Недогледани промени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Недогледани промени

Недогледани промени

Проектът за мащабни изменения в Закона за МВР съдържа редица недомислици

15356 прочитания

© Георги Кожухаров


Законодателната и реформената немощ на натоварените с осъществяването на необходимите промени в системата на МВР ярко проличават в текстовете на влизащия в сила на 1 януари 2017 г. закон за изменение и допълнение на Закона за МВР. В него традиционно се откриват както откровени недомислици, плод на неразбиране и непознаване на реалностите и на нуждите в сектора, така и добре замаскирани уловки за служителите. Например, според настоящата редакция на разпоредбите, отнасящи се до повишаването на квалификацията в МВР, дори и само един двудневен курс на обучение може да ги "закрепости" със задължение за поне 5 години служба в системата. В противен случай ще трябва да възстановят разходите за преминатото обучение, ако решат да напуснат полицията преждевременно.

Справедливо е да се спомене, че в някои свои части ЗИДЗМВР предвижда, макар и по-скоро поради очевидна грешка или недоглеждане, едно значително увеличение на някои възнаграждения в системата. Естествено, отново не става въпрос за полицаите, заети с осъществяването на основните функции в МВР (помним, че тях ще ги компенсират не с достойно основно възнаграждение, а с трикове около ползвания отпуск

Ето какво е записано понастоящем в преходните и заключителните разпоредби на закона: при сключване на трудовите договори на лицата по §70 и 75 се определя основно месечно възнаграждение, така че същото, намалено с дължимия данък и задължителните осигурителни вноски за сметка на осигуреното лице, да не е по-ниско от получаваното към датата на влизане в сила на този закон възнаграждение, определено по реда на ЗМВР и включващо заплата за длъжност, допълнително възнаграждение за прослужено време и за научна степен и левовата равностойност на храната. Текстът се отнася до лицата, които след влизането в сила на измененията в ЗМВР ще преминат от статут на служители по ЗМВР към статут на лица, работещи по трудово правоотношение (т.нар. ЛРТП). На пръв поглед § 76 има за цел да осигури запазването на размера на възнаграждението на тези служители непроменен, въпреки промяната на техния статут. Вместо това обаче, ако промените в закона влязат в сила в настоящата си редакция, тези служители ще трябва получават с над 70% по-високи заплати от преди. Говорим отново не за благосъстоянието на хората, а за поредния преразход в системата, за който пари в бюджета на МВР не са предвидени.

За отправна точка нека вземем възнаграждението, което към момента получава един главен технически сътрудник в МВР (това са служители по ЗМВР от бившата категория "Е", които не осъществяват полицейски функции), равняващо се на около 880 лв. За да са изпълнени изискванията на § 76, от бъдещото възнаграждение, което служителят ще получава вече като ЛРТП, следва да се извадят дължимият данък и задължителните осигурителни вноски за сметка на служителя. Само в резултат на това се достига до основна заплата от над 1 130 лв. Към така определеното приблизително възнаграждение следва да се добави и процентът за прослужено време. При служител с 20 години стаж говорим съответно за 20%, при което се достига до заплата от около 1 380 лв. Прибавяйки и парите за храна (т.нар. порцион) от около 120 лв., получаваме възнаграждение за ЛРТП в размер на поне 1 500 лв., вместо досегашните около 880 лв. като служител по ЗМВР. Ще се окаже, освен това, че някои служители в Академията на МВР или такива от състава на Медицинския институт на ведомството ще трябва да се разписват срещу не по-малко от 1 800 лв.

И отново: става въпрос за грешка, за недоглеждане, за липса на трезва професионална преценка при изписването на текстовете – за несправяне с реформирането на системата или поне с това, което настоящото политическо ръководство на ведомството се домогва да закичи с етикета "реформа". На никого и през ум не му е минавало да увеличава заплатите в сектора. Само че горният преразход ще е факт още в началото на следващата година.

Някои са по-равни

И докато за тази грешка вече се говори, и тя със сигурност ще бъде поправена, по отношение на една по-различна категория служители вредата вече е сторена. Служителите, които към момента са със статут по Закона за държавния служител, получават възнаграждения, съобразно вътрешните правила за работната заплата, действащи към момента на назначаването им на работа в МВР. Онези служители обаче, на които все още предстои, считано от 1 януари 2017 г., служебните им правоотношения по ЗМВР да се трансформират в такива по ЗДС, ще получават основно месечно възнаграждение за същата длъжност и степен, но в по-малък размер. Макар и да не е драстична, разлика е налице. Съществува реалната възможност служители, заемащи едно и също място в йерархията и изпълняващи едни и същи служебни задължения, да получават различни по размер възнаграждения. Именно затова, още когато е станало ясно, че при този вид преобразуване обезщетения на служителите, чиито правоотношения се трансформират от такива по ЗМВР в такива по ЗДС, няма да се изплащат, някои от тях са се явили на конкурси за други длъжности в МВР, но определени за заемане по реда на ЗДС, в резултат на което са били назначени на такива длъжности. Получили са си и съответните обезщетения за освобождаване от служба в МВР. Шампионите в това направление са главно от дирекция "Човешки ресурси".

Предвид всички досегашни примери, които илюстрират неможенето на флагманите на "реформата" в МВР, единственото правилно решение би било да се отмени текущият ЗИДЗМВР преди да е влязъл в сила. Особено ако добавим пълната липса на готовност за преминаване на някои административни услуги, извършвани от МВР, към новото държавно предприятие, предвидено да се създаде на основание на измененията в закона.

В противен случай, ако ЗИДЗМВР влезе в сила – при намален бюджет на МВР и при същевременно увеличени разходи, без дори да е напълно ясен техният размер, отново ще се окаже, че в системата е поставена финансова бомба със закъснител.

Сама по себе си, т.нар. реформа не променя абсолютно нищо, като развръща правоотношенията в системата на такива по ЗМВР, по ЗДС и по КТ. Това не е от естеството да реши основните въпроси в МВР, превърнали се в хронични язви на сектора за обществен ред и сигурност, а именно: за липсата на мотивация, за затапеното кариерно развитие, за толерирането на близките до силните на деня, за определянето "на око" на длъжности за администратори и за полицаи. А именно оттам минава разделителната линия и оттам се започва с истинската реформа.

Милен Шопов е адвокат и съветник в МВР по време на последното служебно правителство. Позицията му е лична и не ангажира медията. Готови сме да публикуваме и други мнения по темата.

Законодателната и реформената немощ на натоварените с осъществяването на необходимите промени в системата на МВР ярко проличават в текстовете на влизащия в сила на 1 януари 2017 г. закон за изменение и допълнение на Закона за МВР. В него традиционно се откриват както откровени недомислици, плод на неразбиране и непознаване на реалностите и на нуждите в сектора, така и добре замаскирани уловки за служителите. Например, според настоящата редакция на разпоредбите, отнасящи се до повишаването на квалификацията в МВР, дори и само един двудневен курс на обучение може да ги "закрепости" със задължение за поне 5 години служба в системата. В противен случай ще трябва да възстановят разходите за преминатото обучение, ако решат да напуснат полицията преждевременно.

Справедливо е да се спомене, че в някои свои части ЗИДЗМВР предвижда, макар и по-скоро поради очевидна грешка или недоглеждане, едно значително увеличение на някои възнаграждения в системата. Естествено, отново не става въпрос за полицаите, заети с осъществяването на основните функции в МВР (помним, че тях ще ги компенсират не с достойно основно възнаграждение, а с трикове около ползвания отпуск


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Поправете ме ако греша, но порциона и особено клас прослужено време се изчисляват и към момента за същите служители, тъй че не знам защо изобщо ги изкарвате разлика спрямо сегашното положение.

    Аз съм последния човек, който ще защитава привилегиите на полицаите, но това си е демагогия от ваша страна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK