С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 29 авг 2017, 12:53, 5902 прочитания

Обществените медии: към въпроса за финансирането чрез такси

В днешно време финансиране чрез такси от аудиторията не е реалистична мярка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Разговорите за обществените медии не престават и през август, по волята на Съвета за електронни медии, който направи конкурс за генерален директор на БНТ през отпускарския за Европа месец.

"Капитал" публикува Кой ще контролира БНТ, анализира какъв е смисълът от обществената телевизия и в заключение предлага три мерки – "минимумът от задължителни условия, за да може отговорът на въпроса кой ще контролира БНТ да бъде: ние, гражданите". Една от мерките е "Да се промени начинът, по който се финансира БНТ, и това да става през потребителски такси, а не през субсидия, която се отпуска от правителството и позволява директна намеса на политици в независимостта на медиата."


Обществените медии трябва да са независими, всички мислими мерки е добре да се предвидят в законодателството. Смятам обаче, че в днешно време въвеждане на финансиране чрез такси от аудиторията не е реалистична мярка, най-малко защото:

1. Таксата е цена за услуга, плаща само който получава услугата и контролът за това е конкретен във времето. Това е причината, заради която президентът Петър Стоянов наложи вето на тези текстове.

2. Броят на гледащите БНТ е динамичен, трябва да се следи конкретно, но във всеки случай е такъв, че ако трябва с таксите на зрителите да се финансира телевизията, размерът на таксите би бил нереалистично голям дори само да се достигне сегашната държавна субсидия.



3. Доколкото събираемостта е неизвестна величина, не може да има устойчиво, ефективно и предсказуемо финансиране чрез такси. В някои държави събираемостта е много ниска, другаде постъпленията намаляват – например за 2016 в Полша събраните такси са 43 милиона злоти по-малко от 2015 г.

4. Телевизия се приема чрез различни крайни устройства и принципът такса на приемник (каквато е била въведена у нас при социализма и се е плащала всеки месец в пощата) не може ефективно да се прилага. Остава принципът такса на домакинство (вариант на този принцип беше българското решение в закона от 1998 г.), но тогава остава да се реши въпросът кой гледа, съответно дължи такса.

5. Контролът кой гледа изисква техническо решение. Системата за мониторинг, както и системата за събиране на таксите имат цена, която трябва да се взема предвид при определяне на размера на таксите.

6. Изключенията са много (пенсионери, хора с увреждания и пр.), което намалява обема на финансирането – за България съществено – и оскъпява контрола за плащането на таксите.

7. В цифровото време обществените медии произвеждат и предоставят за разпространение не само програми, но и съдържание онлайн. Такси трябва да се дължат и в случай (дори само) при достъп до съдържанието на сайта на БНТ.

8. Същото упражнение трябва да се повтори за радио, аудиториите са различни.

По данни на EBU за 40 държави: в 21 основен източник на финансиране са таксите (от 50 до 90 на сто от финансирането), в 18 – държавната субсидия, в 1 – рекламата.

Ако идеята е да плаща аудиторията, но да се прекъсне връзката услуга – цена за услуга, зрителите трябва да плащат данък – не такса: данъкът се дължи без оглед дали се гледа БНТ. Но публичното финансиране чрез бюджета също има предимства, особено ако е устойчиво и предсказуемо и позволява средносрочно планиране.

Източникът на финансиране е само един от въпросите, който трябва да се решава. Друг ключов въпрос е от какво финансиране се нуждаят обществените медии. Отговорът, който се чу тези дни, е много пари: телевизия се прави с много пари. Всъщност не. Парите не трябва да са много или малко – и не трябва повече да е критерий обемът произведена тв продукция (принцип на час програма), който сега бил по-голям, отколкото преди години. Парите трябва да са толкова, колкото да се изпълни обществената мисия, без да се нарушават принципите на конкуренцията. Но това е отделна тема.

Текстът е публикуван в блога на проф. Нели Огнянова. "Капитал" го препечатва със съглесието на автора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Училищният автобус – глътка свобода за родителя Училищният автобус – глътка свобода за родителя

Общините могат да предлагат ежедневен транспорт за децата в детските градини и училищата

18 сеп 2019, 466 прочитания

Мнения Daily - Когато кризата чука на вратата на съседите... 1 Мнения Daily - Когато кризата чука на вратата на съседите...

И още: НСО трябва да бъде разрушено; Драмата с Брекзит тепърва започва

17 сеп 2019, 2346 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Русия заема все по-малко място в живота ни

И още: Тече неутрализация на прозападните кръгове; Загиналите - загинали, виновните - ненаказани...

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"