Мнения Daily - По-високите местни данъци пак са на мода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily - По-високите местни данъци пак са на мода

През 2013-2016 г. две от всеки три данъчни промени на местно ниво са в посока увеличение.

Мнения Daily - По-високите местни данъци пак са на мода

И още: Само София сред столиците в ЕС е със спрян UBER; "Южен поток" - няма да се спрат

4499 прочитания

През 2013-2016 г. две от всеки три данъчни промени на местно ниво са в посока увеличение.


Фискална политика

По-високите местни данъци пак са на мода

От коментар на Явор Алексиев, Институт за пазарна икономика

В периода между април 2012 и юни 2016 г. ИПИ проведе 5 отделни изследвания на нивата на местните данъци и такси като част от проекта "Регионални профили: показатели да развитие". За целта всяка година изпращаме запитвания по Закона за достъп до обществена информация до всички общини. В обхвата на изследването влизат:

  • - данък върху недвижимите имоти - нежилищни имоти на юридически лица (‰)

    - данък върху превозните средства и леките автомобили – с мощност над 74 kW до 110 kW (лв./kW) - годишен патентен данък за търговия на дребно до 100 кв.м търговска площ (лв./кв.м)

Общо за периода 2013-2016 г. сме идентифицирали 107 случая на намаляване на местни данъци и такси и 209 на увеличаване. Това означава, че две от всеки три данъчни промени на местно ниво водят до по-високи тежести за гражданите и бизнеса. Най-вероятно действителните промени (и в двете посоки) са повече, но официална и изчерпателна информация за това няма. Събраните от нас данни покриват около 80% от общините и дават достатъчно добра представа за промените на местно ниво.

Добавянето на данните за 2016 г. прави общите увеличавания при таксата за битови отпадъци 76 за периода, докато намаляванията са общо 68. Вижда се ясно, че посоката на движение при данъка за възмездно придобиване на имущество и при данъка върху недвижимите имоти на юридическите лица е една – нагоре. И при двата случаите на увеличаване са над 7 пъти повече от тези на намаляване. Все по-чести стават и увеличенията на данъците върху МПС.

Според предоставената от общини информация през 2016 г. е направен рекорден брой увеличавания на местни данъци и такси – общо 81, докато случаите на намаляването им са едва 17. През 2016 г. има 25 случая на нарастване на такса смет и данъка върху недвижимите имоти, увеличенията на данъка върху превозните средства са 15, а върху възмездното придобиване на имущество – 10.

Своята роля за многобройните повишавания на данъците и таксите през 2016 г. най-вероятно е изиграло практическото дискредитиране на процеса на фискална децентрализация от есента на 2015 г. Тогава правителството успя да опорочи идеята за фискална децентрализация (обвързвайки я реално с покачването на данъците), както и да смени цялостно темата, насочвайки вниманието от недостатъчните приходоизточници в общините към техните дългови проблеми. В допълнение трябва да споменем и призивите на премиера Бойко Борисов за повишаване на размера и събираемостта на местните данъци и такси.

Споделена икономика

Само София сред столиците в ЕС е със спрян UBER

От седмичния бюлетин на ИПИ

София е единствената столица в ЕС, в която UBER са преустановили своята услуга. При всичките дискусии около UBER в Европа София остава единствена столица в рамките на ЕС, където в един момент е можело да се ползва услугата, а сега това не е възможно.

Миналия вторник в парламента беше проведена дискусия за споделената икономика.

Непосредствено след нея в рамките на 10 минути между 17.00 и 17.10 часа в ИПИ направихме съвсем прост експеримент - използвайки апликацията на UBER, се опитахме да си извикаме кола във всяка от столиците в ЕС. Резултатът е повече от красноречив - единствено в София услугата на UBER е прекратена и излиза текст: UBERX IS TEMPORARILY SUSPENDED.

В цели 22 европейски столици услугата работи и можехме да повикаме кола - сред тях са Атина, Берлин, Брюксел, Букурещ, Копенхаген, Лондон, Мадрид, Париж, Прага, Стокхолм и др. В други 5 това не беше възможно, но допълнителна проверка показа, че там услугата никога не е влизала ефективно на пазара, тоест не е била предлагана - това са Валета, Любляна, Люксембург, Никозия и Рига.

България и еврозоната

Към момента изглежда, че България и Чехия са готови за еврозоната. Трябва само да си променят законодателството, но това е технически въпрос. Процесът може да стартира официално с политически акт.

Въвеждането на еврото няма да удвои цените и да направи хората по-бедни. В Словакия, Словения, Естония, Латвия, Литва – в нито една от тези страни не е имало никакъв шок на пазара. Кредитният рейтинг на страните, които влязат в еврозоната, скача веднага заради допълнително доверие.

Лъчезар Богданов, икономист

Във въвеждането на еврото няма нищо трагично, напротив. Но въпреки това ние ще го направим колкото се може по-късно. Не въвеждаме еврото, защото има доста допълнителни изисквания по въпроса и към момента можем да си позволим да се забавим. Тази тема не беше поставяна при разговорите ми с Юнкер. Най-вероятно ще се разисква на ЕКОФИН, от централните банкери, има дълга процедура, докато тази тема дойде до нас.

Бойко Борисов, премиер

Южен поток

Няма да се спрат

От анализ на Илиян Василев за "Клуб Z"

Първанов и Нинова, колкото и да се надпреварват да коленопреклонничат в Москва, скоро няма да имат достъп до властта. Но бившия президент "продава" посредничеството си не защото два процента електорат са впечатлили руските му домакини. Колкото Шрьодер може да спечели избори, толкова може и Първанов.

Но той посредничи и предлага на Москва поредната доза "политически гаранции" за реализация на проекти и защита на руски интереси единствено и защото твърди, че тандемът с Бойко Борисов от времето на енергийния шлем работи. Няма никакво съмнение, че част от посредничеството минава и през предстоящите президентски избори и опитите за смяна на Плевнелиев с по-удобен и контролируем от тандема президент.

Тези дни за пореден път получихме доказателства, че висши български политици и шефове на енергийни компании отчаяно се мъчат да възродят "Южния поток" под една или друга форма, за да могат да покрият управленски дефицити, задкулисни договорености и отговорност за натрупването на дълг, който няма как да не завърши с търсенето на отговорност.

Затова и Георги Първанов напусна всякакво политическо приличие и видимост на европеизъм в своето поведение и избяга в Москва да търси политическа проекция - като изразител и посредник на Кремъл.

Каквито и аргументи да се дават, че проектът "Южен поток" няма да се случи, особено при изгодни за България условия, тези хора няма да се спрат. За промяната в тона на ЕС говори решението на ЕК да принуди правителството да смени поведението на "Булгатрансгаз". Без тоталния контрол върху компанията и нейната незаменима роля за защита на руския монопол никакъв "Южен поток" не е възможен.


1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Първанов и Нинова, колкото и да се надпреварват да коленопреклонничат в Москва, скоро няма да имат достъп до властта. "

    Още следващото правителство най-вероятно ще са във властта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK