На кого върши работа градският транспорт в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На кого върши работа градският транспорт в София

На кого върши работа градският транспорт в София

Защо третият лъч на метрото няма връзка с летището

31646 прочитания

Светла Енчева е блогър, социолог, активист в областта на човешките права. Завършила е специалност "Философия" през 1998 г. Преподавала е социология в Югозападен университет "Неофит Рилски" от 1998г. до 2009г. От 2009г. до 2015г. работи като анализатор в Социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. От 2015 посвещава усилията си основно на Marginalia.

Текстът е публикуван първо в сайта marginalia.bg и е препечатан с разрешението на авторите.

Строежът на третия лъч на метрото затрудни движението на автомобилите и част от градския транспорт в центъра на София за години напред. Продължителните неудобства обаче имат за цел дългосрочни удобства. Най-сетне хората от квартали като "Овча купел" и "Левски" ще имат удобен транспорт до центъра. Изграждането на метро е най-сериозната публична инвестиция в северните квартали на столицата, които като цяло стоят вън от градоустройствените приоритети.

Незабележим детайл?

В схемата на развитие на метрото (не) прави впечатление един детайл, който, на фона на общата мрежа на градския транспорт, изглежда още по-странен. Не е ясно доколко този детайл прави впечатление, защото досега не е станал предмет нито на обществен дебат, нито на протести.

На изток третият лъч на метрото свършва точно на север от летище София. На юг от летището е метростанцията, която прави връзка с него. Човешкото възприятие, което има свойството да "свързва" линиите в завършени фигури, спонтанно прави връзка между последната станция в квартал "Левски" и станцията тази на летището. Такава връзка обаче не се предвижда.

Някой може да възрази, че няма пряка връзка между естествената интуиция и градоустройствената логика. И ще бъде прав. Но да помислим: каква връзка с летището осигурява общественият транспорт в София на кварталите на север от него?

Да си представим, че живеем в квартал "Левски". Или във "Враждебна", на която, между другото, допреди няколко години официално беше кръстено и самото летище. Как да стигнем до Терминал 2 например с помощта на публичния транспорт?

Опознай Софийското поле, за да го обикнеш

Да вземем квартал "Левски В". Първият ни маршрут е от 45 спирки, които можем да пропътуваме за около 2 часа и 20 минути. Трябва да се подготвим душевно и физически за туристическа обиколка през "Враждебна", махалите "Япаджа" и "Батареята", Кривина, Казичене, Бусманци, кв. "Абдовица", ж.к. "Дружба" и – към летището:

Ако не ни харесва, имаме и втори вариант, при който ще направим още по-голяма обиколка, но ще спестим един час. Качваме се на тролей 1 до Софийски университет, а оттам – с метрото – до летището:

Може да ползваме автобус 84 вместо метрото – ще обикаляме по-малко, но ще пътуваме (малко) по-дълго.

Какво ще спечелим като жители на кварталите "Левски" или "Враждебна" от строежа на метрото, ако искаме да отидем на летището? Едно билетче за градския транспорт и може би няколко минути, но минутите зависят от това къде точно живеем. Ще имаме уникалния шанс да вземем метрото до Университета, след което да се прекачим на другата линия до летището:

В този конкретен случай излиза, че в естествената човешка интуиция има повече прагматизъм, отколкото в логиката на градоустройството. Нито е логично, а още по-малко е практично, да правиш обиколки през села и квартали, за да стигнеш до обект с особена важност в своя град, какъвто е летището.

Е, хората от тези квартали разчитат на такси, ако им се налага да пътуват нанякъде или да посрещат или изпращат свои близки. По-сериозният въпрос обаче е защо развитието на обществения транспорт ги подминава.

Между ж.к. "Левски" и летището се намира квартал "Христо Ботев". Жителите му, макар да са още по-близо до аерогарата от събратята си в "Левски", също нямат достъп с градския транспорт до нея. До квартала отива автобус 79, но той не продължава към летището.

Защо е така?

Защо автобус 79 не продължава до летището или автобус 84 не продължава до квартал "Христо Ботев" или до "Левски"? И защо, при това положение, и строежът на софийското метро изключва една логична станция в квартал "Христо Ботев", където да може да се прави връзка между двете линии? Хем така метрото естествено ще отива и към Терминал 1, преди да стигне до Терминал 2.

В ж.к. "Обеля" например няма обект от особено обществено значение, какъвто е летището. Но за да отидете от "Люлин" до "Надежда", не ви се налага да пътувате до метростанция "Сердика", а можете да го направите напряко – през "Обеля".

Не ми хрумва друг отговор, освен че в квартал "Христо Ботев" всъщност има ромска махала. Затова може да се отиде там с градски транспорт, но на малцина им хрумва, че през квартала би могло и да се преминава транзит. Да не говорим пък за метростанция. И таксиметровите шофьори избягват да минават през махалите, какво остава за възвишените умове на онези, които чертаят схемите на обществения транспорт.

Живея близо до квартал "Факултета". Когато се прибирам с такси, обикновено моля шофьора да обърне колата откъм моята страна на улицата и му казвам, че вероятно така ще му е по-удобно, ако ще се връща към центъра, а няма да продължава. "Че към циганската махала ли да продължавам?", е обичайната реакция на шофьорите.

Ромската махала като полуостров

Ромските махали се мислят като полуострови. До тях можеш само да стигнеш. Но не можеш да минеш през тях. От това патят не само хората, които живеят в тях, а и тези от околните квартали. Така хората от няколко софийски квартала, макар и географски близко до летището, нямат пряк път до него – защото прекият път трябва да мине през ромска махала.

На хората от северните квартали на София дори не им минава през ума да протестират. Или поне по начин, който да се чуе. За разлика от съгражданите си в центъра и в южните квартали например (достатъчно е да си спомним протестите заради променения заради строежа на метрото маршрут на трамвай 6). Метрото е толкова голяма придобивка за жителите на този беден район, който не е желан дори от строителите на молове, че какво толкова – ако толкова им притрябва да идат до летището, ще вземат едно такси.

А може би много от жителите на "Левски" също не си представят как могат да минат с градски транспорт през кв. "Христо Ботев". Таксито поне ще ги закара транзит, но ако има спирки в махалата, от тях ще се качват разни роми

Ето така от расизма и сегрегацията потърпевши са не само преките им жертви. По един или друг начин потърпевши са всички. Защото, ограничавайки другите, ограничаваме и собствените си възможности.

Светла Енчева е блогър, социолог, активист в областта на човешките права. Завършила е специалност "Философия" през 1998 г. Преподавала е социология в Югозападен университет "Неофит Рилски" от 1998г. до 2009г. От 2009г. до 2015г. работи като анализатор в Социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. От 2015 посвещава усилията си основно на Marginalia.

Текстът е публикуван първо в сайта marginalia.bg и е препечатан с разрешението на авторите.

Строежът на третия лъч на метрото затрудни движението на автомобилите и част от градския транспорт в центъра на София за години напред. Продължителните неудобства обаче имат за цел дългосрочни удобства. Най-сетне хората от квартали като "Овча купел" и "Левски" ще имат удобен транспорт до центъра. Изграждането на метро е най-сериозната публична инвестиция в северните квартали на столицата, които като цяло стоят вън от градоустройствените приоритети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    liubopitkovski avatar :-|
    liubopitkovski

    Абсолютно логични и обосновани въпроси задава авторката. Както първи и втори метродиаметри се свързват в Обеля и правят "лупинг" така биха мобли и втори и трети при летището.

  • 2
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Няма страшно, Великият Командир (да се свети името му) ще разпореди да ги свържат, та той оня ден всички палатки и кемпери в страната оправи, камо ли две спирки :)

  • 3
    dun avatar :-|
    dun

    много по-ключов въпрос е защо летището не е свързано с ЖП връзка - освен превоза на пътници съществено е че горивата щаха да бъдат доставяни чрез много по надеждния и сигурен ЖП транспорт - тези неща бяха изисквани преди много години когато се планираше изграждането на летището, но импотентността на вземащите решенията в държавната адмнистрация и тук е налице!

  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Дрън дрън. Вагоните по линия 2 до летището и сега са празни, авторката обаче иска да потрошим още 200 млн че да докараме още една линия там... За да пътува и тя с по 3-4 човека във влак. има 2 недомислици в метромрежата: - че двете линии в люлин се засичат, вместо едната да свършва в непостроенната обща влакова и метрогара обеля. Запади тази недомислица не можем да свалим интервала на движение повече от сега и влаковете по първа линия са претъпкани - че първа линия не минава по цариградско шосе - софиянски избра тъп маршрут по драган цанков, заради едни 500 метра готов тунел... А цариградско се задъхва

  • 5
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    [quote#4:"Батков-вън"]Вагоните по линия 2 до летището и сега са празни[/quote]

    една от причините за това е, че метрото не минава през терминал 1 (доста глупаво според мен). Като цяло въпросът за връзката с Линия 3 е много логичен и на място, като допълнение трябва да се каже че до летището изникват доста нови офис сгради до които също ще трябва да има удобен транспорт.

  • 6
    ocd1458146131492088 avatar :-|
    Galeto

    az lichno ne vijdam smisyl da se harchat pari za direktna vryzka mejdu bedni kvartali i letishte, ili vyobshte daden raion i letishte, za men oshte e neqzno zashto ima metro do letishteto izobshto, avtobusyt ot centyra do letishteto beshe napylno dostatychen, za da se otseqt pytnicite za letishteto ot tezi koito polzvat avtobusa kato alternative na standartnata liniq prosto trqbva da se uvelichi cenata na bileta tochno za tazi liniq

  • 7
    vladislav_paunov avatar :-|
    Molotov

    Циганите във Враждебна и Христо Ботев - най-пеканите роми на Балканите! Фъндъвкова да не се шашка. Обещаха да изнасят релсите през квартала - най-много по некоя шахтичка и вторични суровини от Суходол :)

  • 8
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    Идеята и картинките изглеждат убедително, но има един прост въпрос. Какъв пътникопоток се очаква при така изградената отсечка? Ще може ли тя да се изплати? Имам силни съмнения като знам колко и от каква черга хора обитават въпросните квартали. Само им е за летището.

    Но ако има нужда от транспортна връзка с малко натоварване - защо да не се пусне обикновен рейс? Че в София има къде-къде по-населени квартали, до което метрото не стига ...

  • 9
    shilliew avatar :-|
    shilliew

    Ето така от расизма и сегрегацията потърпевши са не само преките им жертви. По един или друг начин потърпевши са всички. Защото, ограничавайки другите, ограничаваме и собствените си възможности.
    ----------------------------------
    Надявам се, че под "расизъм и сегрегация" и останалото се разбира И (!) отношението на циганите към българите. Заради грубото поведение на 90% от тях през столетията винаги ще има черно петно върху циганската общност. Затова е нормално българите да не гледат с добро око към тях и да търсят начини да не минават покрай тези места. Никога не съм виждал ром да купува билет за градския транспорт (тези, които го правят, са толкова малко, че са редки като бели лястовици). Какво говорим за връзка с летище.

  • 10
    gun avatar :-|
    gun

    Един от възможните отговори на въпроса на авторката е: Защото София със сигурност ще се развива в източна посока и един ден метрото със сигурност ще стигне до бъдещи градски квартали като Елин Пелин. Именно тази линия ще осъществи развитието в източна посока. А и не е нужно от всички страни да има достъп до летището - човек не лети всеки ден, така че 40 минути или 20 минути са все едно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.