Мнения Daily - Добра ли е новината за летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily - Добра ли е новината за летище София

Концесионерът ще вдигне летищните такси колкото си иска и с толкова ще поскъпнат билетите, а годишният приход от 50 млн. лв. в бюджета ще секне.

Мнения Daily - Добра ли е новината за летище София

И още: Скрита приватизация в новия Закон за концесиите; Ако бяха рационални; Eдна седмица в опозиция и Първанов се размечта

10457 прочитания

Концесионерът ще вдигне летищните такси колкото си иска и с толкова ще поскъпнат билетите, а годишният приход от 50 млн. лв. в бюджета ще секне.

© Георги Кожухаров


Концесията на летище София

Една от злокобните новини

От коментар на Васил Василев, "Братя Василеви", пред агенция "Фокус"

Аз мисля, че това е една от злокобните новини, защото решението за концесията на летище София е необяснимо както от икономическа, така и от гледна точка на националната сигурност. Икономическият ефект е по-скоро антиефект. Като дадат летището на концесия, за да си избие парите, концесионерът ще вдигне летищните такси колкото си иска. И с толкова биха поскъпнали билетите за самолет.

Концесията се дава, за да влязат някакви пари в обращение, които после ще ни излязат на нас през носа, а не на правителството - предвид срока, за който се дава концесията. И ако летищните такси за излитане станат 125 лева например и още толкова за кацане - какво ще направите вие? Ще си плащате. Така че този милиард, за който говори министърът на транспорта, изглежда много странно на фона на загубите, които ние ще претърпим.

Защото има и още един момент. Летището носи около 50 милиона лева годишен приход в хазната. И този приход ще секне. Тези пари, които ще бъдат взети наведнъж, ще бъдат веднага изядени и след това в продължение на 35 години държавата няма да получава тази печалба. Така че това е още едно доказателство за пълната липса на каквато и да е логика във вземането на това решение. Освен ако логиката не е такава, че да се скрива от обществеността.

Грешката, която други направиха

Дейвид О' Брайън, главен търговски директор на "Райънер"

Тази грешка беше допусната в миналото с летищата в Тирана, Тбилиси, Ларнака и Атина. Сега се налага държавата да плаща на авиокомпаниите, за да кацат там. Ако спечели офертата на фирмата, която предложи най-много пари на държават,. това ще повиши таксите на летището, вместо да осигури развитието му като брой пътници и разкриването на нови дестинации.

Правителството в Атина плаща по 8 евро помощ на авиокомпании на пътник, в Тбилиси субсидията е 50 евро, а за в Ларнака - 22 евро. Държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летището.

Новият Закон за концесиите

Задава се скрита приватизация

От становище на коалицията "За да остане природа в България" до медиите

Предложеният от правителството нов Закон за концесиите може да доведе до скрита приватизация на обществените ресурси. Проектозаконът предлага сложна и противоречива концепция за концесиите, която създава нови възможности за облагодетелстване на концесионера за сметка на цялото общество.

Като скрита приватизация може да се определи правото на концесионера (включително на трети лица) да придобива собствеността върху възложените от държавата и общините строежи за задоволяване на обществени нужди, както и собствеността върху допълнително изградените законни и незаконни строежи във или в съседство на концесията.

Липсата на нормативно определен максимален срок на концесиите за строителство и за услуги (сегашният срок е до 35 години - бел. ред.) създава условия за безсрочен и цялостен контрол на частни лица върху управлението на публичните ресурси и имоти, какъвто вече се наблюдава при концесията за ски зона Банско в Национален парк "Пирин". Концесионерът получава неограничени права и върху прилежащите на концесията съседни територии и публични мрежи на техническата инфраструктура.

За разлика от сегашния закон и в противоречие с обществения интерес настоящият проект освобождава концесионера от потенциалното задължение да плаща на държавата или общината при концесии за строителство или услуги, при които концесионерът получава приходи от стопанската дейност.

Друг проблем е предложението отговорността за отдаването на концесиите да се прехвърли от колективните органи - Министерския съвет и общинските съвети, към отделни министри и кметове, с което процедурата става по-непрозрачна и необективна. МС и ОС запазват право да одобряват всички решения по концесиите с изключение на най-важното – избора на концесионер.

В закона не е заложена възможност за отчитане на общественото мнение и интерес от възлагането на експлоатацията на тези публични блага от частни лица. Той не предвижда никакви процедури, които да създават условия на българските граждани като съсобственици на държавната и общинската собственост да изразят мнение.

Политическа криза

Вероятно скоро след президентските избори коалицията ще се е разпаднала напълно.
Фотограф: Цветелина Белутова

Ако бяха рационални...

Петър Щурм Константинов, политолог, в анкета на "Дневник"

Политическите събития замирисват на нова политическа криза. Изобщо не е изненадващо, че различни части от управляващото мнозинство започнаха да го напускат. С течение на времето партиите в него започват да усещат все повече негативите и все по-малко позитивите от участието си във властта.

С отхвърлянето на противокорупционния закон на Меглена Кунева в парламентарната комисия, става много по-възможно и нова порция от Реформаторския блок да напусне властта или поне такава би била политическата логика. Така става и все по-вероятно ГЕРБ да предизвикат предсрочни избори.

В началото, когато се създаде сегашната управляваща коалиция, беше ясно, че ще е трудно да се намери баланс между партиите в нея. Всеки ден те трябва да правят рационална калкулация за това какви са позитивите и негативите от участието във властта. Някои от тях вече сметнаха, че участието им носи повече негативи.

Ако приемем, че останалите във властта правят обективен рационален анализ, то вероятно някъде скоро след президентските избори коалицията ще се е разпаднала напълно. Друг е въпросът, че ако бяха рационални, вече щяха да са усетили, че е време за нови избори.

По отношение на президентските отново стои въпросът за рационалната логика в политиката – ако ГЕРБ действат като рационален субект, ще издигнат Плевнелиев за втори мандат, като по този начин ще оставят тежката работа да балансира на него, ще си запазят мостовете към другите десни партии и ще си гарантират нормален човек начело на държавата в случай на нови предсрочни избори за парламент.

Дали Плевнелиев има желанието да остане в политиката само той знае. Ако политиците вдясно са рационални, обаче би следвало от Реформаторския блок да го молят да се кандидатира отново, а от ГЕРБ да му обещаят пълна подкрепа на изборите. Не виждам воля за ново обединение в РБ, но президентските избори определено дават шанс за такъв развой.

Коментар+

Една седмица в опозиция и Първанов се размечта

От коментар на Дияна Костова - webcafe.bg

"Аз нямам желание да се кандидатирам за президент. Разбира се, аз и през 2001 г. нямах желание..."

Една седмица в опозиция - и Георги Първанов се размечта. Ултиматумът му беше ясен: или ще му се позволи да командва парада през трупа на БСП, или ще се опита да превърти конституцията, като се яви за трети път на президентски избори.

Скромността не е сред греховете на Първанов, а има ли изобщо право да се пробва за трети президентски мандат се оказва разтеглив въпрос. Във всеки случай в конституцията никъде не пише, че няма право да се кандидатира на инат.

Истинската причина за нетърпението на Първанов не е нито желанието му да се конфронтира с ГЕРБ, нито амбицията му да носи политическа отговорност, напротив.

Достатъчно показателно е да видим колко лесно губи самообладание, когато някой повдигне темата за "руската му жилка" или за парите от прословутата почивна станция в Кюстендил на скромния му син.

Няма значение дали ще изнудва ГЕРБ за общ "надпартиен" кандидат (нещо, което ще прекъсне традицията на Борисов да не прави коалиции преди избори), или ще притиска БСП за втори шанс през Калфин (нещо, което ще се приеме като кръвна обида от червения електорат).

Предпочитаният от Първанов вариант е да дирижира отстрани поредната "патриотично отговорна" коалиция, през която да си осигури излаз на стратегически важна позиция, каквато е президентската - не да се излага на риск от персонален провал и ранна политическа пенсия.

Концесията на летище София

Една от злокобните новини


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Ако даването на концесия на летища беше толкова "злокобно", всички летища в света щяха да бъдат държавни, миризливи и разнебитени, като нашето. Обаче тези които пътуват по света, знаят че най-добрите, модерни и печеливши летища не се управляват от държавата, а от частни оператори. Факт. Ние искаме нашето да си остане държавен разграден двор, за да можем да продължаваме да си плячкосваме кой както намери за добре...

  • 2
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Послъгал в Велев: печалбата на летището е 5 милиона лева, зад които се крият и едни нарастващи дългове,

  • 3
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    До коментар [#1] от " karen_walker ":Само че тук е България и няма нищо общо със световната практика. Ако не вярвате след година ще видите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK