Кое е работа, кое - почивка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кое е работа, кое - почивка

Shutterstock

Кое е работа, кое - почивка

Пътуването за някои хора е част от работното време, според Европейския съд. Какъв е ефектът

15297 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Абсурдно и неизпълнимо"

Решението не предизвиква особен оптимизъм сред работодателите. Владислав Симов, изпълнителен директор на фирмата за домашни помощници "Доместина", заяви, че не вижда как би могъл да го изпълни. "Тотално безумие, работодателят няма контрол за това време, но носи отговорност за служителя. Имаме работници от Перник, които например сега биха били в неравностойна позиция. Защото ние ще трябва да взимаме предвид къде живее този човек и да носим отговорност откъде пътува." Компанията покрива разходите за транспорт на служителите си, но не им държи сметка откъде идват, нито могат да заложат подобна сметка в разчетите си, твърди Симов. "Отношения работник - работодател трябва да се регулират, но точно тук няма защо да се пипа." Според него и на други места работодатели не могат да измислят тълкувание как да приложат решението. "Във Варшава съм и виждам, че и тук въстават срещу него и не мислят да го уважат."

Преди една година съдът на Европейския съюз прие решение, което може да има отражение в много сектори от сферата на услугите, включително и в България. Съдът призна за част от работното време пътуването от и до работното място за служители без фиксиран офис. Има ли ефект от това решение?

Поводът

Производството пред съда започва след преюдициално запитване от испански синдикат в рамките на спор между служители и техния работодател, който се води пред испанските съдилища.

Работодателят е испанска компания, която предлага инсталация и поддръжка на алармени системи за сигурност в по-голямата част от провинциите на страната. През 2011 г. компанията закрива всичките си регионални офиси и зачислява служителите си към централния си офис в Мадрид, но те продължават да изпълняват задълженията си в съответните провинции. Работниците получават задачите си и клиентите, които трябва да посетят на другия ден чрез приложения на мобилните си телефони. Комуникират с централния офис по телефона и се снабдяват с оборудването и резервните части, които са им необходими, от логистични центрове на компанията в различни части на страната. За да свършат работата си, работниците трябва да изминават значително разстояние до клиентите дори в съседни провинции, като понякога пътуването от вкъщи до първия клиент и от последния клиент до домовете на служителите отнемало повече от три часа. Работодателят считал за работно време само това, в което работниците действително извършват дейности по инсталация и поддръжка, но не и интервала на придвижване от вкъщи до първия клиент и съответно от последния до вкъщи. За разлика от периода преди закриването на регионалните офиси на компанията, времето за придвижване до и от работа вече не било считано за работно време, а за почивка.

Съдът обаче приема, че и докато се придвижват, служителите на практика са на разположение на работодателя и са подчинени на неговите указания, затова този интервал трябва да се счита за част от работното им време.

Решението на Европейския съд е влязло в сила и е задължително за съдилищата на държавите, членки на Европейския съд, сред които е и България.

Ефектите

Въпреки на пръв поглед ограничения си обхват (т.е. само за работници и служители, които нямат фиксирано или обичайно място на работа), на практика решението на Европейския съд може да има отражение в много сектори в сферата на услугите. Например при медицинско и социално обслужване по домовете, при предоставяне на услуги по почистване на домове и офиси, при извършване на различни сервизни и ремонтни дейности, куриерски услуги и други.

В рамките на производството пред Европейския съд Обединеното кралство изразява опасения, че решението ще доведе до увеличаване на разходите за работодателите. Съдът обаче отбелязва, че работодателите имат свобода да определят по своя преценка възнаграждението за времето на придвижване от вкъщи до съответния клиент и обратно съгласно националните си законодателства. Също така съдът посочва, че преюдициалното запитване, по което се произнася, се отнася до тълкуване на Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за някои аспекти на организацията на работното време (транспонирана и в нашия Кодекс на труда), която по принцип не се прилага спрямо възнаграждението на работниците.

Решението все пак би могло да има финансово отражение - например в случаите, когато възнаграждението е уговорено между работника и работодателя на час. При този казус компанията ще дължи на служителя възнаграждение за действително извършената работа, но също и за времето на придвижване до и от съответния обект, където ще се извършва работата.

Решението може да има значение и при определянето на място на работа (тоест ще има ли работникът фиксирано място на работа или не), както и при планирането на графици и определяне на работното време, така че при всички случаи да се осигури спазване на законовите правила за междудневните и междуседмичните почивки на служителите.

Засега все още не сме забелязали решението на Европейския съд да е довело до изменения в трудовите правоотношения в засегнатите сектори при начините за определяне на работно време или уговаряне на различни форми на заплащане на труда. Затова все още е трудно да се прецени и дали решението има по-скоро позитивен или по-скоро негативен ефект върху работната среда и отношенията работник-работодател (какво мислят работодателите, виж в карето - бел.ред.).

При всички случаи е добре още при сключването на трудовия договор страните да преценят дали решението на Европейския съд е приложимо за техния случай и да се споразумеят ясно за това каква е действителната продължителност на работното време, отчитайки и интервала за придвижване като част от него. По този начин могат да се избегнат трудови спорове между работника и работодателя в бъдеще.

*Ивелина Василева е адвокат и работи в сътрудничество с австрийската правна кантора Schoenherr

"Абсурдно и неизпълнимо"

Решението не предизвиква особен оптимизъм сред работодателите. Владислав Симов, изпълнителен директор на фирмата за домашни помощници "Доместина", заяви, че не вижда как би могъл да го изпълни. "Тотално безумие, работодателят няма контрол за това време, но носи отговорност за служителя. Имаме работници от Перник, които например сега биха били в неравностойна позиция. Защото ние ще трябва да взимаме предвид къде живее този човек и да носим отговорност откъде пътува." Компанията покрива разходите за транспорт на служителите си, но не им държи сметка откъде идват, нито могат да заложат подобна сметка в разчетите си, твърди Симов. "Отношения работник - работодател трябва да се регулират, но точно тук няма защо да се пипа." Според него и на други места работодатели не могат да измислят тълкувание как да приложат решението. "Във Варшава съм и виждам, че и тук въстават срещу него и не мислят да го уважат."

Преди една година съдът на Европейския съюз прие решение, което може да има отражение в много сектори от сферата на услугите, включително и в България. Съдът призна за част от работното време пътуването от и до работното място за служители без фиксиран офис. Има ли ефект от това решение?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK