С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 21 юли 2017, 13:07, 5449 прочитания

До Беларус, Русия и Унгария на Орбан

Преди председателството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Стефан Попов, "РискМонитор"
Ако промените в ЗСВ бъдат гласувани, ще станат обект на международни съдебни процедури.
Предложенията за промени в Закона за съдебната власт допълват глава "Несъвместимост" с две ограничения. Според едното магистратите имат право на платена научна и преподавателска дейност, "освен ако тази дейност не е финансирана изключително от чужда държава или чуждестранно лице". Според втората организации, защитаващи интересите на магистратите (в общия случай сдружения), могат да бъдат финансирани само с "членския внос, имуществени вноски и дарения от техните членове. Не се допуска друго финансиране или предоставяне на имущество под каквато и да е форма". Двете предложения се свеждат до едно ограничение за източници на финансиране, развито на две нива - за отделни магистрати и за техни организации.

Идеята за "чужди" и "свои" в света на донорските операции ще наложи дълга върволица въпроси по дефинирането й. Принципен и недвусмислен отговор, на какъвто следва да разчита законът, не може да се даде. Свой ли е Европейският съюз? А Световната банка, НАТО или ООН? Повечето организации от този тип имат донорски програми за преодоляване на разликите между напреднали и изоставащи членове. Как обаче се дефинира свое и чуждо в международни организации, на които си член? Най-сигурният начин да си осигуриш ясна дефиниция е да ги напуснеш. Ако стоиш вътре, чуждото и своето се преливат в неудобни комбинации.


Още при първите дискусии по проекта стана ясно, че той няма как да се отнася до ЕС по принцип. Но и по-конкретно, като страна на т.нар. Механизъм за проверка и сътрудничество, България признава, че има сериозни дефекти и се нуждае от помощ от страна на съюза. Как точно да се обясни ограничението върху тази помощ с предлаганото разширение на несъвместимото финансиране? Не е възможно.

Отделните страни - членки на ЕС, също трябва да бъдат изключени, тъй като те са източниците на бюджета на ЕС. Ако те се окажат изключени, но съюзът остане "свой", законът ще заприлича на инструкция за пране на пари. Ще бъде забранено отделни страни да те финансират директно, но разрешено през посредник - в случая ЕС. По същия начин, ако страна извън ЕС финансира магистрати или техни организации, но същата страна е член на глобална организация като ООН или Световната банка, тя може да ги използва като посредник и така да изпира забраненото финансиране.

В света на донорските отношения съществен е последният източник. Но ако тези източници – особено публични агенции и държави, са в договорни отношения, които по принцип са обект на ратификация от парламента, как точно ще се избегне безсмислицата? Този проблем няма да се реши и с техническа операция по задраскване на изразите "чужда държава или чуждестранно лице". Той е съдържателен и при прилагане на закона веднага ще излезе наяве. Затова е излишно в парламента да мислят за лексикални и граматически трикове.



А свои или чужди са Швейцария или Норвегия? Интуицията за значението на думата в проекта подсказва, че са чужди. Швейцария на практика не води външна политика, тя е сведена до помощи и кампании на Червения кръст. Но има щедри програми за подпомагане на страни като България, без изобщо да се меси - такава е политиката на страната.

Норвегия не е член на ЕС, но участва в мащабни донорски инициативи за подпомагане в рамките на Европейската икономическа зона. България охотно приема стотици милиони подпомагане, най-вече държавно, по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. В това споразумение донори са Норвегия, Исландия, Лихтенщайн - три страни извън ЕС. Целта на подпомагането е намаляване на различия между отделни зони в пространството. Как точно ще обяснят от мнозинството и неговото правителство на трите страни, че според българското законодателство те са третирани като чужди и недопустими донори по отношение на магистратите и техни организации?

България почти няма останали чужди донорски програми извън Европейската комисия. Изключение е Фондация "Америка за България". Този казус повдига аналогични въпроси. Как да бъде третирана "Америка за България"? Като чужд донор? Това няма как да стане. Тя е регистрирана по българския закон за неправителствени организации. Някой може да възрази, че фондът, който управлява, е американски. И да, и не. Американски е, доколкото е регистриран по законодателството на САЩ и резервът му ползва съответните данъчни облекчения. Но, от една страна, фондацията има автономен, бих казал суверенен, борд. От друга, тя е изградена върху фондове, натрупани от операции на българско-американски инвестиционни инициативи. САЩ не си взимат парите обратно, а ги оставят за създаване на голяма фондация. Къде е своето и откъде започва чуждото в този случай?
Как България, която приема стотици милиони подпомагане, ще обясни на донорите, че са "чужди" за магистратите?

Отвъд тези смислови лабиринти остава и практическият въпрос за употребата на финансиране, насочено към сдружения. Това са по правило организации с голяма членска маса, общи събрания, национални конференции и пр. Идеята, че чужда държава, примерно Швейцария, може да ги "закупи" с проектно финансиране, е доста авангардна. Независимо дали става дума за магистрати, счетоводители, аптекари или каквото и да е. При това подобни организации имат публично финансиране главно за обучителни проекти. Как точно се развива тази зависимост и как с ограничаване на образователни програми се засилва автономията на съдебната власт?

Ако промените бъдат гласувани, законът ще падне при оспорване пред Конституционния съд. Ако никой не го сезира, ще стане обект на международни съдебни процедури. През това време някои засегнати източници на финансиране – от структури на ЕС през страни като Швейцария до САЩ, ще протестират официално, а правителството на България ще се чуди какво да отговори. Докато трае всичко това, България ще се нареди до Беларус, Русия или Унгария на Виктор Орбан, който води маниакална война с Джордж Сорос и Централноевропейския университет. Тази война направи Унгария международно признат пример за неуместен в рамките на ЕС произвол. България това ли иска сега - преди да стане председател на Съвета на ЕС, да се нареди до Орбан?

Законите за източници на финансиране дават правна рамка за ограничаване на нелегалните финансови потоци. Те са сравнително модерна превантивна техника за защити срещу криминализация на обществения живот. Тази област е деликатна и налага да се мисли за много точна мярка и пределна яснота на забраните. Неловки упражнения, които пораждат мъгла и хаос в тази област, размиват границите между приемливото и неприемливото финансиране. И така засилват рисковете от криминализация.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3321 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2701 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Аферата "Бареков" трябва да бъде разплетена докрай

И още: Клас прослужено време завинаги

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10