Мнения Daily - Атентат срещу правата ни със закон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily - Атентат срещу правата ни със закон

Съдът най-често издава немотивирани разрешения, основани на немотивирани искания на службите и прокуратурата - за това е подсъдима бившата шефка на СГС Владимира Янева.

Мнения Daily - Атентат срещу правата ни със закон

И още: Безплатен транспорт Букурещ; 100 свързани лица в европарите за земеделие; Русия - хитрост и идиотщина

16061 прочитания

Съдът най-често издава немотивирани разрешения, основани на немотивирани искания на службите и прокуратурата - за това е подсъдима бившата шефка на СГС Владимира Янева.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Проектът за антитерористичен закон

Атентат срещу правата ни

Михаил Екимджиев, адвокат правозащитник, пред "Медиапул"

Тероризмът по правило цели да промени начина на живот на хората, техните навици и ценности. Проектът за антитерористичен закон, ако се превърне в закон, ще постигне подобен резултат.

Има една глава от него, посветена на превантивните мерки, от която става ясно, че едни хора в МВР и ДАНС, вероятно със съдействието на прокуратурата, се опитват със закон да ни откраднат конституцията, да ограбят наши основни конституционни права.

Всяка нормална държава има механизми за кратко време да ограничи драстично основни човешки права и свободи при пропорционална заплаха. Какво обаче ни предлагат на нас? При преценка на някой в ДАНС или МВР за наличие на виртуална заплаха, която се нарича "обосновано предположение за терористична опасност", да бъдат драстично ограничени правата ни.

Дава се право на вътрешния министър и шефа на ДАНС да забраняват промени на местоживеенето, напускане на страната, посещаване определени места, притежание на повече от един телефон, контактуване с определени хора Това е абсолютен погром върху правата.

И всичко това на фона на решението на съда в Страсбург, с което остро беше разкритикуван действащият тогава Закон за специалните разузнавателни средства (СРС). Съдът прие, че невъзможността да се контролира съдбата на събраната чрез СРС информация от външен за системата орган е несъвместима с правовата държава и върховенството на закона.

Ако текстовете от антитерористичния проект останат в сегашния си вид, службите ще получат право да следят и подслушват шест пъти по-дълго от сегашния лимит, но без да са длъжни да отчитат какво правят със събраните данни. Те ще могат в продължение на три години да ви следят, без да се знае кой какво е слушал и с каква цел. Можем само да предполагаме дали това не се прави в нечий частен интерес.

В член 34 е маркирано, че лицата, засегнати от антитерористичните мерки, имат право на обезщетение, но само за имуществените щети. Ще има някаква формула за определянето им - например за разбита врата, за отнета кола и др. Но моралните вреди от тези т.нар. превантивни мерки не се споменават. Тази липса разкрива истинската цел на този закон.

При това тежко ограничаване на човешки права с цел "превенция" на тероризма е предвидено, че съдът може да събира доказателства, за да прецени дали службите са взели правилно решение. В същото време обаче е написано, че съдът трябва да вземе решение незабавно. Реално хората ще бъдат лишени от възможности да се защитят заради кратките срокове за произнасяне. Формално е предвиден процес, но изискването за незабавност профанизира и обезсмисля правото на защита.

Авторите на проекта по никакъв начин не са отчели лошия институционален опит на България със специалните разузнавателни средства. Знаем какво установиха проверките досега - съдът най-често издава немотивирани разрешения, основани на немотивираните искания на службите и прокуратурата. Знаем и за какво е подсъдима бившата шефка на Софийския градски съд Владимира Янева.

Представям си под какъв натиск ще бъде поставен председателят на спецсъда да одобри подобни "превантивни" мерки или подслушване, макар да няма приложени доказателства от службите за риска от терористичен акт, за които той ще се окаже изцяло виновен.

В този си вид проектът е мракобесен и крие опасности за остро навлизане в личното ни пространство. Като общество трябва да реагираме остро, защото историята е показала, че който е готов да жертва свободата за сигурността, накрая губи и двете.

Сравнение на деня

А в Букурещ обмислят безплатен транспорт

"Разговарях с експерти, разгледахме възможностите и реших, че това може да се въведе. Безплатен в Букурещ ще е само наземният градски транспорт, но не и метрото, чийто принципал е Министерството на транспорта. Това е икономически план, който в скоро време може да бъде приложен".

