С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 авг 2017, 14:38, 3370 прочитания

Законът на сезона...

...дали държавата не строи пясъчен антикорупционен замък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ситуацията на властване, както и самото упражняване на власт изпълват властващия със самочувствие за собствената му възбуждаща значимост", пише Джон Кенет Гълбрайт в "Анатомия на властта".
След като спечели време и раздразни професионалната аудитория, на 31 юли Министерството на правосъдието обяви своя кроеж на нов "антикорупционен закон". Законопроектът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е публикуван за обществено обсъждане в strategy.bg, а срокът за предоставяне на становища изтича на 30 август. След като отпрати в небитието два предходни законопроекта (не че бяха съвършени, те просто не получиха шанс), властта даде живот на трети. По неин образ и подобие: крупен антикорупционен мегаполис, който да се вижда отдалеч.

5 в 1 без особени иновации
Прави впечатление, че макар и лансиран като "антикорупционен", този закон по-скоро съединява и сближава. Към вече действащата Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество се добавят други също действащи органи: (1) Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет; (2) звеното от Сметната палата, ангажирано с проверките на доходи и имущество на лицата, заемащи висши държавни и други длъжности; (3) специализираната дирекция за противодействие на корупцията в ДАНС; (4) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Иначе казано, 5 в 1 без особени иновации. Това не е непременно лошо, полезността на този ход ще зависи от начина на изпълнение (спомняме си одисеите на ГДБОП между МВР и ДАНС).


Поначало е прието противодействието на корупцията да се осъществява в две основни направления: превенция и борба по същество. Превенцията е амалгама от мерки, които имат за цел да образоват и предпазят онези, които все още не са въвлечени в корупционни практики, и да намалят съществуващите рискове, където е възможно да се проявяват. Превенцията е безсилна срещу хронично корумпираното съзнание, защото там вече има установен навик. Когато корупцията е институционална практика, превантивните механизми са лесно заобиколими. Корупционното съзнание се отличава с изключителна изобретателност и инстинкт за самосъхрание. Именно тук ефективна е борбата по същество, т.е. разследването на корупционни престъпления от независими и мотивирани разследващи органи.

Конституирането на органа – няколко червени лампи
При анализа на нов орган или структура следва да започнем с мандатността и начина му на формиране. Първата "червена лампа" е именно предвиденият мандат от 6 години. Неоправдано дълъг срок за подобно начало, който остава неаргументиран и в мотивите към закона. Такъв мандат превръща персоните, олицетворяващи една институция, във фактор, с който се съобразяват останалите. Времето е предпоставка за срастване с власт и възпроизвеждане на зависимости. Защо се критикува продължителността на мандатите на "тримата големи" (главен прокурор, председател на Върховния касационен съд и председател на Върховния административен съд), която е 7 години?

Парламентът сякаш иска да се подсигури, че в случая институцията ще го надживее или предпази, изпълнявайки "завета" му. Разумен мандат е този от 3 или 4 години с възможност за преизбиране. Между другото точно такъв е и мандатът на съседската ни "любимка" – Лаура Кьовеши, главен прокурор на Национална дирекция "Антикорупция" в Румъния, 3 години с право на преизбиране. Ръководителят на Централното антикорупционно бюро в Полша например се назначава за срок от 4 години също с право на преизбиране. Интересен пример е Украйна и тамошното Національне антикорупційне бюро України - НАБУ. След "Революцията на достойнството" през 2014 г. борбата с корупцията е водещ приоритет за украинската общественост. Изграждането на бюрото не стъпва на други институции, а започва от нулата. Мандатът на директора му е 7 години, назначаването е с указ на президента след отворен конкурс. Това е първата отворена конкурсна процедура за държавна длъжност в Украйна. Тук прекалено дългият мандат донякъде се балансира чрез конкурсното начало. Сегашният директор на НАБУ Артьом Ситник (1979) се кандидатира през 2015 г. и спечелва конкурса. Кандидатите са общо 186. Доколко такава формула е успешна ще покаже само времето. Международните примери винаги са интересни, трябва да се наблюдават, но ключово си остава съобразяването с местната действителност. Затова и с оглед крехката демократична обстановка в България и огромните правомощия, които се дават на комисията, разумният ръководен мандат е 3 или 4 години с възможност за преизбиране.



Другата "червена лампа" е начинът на избор на председателя и членовете на комисията. Тя е предвидена като колективен орган от петима членове – председател, заместник-председател и трима други членове. Номинациите за председател се правят от народни представители, не е предвидено квалифицирано мнозинство. Дали това назначение следва да е поверено на парламента, където е налице липса на еднолична отговорност? Аргументът, че сме парламентарна република, не е особено състоятелен и че "само при избор от Народното събрание може да се гарантира публичност на процедурата и максимално широко участие на гражданското общество" (пета страница от мотивите към проекта). Истинските аргументи лежат в историята на предходни назначения. А между публичност, прозрачност и отчетност, макар че звучат добре заедно, има съществени разлики.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 1979 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2080 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Безметежност с главата в пясъка

Програмата за управление

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10