Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 19 юли 2016, 10:12, 25419 прочитания

Какво е да си мукстър в образованието

Цифровизацията на информацията, глобалният достъп до нея и публичните онлайн курсове ще променят образованието и ролята на учителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Гаяне Минасян е председател на Управителния съвет на Националната мрежа на родителите.

Каква би могла да бъде ролята на учителя като носител на човешки контакт в новия подход към ученето, базирано на свободен достъп до информация? Бъдещето на учителската професия би могло да се развие в множество посоки. Една от тях е той да се превърне от носител на информация в експерт по фасилитиране на сътрудничество в реална учеща общност. Ако учащите могат да изучават онлайн съдържание – например така наречените MOOC (Massive Online Open Courses – публични онлайн курсове), то учителят може вместо като преподавател, да им помага в ролята на "MOOCster". От своя страна учащите вместо пасивен клас от слушатели, може да се превърнат в "образователен екип". Тази практика е прилагана и разработена от Яков Хехт и неговата организация Education Cities и ще бъде представена в обучение в София през август 2016 година, организирано от Национална мрежа на родителите.

Образователният екип – спортен отбор от учащи


Образователният екип е методология, която съчетава реални класове (офлайн) с виртуални платформи (онлайн и обърната класна стая). Образователният екип функционира като спортен отбор и следва два принципа.

Всеки ученик е също и учител. Всеки ученик има уникална силна страна – подобно на играч в спортен отбор. Това негово умение го прави способен да преподава на другите, да им помага, като същевременно всички, целият отбор се ползва от силните страни на останалите играчи/учащи.
Отборът има общ измерим резултат – не само индивидуални резултати за всеки играч.

В този модел учителят е треньорът на отбора (мукстър). Неговата роля е да помага на всеки играч да намери силната си страна, да подкрепя сътрудничеството между играчите и да съдейства за установяване на баланс между различните играчи и способности.



Новата роля на учителя като треньор на образователния екип е да помогне на всяко дете в търсенето на силните му страни. Детето се превръща в "млад учител" в областта, в която е силно. Класът има измеримо споделено предизвикателство – то може да е академично или социално. Иновацията тук е, че предизвикателството е общо за целия клас, а не индивидуално. Например оценката на групата е средната оценка от всички индивидуални оценки. Целият клас участва в създаването и прилагането на идеите за подобряване на оценката на класа чрез учене, подкрепено от връстниците и оползотворяване на силните страни на всеки участник.

След като близо три години организацията Education Cities работи по тази програма, тя разработва методологии за работа в клас, които доказват голям успех във всеки аспект на образователния процес. Образователният екип успешно съчетава академичните постижения със забавлението в ученето. И там, където преди сме били свидетели на конкуренция и съперничество, днес виждаме споделена отговорност.

Ефективността на MOOC в образователния екип

МООС са публични безплатни курсове от световно признати университети по света. С тяхна помощ може да се изучава почти всеки предмет на най-високо академично съвременно ниво, без ограничения на възраст, място, време или финансови възможности. Най-често платен е изпитът, който гарантира сертификат от съответното учебно заведение за желаещите да го получат. Чрез MOOC учещите получават знание от световно признати експерти и затова вече не се нуждаят от други експерти по съдържанието на курса, за да го изучат, нито от човешки ресурс, впрегнат в многократно преподаване на един и същ материал.

След 2010 г. се появяват десетки онлайн платформи за изучаване на МООС. Онлайн курсовете имат милиони участници; ефикасността на този метод за учене обаче е спорна, като се има предвид ниският процент на хората, които след като са се записали, на практика завършват – по различни оценки между 5-20 %. Правени са различни опити да се разработи платформа, която да повиши резултатите – например Udacity, платформа, разработена от професор Себастиян Трън от университета Станфорд (който е начело на Google X Lab) – но те не повишават чувствително този процент.

Оказва се, че добавянето на офлайн елемент към онлайн курсовете обаче повишава резултатите. През 2014 г. Coursera, най-голямата МООС платформа, която предлага над 1900 курса от 145 институции, сложи началото на международна мрежа от Learning Hubs (място, където учащите МООС могат да се срещат и учат заедно) в над 30 града по света. Студенти, възрастни и млади майки се събират, за да гледат заедно видеата към курсовете, да обсъждат учебния материал и да правят заедно упражненията. Това повишава процента на завършилите на 30%. Подобен ефект се наблюдава и в Offline Meet up, създадена от edX – втората по големина МООС платформа.

В един пилотен проект, проведен от Education Cities в сътрудничество с Министерството на образованието на Израел, следните МООС биват изучени в 15 класа (от 8 до 12 клас) в цялата страна – "Въведение в астрономията" от Australian Open University и "Контрол на мобилни роботи" от Технологичния институт в Джорджия. Ученето се извършва по модела на образователния екип: ученикът, който е силен по английски, превежда материали за своите съученици; този, който е силен по математика, помага на останалите да разберат формулите и т.н.

Методологията за учене съчетава онлайн и офлайн дейности – от една страна Facebook и WhatsApp групи, а от друга страна реални срещи за учене. Освен това всяка седмица се води графика на оценките, съобразно която се адаптира или променя стратегията на oбразователния екип. Резултатите са удивителни: 83% от гимназистите, които изучават университетски курс (МООС) на език, който не е роден за тях, завършват успешно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3809 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 3109 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Защо Борисов милитаризира Черно море

И още: Турция - контролиран от режима опит за преврат; Политиката "по-добре дяволът, който познаваме" е фалирала; Сводка от Белград - голямото плюскане от КТБ

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10