Габриела Фиреа, новоизбран кмет на румънската столица

Доклад на БАН

100 свързани лица в европарите за земеделие

От доклад на доц. Огнян Боюклиев, Институт за икономически изследвания на БАН

Участието на България в общата селскостопанска политика на ЕС показва, че при директните плащания за единица площ за миналия програмен период 75% от субсидията са получени от 3700 физически и юридически лица, които на практика представляват 100 свързани лица. Същите 100 свързани лица са усвоили около 2.609 млрд. евро и по втори стълб – Развитие на селските райони, което е 67% от всичките 3.242 млрд. евро достигнали до българските земеделци.

Именно поради тези деформации през последните години се очертава ясна тенденция към концентрация на земята и капитала, оформя се монопол при арендуването на нивите и е прекъсната връзката между земеделските производители и потребителите. Имаме западащо животновъдство, овощарство, зеленчукопроизводство, а наблягаме на продукция с ниско ниво на добавена стойност, основно зърно.

Във всички страни на ЕС, където се прилага системата на "Единно плащане на единица обработваема земя", с изключение на България и Чехия, се прилага модулация на размера на субсидията - след определен размер на земеползване субсидията на единица площ се намалява, а над определен размер въобще не се изплаща.

Например в Германия субсидията на единица площ се изплаща по следната схема:

• до 500 дка – 100%
• от 500 до 1000 дка – 80% • от 1000 до 3000 дка – 60%

• над 3000 дка – не се плаща субсидия.

В Чехия няма модулация според размера, защото там основна стопанска форма е модернизираната кооперация, докато в България политиката е насочена към стимулиране на едрите арендни стопанства или на практика към монополистични структури в земеползването.

В повечето от старите - членки на ЕС, системата на единно плащане на единица обработваема земя не се прилага, а земеделието се субсидира на база стопанство - в зависимост от наличие на животновъдство и други земеделски производства с по-голяма добавената стойност.

В България обаче е избран модел, който наруши традиционната за България структура на земеделското производство.

Русия

Голяма хитрост и голяма идиотщина

Писателката Людмила Улицкая пред "Дойче веле"

Част от образованите хора в Русия я напускат, други се опитват да се приспособят. Но общото потискащо настроение в страната е завладяло както образованите, така и по-ниско образованите среди.

Мисля, че известното сакрално съотношение 86:14 – каквото било съотношението между онези, които поддържат властта и другите, които са недоволни от нея, не отговаря на действителността. В кръга от хората, с които аз общувам, не виждам потвърждение за това съотношение. Струва ми се, че въпросните числа са част от някаква митология със заклинателен характер.

Мисля, че някой ден този отрязък от историята ще бъде изследван и ще удивява със своята нелогичност, с вътрешните си противоречия и сложните отношения между обществото и държавата. А те в действителност са много сложни. Впрочем, за Русия това не е нещо ново.

Част от поколението днес се развива в ужасна посока – на човек му става тъжно да го гледа Зрялото общество предвижда поне с една стъпка напред своите бъдещи действия. Онова, което сега се случва в Русия, е доказателство, че обществото ни е общество на подрастващи – при това на такива, които произлизат от лоши среди. В нашето общество силният винаги е прав, силният е в правото си да получава всичко, което си пожелае – тази логика си проличава твърде ясно у нас.

Управляващите вършат голям брой практически неща невероятно хитро и с голям успех. Например анексията на Крим беше проведена абсолютно гениално, без нито една капка кръв. Но от това фактът не стана по-малко идиотски, защото последиците от окупацията на Крим ще влошават живота на нашите два народа за няколко поколения напред. Струва ми се, че и двете неща – и голямата хитрост, и голямата идиотщина се проявяват едновременно.

Щом народът е доволен от сегашната ситуация, от влошаването на живота, щом е готов да затяга коланите до безконечност, как тогава да му се помогне? Очевидно тази ситуация в даден момент ще доведе до критичната точка, от която за съжаление може да се стигне до някой голям масов взрив. Аз в никакъв случай не желая нещо подобно, но кой ли би могъл да изключи това при сегашното развитие на нещата?

Проектът за антитерористичен закон

Атентат срещу правата ни


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Моля, прочетете "антитерористичния" закон. Явно е писан е от Цветанов и Со.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK