С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 16 май 2016, 17:07, 38572 прочитания

Докъде сме с влаковете

До Пловдив няма да се стига нито за половин, нито за един час скоро, а Северна България може да забрави за нови линии за много дълго време

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да напишеш, че от София до Пловдив с влак ще се стига за половин час, е гаранция за успех в интернет медиа. Идеята да свържеш двата най-големи града с бърз влак, който да ги превърне де факто в бизнес-клъстър, е толкова примамлива и стара, че всяка дори бегла надежда в тази посока буди любопитството на хората.

Цялата новина избухна от в. "Марица", която съобщи че тестов влак е достигнал по линията Стамболийски-Пловдив скорост от 226 км./ч. "По цялото трасе пък композицията е поддържала средна скорост от 180 км/ч.", пише в публикациите по темата, които не се позовават на никакъв източник.


Икономистът Лъчезар Богданов бе един от трезвомислещите хора, които обясниха с прости сметки, че няма как разстоянието София-Пловдив да бъде взето за 30 мин, дори по обновените релси, защото това би значело средна скорост от 312 км/ч. Но отвъд тези сметки, да обясним защо скоро няма да стигаме до Пловдив не само за половин, но и за един час.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), които отговарят за новите линии, не потвърдиха официално такъв тест, нито скоростта. Ако е имало нещо подобно, то е било в рамките на тестове по линията, което не означава, че по тези линии ще се движат влакове с такава скорост. Първо, защото БДЖ не разполага с такива и второ, защото проектната скорост е 160 км./ч. за конвенционални влакове и 200 км./ч. за такива с накланящи се кошове.

Тъжна картинка



Преди да се стигне до моментa, в който суперскоростни влакове летят по българските релси, има още доста време. Засега се завършва първият етап от модернизацията на линията София-Бургас, която беше финансирана в периода 2007-2013 г. На картинката горе, е официалният план на НКЖИ за модернизацията на жп-линиите в България. Тези в кафяво са завършените или вървящите към завършване проекти. Въпреки оптимистичните рисунки, част от тези проекти още не са свършени и трябва да бъдат завършени до края на тази година - например отсечката Първомай-Свиленград. Няма да е изненада, ако този срок бъде дори отложен, както вече се е случвало. Затова и се налага Бойко Борисов и Ивайло Московски да откриват малки отсечки като Димитровград-Симеоновград.

Линията, върху която е тестван скоростния влак, е част от отсечката Септември-Пловдив, която е единствената почти готова част от коридора София-Пловдив и е с дължина 53 км. Тепърва предстои да се раздадат поръчките за втория програмен период, които ще включват Септември-Елин Пелин. Остатъкът Елин Пелин-София пък е разделен на две и ще бъде финансиран от инструмента "Свързана Европа", който също е на етап разпределяне на поръчки. Това включва и всички коловози, които трябва да бъдат ремонтирани преди и след Централна гара, което също няма да е бърз процес.

Като се има предвид, че 53 км. отнеха близо 7 години, а новите поръчки за останалата част дори още не са започнали, въпросът е - кога ще има бърза влакова линия София-Пловдив и съответно, София-Бургас?

Български безпътен транспорт

Дори по-важният въпрос обаче е друг. Погледнете отново горната картинка. На нея има една синьо-кафява линия с едно разклонение. Зелените пунктири и линии са пожелателни: ако има пари някой ден, може да имаме продължение до сръбска граница и до Перник, по пътя към македонска граница. А Видин-Кулата може просто да бъде изтрит от картата, защото прогнозната стойност само на Видин-София е над 2 млрд. лв., които няма откъде да дойдат, нито са предвидени някъде.


Тъй като парите до 2020 г. вече са разпределени - това са сините и червени чертички - а правителството нито мисли, нито е обявявало, нито планира други средства за изграждането и модернизирането на ж.п. линии, това значи че към началото на следващото десетилетие, България ще разполага с две бързи линии - София-Пловдив-Бургас и София-Пловдив-турска граница. С други думи - цяла Северна България няма да има бърз влак, нито транспортен, нито пътнически, София-Солун ще продължава да се взима за 8 часа, а Видин само ще мечтае за пълен транспортен коридор. Ако разбира се, не дойде някой като онези митични китайци, на които преди време обещахме каквото поискат на концесия (например Русе-Варна).

226 км/ч са хубаво заглавие. Но само толкова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3634 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2901 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Добра ли е новината за летище София

И още: Скрита приватизация в новия Закон за концесиите; Ако бяха рационални; Eдна седмица в опозиция и Първанов се размечта

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10