Новият брой: Пътят към Европа
Close

Все повече ученици отпадат от училище - какво можем да направим

Последните данни на НСИ показват тревожни тенденции, според които българското образование се връща към тежките 2008 и 2009 г.

Прегледът на статистиката еднозначно показва чувствително увеличаване на напусналите училище и намаляване на нетните коефициенти за записване през 2015 г. Това се отнася за всички степени и етапи на образование.
Прегледът на статистиката еднозначно показва чувствително увеличаване на напусналите училище и намаляване на нетните коефициенти за записване през 2015 г. Това се отнася за всички степени и етапи на образование.
Прегледът на статистиката еднозначно показва чувствително увеличаване на напусналите училище и намаляване на нетните коефициенти за записване през 2015 г. Това се отнася за всички степени и етапи на образование.    ©  Юлия Лазарова
Прегледът на статистиката еднозначно показва чувствително увеличаване на напусналите училище и намаляване на нетните коефициенти за записване през 2015 г. Това се отнася за всички степени и етапи на образование.    ©  Юлия Лазарова
Авторът е председател на Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе".

Тревожни тенденции в образованието през 2015 г. очертават данните на Националния статистически институт, публикувани в края на април. Сериозно увеличаване на броя на напусналите училище, съпроводено с намаляване на нетния коефициент на записване – при това, за всички етапи и степени на предучилищно и училищно образование, алармират за наличието на системни проблеми в училищната система.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    emilm13 avatar :-(
    emilm13
    • - 1
    • + 8

    Пълни глупости! "Интересът клати фес!" Прости решения:
    1. Спазвайте закона, т.е. без УСПЕШНО завършен 8 кл. - няма шофьорска книжка.
    2. Въвеждане на избирателен ценз - УСПЕШНО завършен 8 кл.
    3. Ако искаш да получаваш социални помощи - УСПЕШНО завършен 8 кл.
    (под УСПЕШНО разбирам МАТУРИ)
    Тези три точки са достатъчни за справяне с неграмотността, ама са непопулистки и не могат да се използват за точене на бюджети, затова ще си останат само приказки!

    Нередност?
  • 2
    areta avatar :-|
    areta
    • + 7

    Интересна и важна тема, нооооо крайно нечетивен текст!

    Господи, не можахте ли да го кажете на НОРМАЛЕН език?! В началото на стр. 2 спрях да чета... аман.... така не се прави и не изглежда сериозно.

    Напротив, изглежда далеч по-досадно и безсмислено.

    Нередност?
  • 3
    fred avatar :-|
    Fred
    • - 1
    • + 6

    Объркана статия. Казва нещо което аз още в началото си го помислих, отпадат главно децата от циганските фамилии. Но го казва объркано и оплетено грижливо пазейки се да го покаже ясно да не би да бъде обвинена в полит-некоректност.

    И никакви предложения каквито впрочем и не могат да бъдат дадени от училищата. Защото причините не са в училищата а в етноса и мерките трябва да бъдат социално политически. Например детски добавки САМО за деца редовно посещаващи и успяващи в училище. Част от добавките да се дават като закуска, обяд и вечеря в училището при целодневна заетост там. Като ги ударят по джоба и ще видите как ще се затичат да се учат.

    И непременно специализирани училища за този етнос и учителите в тях на двойна заплата заради тежките условия на труд и специалните образователни изисквания. Разбира се за децата с качества и успех да се предвиди възможност за образование по бързата писта, но това се отнася за всички.

    И второто което ми направи впечатление беше неприкритата реклама на някаква НПО активност. Редно е оценката за ефекта да се дава от страничен безпристрастен наблюдател, тук имаме явен конфликт на интереси.

    Нередност?
  • 4
    kilgore avatar :-|
    kilgore
    • + 2

    Преди 2-3 седмици пуснах радиото и хванах края на изречението "..., а в 12-ти клас броят на ромските ученици спада до 1% от всички."
    За съжаление не чух какъв е процентът на ромите в началното училище, но се обзалагам, че е двуцифрен и това е ОГРОМЕН проблем, който предполага поне 10% неграмотност в населението...

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 3

    [quote#3:"Fred"]Например детски добавки САМО за деца редовно посещаващи и успяващи в училище. Част от добавките да се дават като закуска, обяд и вечеря в училището при целодневна заетост там. Като ги ударят по джоба и ще видите как ще се затичат да се учат. [/quote]Физическото посещение не е достатъчно. Тук училищата са в завера с ромите защото те имат интерес да запазят бройката ако и да са "мъртви души". Единственото, което би решило дилемата е външното оценяване - за предпочитане на компютър.

    Нередност?
  • 6
    istorik avatar :-|
    ISTORIK
    • + 2

    Причините за отпадане от училище са многообразни и не се проявяват изолирано, а въздействат комплексно. Това определя необходимостта да се подхожда комплексно и същевременно да се действа индивидуално към конкретния случай на всяко дете, застрашено от отпадане или вече отпаднало от училище.

    Отпадането от училище (преди навършване на 18 годишна възраст и преди придобиване на диплома за завършено средно образование) води до образователно, трудово и социално (само)изключване, рязко намалени възможности за професионална и кариерна реализация и в крайна сметка - продължителна бедност.

    Нередност?
  • 7
    istorik avatar :-|
    ISTORIK
    • - 1
    • + 2

    Дисциплина + образование! Това е пътят за интеграция на циганите.

    Ако детето е от добро циганско семейство, то е ученолюбиво и учи повече и от по-голямата част от съучениците си българи.

    Имал съм съученици, а по-късно - и ученици - от цигански произход, които са били отличници по не малък брой учебни предмети. Значи - може!

    Какво трябва да се случи?
    - Всички цигански деца трябва да завършват детска градина и предучилищно обучение, а после - начално училище. Според проучване в шест държави от ЕС, в момента едва 42% от тях завършват началния образователен цикъл.
    - Трябва да се изкорени неграмотността сред циганите. (Един циганин ми беше казал: "Аз, ако можех да чета и да пиша, щях да мога да летя!".)
    - Пълен достъп до професионалното обучение, до възможности за преквалификация, до трудовия пазар и до схемите за самостоятелна заетост - равнищата на заетост, по-специално при жените, са много под средните за ЕС.
    - Равен достъп до здравеопазване, профилактични грижи и социални услуги, като намаляването на детската смъртност е приоритет.
    - Недискриминационен достъп до жилища, включително - и до социални такива, например - чрез свързване на циганските общности със системите за обществено водоснабдяване и електроснабдяване.
    - Определяне на някакви разумни максимални срокове, в които могат да се ползват социални помощи
    - Осигуряване на приемлива трудова заетост за самотните майки
    - Подобряване на условията за живот в циганските квартали (улици, сметосъбиране, почистване, водоснабдяване, електричество, жилищни условия, икономически климат)
    - Разселване на част от циганите (на онези, които са се интегрирали успешно) в други квартали
    - Подготовка на професионални кадри, които да помогнат на своя
    етнос да заеме полагащото му се място във всички области.
    - Връщане в училище (образователна реинтеграция) на отпадналите от образованието и задържане в училище на онези, които са в риск от отпадане
    - Обхващане на необхванатите ученици (тези, които изобщо не започват образованието си)
    - Създаване на циганска интелигенция
    - Включване на циганите в повече български партии и извеждането им от статута на електорат на етнически партии (ДПС, НПСД, ДРОМ, ЕСИ, Евророма и др.)


    Какви биха били ползите от успешната интеграция на циганското население?
    - Повече ученици в училищата (важно е във връзка с делегираните бюджети; парите следват ученика)
    - Спестени социални помощи
    - Повече положен труд, повече произведени доходи и повече БВП
    - По-ниска смъртност сред тях
    - По-ниска циганска престъпност (кражби, обири, проституция, разпространение на наркотици, убийства); по-малко цигани в затворите.

    Именно образованите цигани, които са се реализирали успешно в професията си и са част от интелигенцията, са онази влиятелна част от циганското население, която би могла да покаже положителните примери за успешна интеграция и да промени негативните стереотипи и нагласи на обществото (на българите и на чужденците) спрямо циганския етнос. А също така - и да бъде светъл пример за съплеменниците си.

    Нередност?
  • 8
    potrebitel3 avatar :-|
    potrebitel3

    "Отпадането е концентрирано в определена група училища и вло..."

    Глупости: просто там остават некласираните. Ако събереш всички отхвърлени в различни класирания се получава това.

    Няма системен проблем в тези училища, а в главата на тези, които класират и разкарват децата из целия град.

    Така никога не се развива елементарен патриотизъм и грижа дори за родния квартал, защото твоето училище не е там .

    ДЕЦАТА НЕ СА КЛАСИРАНИ В СОБСТВЕНОТО СИ РАЙОННО УЧИЛИЩЕ.

    Авторите на проблема се наричат КМЕТОВЕ.

    Правото на училищата да класират (което е срещу куп закони и научни резултати от самата педагогика) води то резултата който виждате. Не може да разделяте, а после да се чудите какво правите с отпадъка от изпитите си.

    Нередност?
  • 9
    potrebitel3 avatar :-|
    potrebitel3

    "в които се реализира подходяща интервенция за намаляване и превенция на отпадането: "

    Е защо да правим реформа - да вкараме НПО-та финансирани от чужбина и готово?

    Значи проблема не е в училищните програми и в нищетата в която живеят, а в липсата на намеса на НПО?

    НПО! НПО БКП! БКП! НПО! НПО!

    Нередност?
  • 10
    potrebitel3 avatar :-|
    potrebitel3

    В големите градове резултатите се навакват с частни уроци.

    Факт!

    ХИЛЯДИ ЧАСТНИ УРОЦИ.

    Техните резултати се крадат в статистиката от училищата и се представят като свои.

    Какво мери матурата по английски в 7 клас в София - резултати от външни курсове!!! МАТУРАТА КРАДЕ!

    Анализират ли НПО-тата тази разлика? НЕ! Търсят ли проблемите в програмите - НЕ! Търсят място да ИНТЕРВЕНИРАТ (термин от социалните служби, използа се при извеждане на деца от социални работнци, интервенция = насилие за което не се носи наказателна отговорност)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал