how, може да бъда изпозлвано (с малки адаптации, спрямо нашите нужди) НАГОТОВО.

    В момента, хора, имаме безценен ресурс, който не ютилизираме по никакъв начин. Имам българи с огромни заплати, работещи на отговорни позиции, с чудовищен по размер know-how - можем да го използваме. Само желание е нужно и малко фантазия, за това как да оползотворим това знание!

    Аз лично съм готов безвъзмездно* да споделя цялото знание, натрупано през годините в един форум, ако има въпрос по който мога да помогна. Единственото което искам е една проста платформа, например форум, и желание на хората да чуят как се правят нещата и как са осъвършенствани с 100+ години. Единствения проблем е правописа, защото много хора неизползвали българския писмено за 10+ години, може да правят грашки, абстрахирайте се от това и нещата биха могли да се подобрят. Смятам че има хиляди българи можещи и имащи желание да помогнат.

    *безвъзмездното не е никак безвъмездно. Споделящите опит и know-how поучават възмездие, но то е под формата на морално удоволетворение, че помагат на нещо родно, все пак имаме приятели и роднини в тази страна. безвъзмездно го пиша с идеята, че пари не ми трябват.

  • 2
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Тия пичове от Абати АД са някакви сериозни консултанти - само по държавни и общински поръчки. Една частна няма. Това някакси говори много.

  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    Дам! Ако разгледате страницата на фирмата Абати, няма да намерите нито едно име на човек стоящ зад нея. И наистина работят само по държавни поръчки.

    Публикувано през m.capital.bg

  • expostoyanen

    С доста зор, успях да достъпна до въпросната съществуваща интернет страница, т.к. ИЕ ме изхвърляше с грешка :
    •Internet connectivity has been lost.
    •The website is temporarily unavailable.
    •The Domain Name Server (DNS) is not reachable.
    •The Domain Name Server (DNS) does not have a listing for the website's domain.
    Но УСПЯХ, в крайна сметка да стигна до въпросния сайт и се опитах да влезна с моя ел. подпис.
    Резултатът беше ...............неуспешен.
    Няма такава държава, мамка му ... и в Африка не съществува подобна!

  • 5
    vpa1427144477395708 avatar :-|
    Потребител

    Връзката по-горе в статията сочи към грешен адрес, затова не се отваря портала... пропуснати са ":" преди //

  • teo

    Влизането в системата не е възможно въпреки електронният ми подпис които работи без проблем с електронно банкиране и Търговски регистър:
    https://pay.egov.bg/Account/EAuth
    води до
    https://92.247.29.196:9445/eAuthenticator/eAuthenticator.seam
    което от своя страна показва:
    This webpage is not available
    ERR_CONNECTION_REFUSED

    С Chrome, IE и Firefox резултата е същият.

    В статията наистина са пропуснати ":" в линка.

  • 7
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Азщях да го направя и за 2.5 милиона, но печелят едни и същи. Ясно е че са си скроили далавера.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    softart avatar :-|
    SoftArt BG

    Дано все пак да има някакъв уебсайт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK