"Тесни връзки" и широки пръсти

Или поредните и далеч не последни изменения в Кодекса за социално осигуряване, засягащи капиталовия стълб на пенсионната система

   ©  Надежда Чипева
Комбинацията от неясно формулирани предпоставки за налагане на наказания и неограничени правомощия на КФН е особено опасна, като се има предвид хронично ниското ниво на компетентност на част от членовете на комисията и нейните служители.

В началото на ноември парламентът прие на второ гласуване изменения в Кодекса за социално осигуряване (КСО), засягащи дейността на пенсионно-осигурителни дружества (ПОД) и управляваните от тях пенсионни фондове (ПФ), осигуряването в които формира т.нар. втори стълб или задължителен капиталов стълб на пенсионния модел. Той е въведен с първата редакция на КСО (тогава Кодекс за задължителното обществено осигуряване), в сила от 1.01.2000 г. и представлява основен елемент от мащабната реформа на пенсионната система и пенсионния модел, предприета през последните години на ХХ век. Въвеждането на допълнителен, но задължителен капиталов елемент в пенсионната система отразява глобално господстващото през 90-те години виждане за либерализация на финансовия сектор и приватизация на обществените услуги. Преди всичко обаче то представлява отговор на демографското предизвикателство пред разходо-покривната (pay as you go) пенсионна система в цяла Европа, но особено силно проявено в страните от бившия социалистически лагер, страдащи едновременно от рязко намалена раждаемост и силна икономическа емиграция.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ngo1475085238506985 avatar :-|
    Vesselin Minchev

    Има ли убедителни доказателства, че се внасят осигуровки за т.н. силови пенсионери. Проникна информация, че те получават 58% от парите за пенсии. Излиза, че осигурените губят от „доплащането“ 58-53%% в посока пенсионери на МВР. От къде се вземат пари за инвалиди, болнични, както и за майчинство.
    Вдигането на малките пенсии, на практика е подарък с по 50 месеца осигурителен стаж. Това не представлява ли престъпление и измама за добросъвестните? Все пак какво са правили тези над един милион лица от 18 до 68 годишната си възраст. От какво са живели и защо не продължават така, без да натоварват НОИ.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал