Докъде сме с влаковете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Докъде сме с влаковете

Проектната скорост за конвенционални влакове (каквито не са тези на снимката) по София-Пловдив е 160 км.ч. Цялата линия ще бъде готова някъде около 2022 г.

Докъде сме с влаковете

До Пловдив няма да се стига нито за половин, нито за един час скоро, а Северна България може да забрави за нови линии за много дълго време

Огнян Георгиев
39531 прочитания

Проектната скорост за конвенционални влакове (каквито не са тези на снимката) по София-Пловдив е 160 км.ч. Цялата линия ще бъде готова някъде около 2022 г.

© Юлия Лазарова


Да напишеш, че от София до Пловдив с влак ще се стига за половин час, е гаранция за успех в интернет медиа. Идеята да свържеш двата най-големи града с бърз влак, който да ги превърне де факто в бизнес-клъстър, е толкова примамлива и стара, че всяка дори бегла надежда в тази посока буди любопитството на хората.

Цялата новина избухна от в. "Марица", която съобщи че тестов влак е достигнал по линията Стамболийски-Пловдив скорост от 226 км./ч. "По цялото трасе пък композицията е поддържала средна скорост от 180 км/ч.", пише в публикациите по темата, които не се позовават на никакъв източник.

Икономистът Лъчезар Богданов бе един от трезвомислещите хора, които обясниха с прости сметки, че няма как разстоянието София-Пловдив да бъде взето за 30 мин, дори по обновените релси, защото това би значело средна скорост от 312 км/ч. Но отвъд тези сметки, да обясним защо скоро няма да стигаме до Пловдив не само за половин, но и за един час.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), които отговарят за новите линии, не потвърдиха официално такъв тест, нито скоростта. Ако е имало нещо подобно, то е било в рамките на тестове по линията, което не означава, че по тези линии ще се движат влакове с такава скорост. Първо, защото БДЖ не разполага с такива и второ, защото проектната скорост е 160 км./ч. за конвенционални влакове и 200 км./ч. за такива с накланящи се кошове.

Тъжна картинка

Преди да се стигне до моментa, в който суперскоростни влакове летят по българските релси, има още доста време. Засега се завършва първият етап от модернизацията на линията София-Бургас, която беше финансирана в периода 2007-2013 г. На картинката горе, е официалният план на НКЖИ за модернизацията на жп-линиите в България. Тези в кафяво са завършените или вървящите към завършване проекти. Въпреки оптимистичните рисунки, част от тези проекти още не са свършени и трябва да бъдат завършени до края на тази година - например отсечката Първомай-Свиленград. Няма да е изненада, ако този срок бъде дори отложен, както вече се е случвало. Затова и се налага Бойко Борисов и Ивайло Московски да откриват малки отсечки като Димитровград-Симеоновград.

Линията, върху която е тестван скоростния влак, е част от отсечката Септември-Пловдив, която е единствената почти готова част от коридора София-Пловдив и е с дължина 53 км. Тепърва предстои да се раздадат поръчките за втория програмен период, които ще включват Септември-Елин Пелин. Остатъкът Елин Пелин-София пък е разделен на две и ще бъде финансиран от инструмента "Свързана Европа", който също е на етап разпределяне на поръчки. Това включва и всички коловози, които трябва да бъдат ремонтирани преди и след Централна гара, което също няма да е бърз процес.

Като се има предвид, че 53 км. отнеха близо 7 години, а новите поръчки за останалата част дори още не са започнали, въпросът е - кога ще има бърза влакова линия София-Пловдив и съответно, София-Бургас?

Български безпътен транспорт

Дори по-важният въпрос обаче е друг. Погледнете отново горната картинка. На нея има една синьо-кафява линия с едно разклонение. Зелените пунктири и линии са пожелателни: ако има пари някой ден, може да имаме продължение до сръбска граница и до Перник, по пътя към македонска граница. А Видин-Кулата може просто да бъде изтрит от картата, защото прогнозната стойност само на Видин-София е над 2 млрд. лв., които няма откъде да дойдат, нито са предвидени някъде.

Тъй като парите до 2020 г. вече са разпределени - това са сините и червени чертички - а правителството нито мисли, нито е обявявало, нито планира други средства за изграждането и модернизирането на ж.п. линии, това значи че към началото на следващото десетилетие, България ще разполага с две бързи линии - София-Пловдив-Бургас и София-Пловдив-турска граница. С други думи - цяла Северна България няма да има бърз влак, нито транспортен, нито пътнически, София-Солун ще продължава да се взима за 8 часа, а Видин само ще мечтае за пълен транспортен коридор. Ако разбира се, не дойде някой като онези митични китайци, на които преди време обещахме каквото поискат на концесия (например Русе-Варна).

226 км/ч са хубаво заглавие. Но само толкова.

Автор: Капитал

Да напишеш, че от София до Пловдив с влак ще се стига за половин час, е гаранция за успех в интернет медиа. Идеята да свържеш двата най-големи града с бърз влак, който да ги превърне де факто в бизнес-клъстър, е толкова примамлива и стара, че всяка дори бегла надежда в тази посока буди любопитството на хората.

Цялата новина избухна от в. "Марица", която съобщи че тестов влак е достигнал по линията Стамболийски-Пловдив скорост от 226 км./ч. "По цялото трасе пък композицията е поддържала средна скорост от 180 км/ч.", пише в публикациите по темата, които не се позовават на никакъв източник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    За това пък си имаме интермодално метро! Най-лошото е че турците съвсем скоро ще приключат с бързата връзка за близкия изток и вместо да возим товари по ЖП пак ще ги качваме на камиони.

  • 2
    zenola avatar :-|
    zenola

    Северна България е съвсем изоставена откъм инфраструктура. Липсата на истинска инфраструктурна политика (извън парадирането с усвояване на евросредства и рязането на лентички) е доста очевидна.

  • 3
    emilm13 avatar :-(
    emilm13

    Да се инвестира в конвенционален жп транспорт в 21 век?! Мъск пуска до 3 години транспорт по тръби (евтин, високоскоростен, еко...). Глупаво е да вървим все след опашката и да се опитаме да настигнем някой си! Направете нещо иновативно, все още има научно-технически кадри (но скоро ще измрат!).

  • 4
    lalleen avatar :-(
    lalleen

    Северна България кучета я яли... Просто не мога да си обясня, защо след като построиха магистрала София -Бургас, сега им строят ЖП линия София-Бургас - да дублира магистралата - вместо да направят един път на юг и един на север....

  • 5
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    [quote#2:"zenola"]Северна България е съвсем изоставена откъм инфраструктура[/quote]
    Щото е хълмиста. Няма два равни метра.
    В Южна всичко е поле-само хвърляш чакъла и асфалтираш полето.
    В Северна трябват естакади, тунели, насипи....

  • 6
    ausbilder avatar :-|
    ausbilder

    Моля журналистите от Капитал да проверят с какви скорости реално се движат влаковете по обявената за почти завършена отсечка Пловдив - Септември. Доста често пътувам между София и Пловдив с бърз влак и досега по никакъв начин не съм забелязал видимо увеличение на скоростта. Единственото подобрение, което се усеща е намаляването на шума (тракането на колелета) при движение по новия релсов път. Няма да споменавам и за безумните изчаквания по различни гари (особено Септември)!!!

  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Междувременно хоратя проектират хайпърлууп между Виена и Братислава, ко праим?

  • 8
    resurrected avatar :-|
    resurrected

    До коментар [#4] от "lalleen":

    Защото пристанището в Бургас е много по-разработено и иконимически изгодно да се свъже с останалата част на Европа, от колкото това във Варна. Инвестира се там, откъдето има приходи, а не на принципа "за всички да има".

  • 9
    messera avatar :-?
    Willy Messerschmitt

    За да настигнем Европа в бързите влакове -ще трябва да се инвестира поне 10 години.И поне по милиард лева годишно?!Тъжно е но това няма как да се случи.

  • 10
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Отдавна трябваше да се продаде това комунистическо БДЖ. Тия са толкова некадърни, че няма накъде повече. Малоумни и некадърни крадци. Влакове с 200км/ч :))))))))) Това в бдж никога няма да се случи и да налеят 200 милиарда, пак ще се откраднат и пак ще движат с 4 счупени машини, които могат да се запалят всеки момент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK