С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 20 ное 2017, 13:51, 20427 прочитания

Този път ги спираме катастрофите, честно

Властта за пореден път отказва да признае, че основната причина за произшествията на пътя е корупцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия (повече за мерките виж долу в карето).

Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ.


И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.

"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".

Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.



Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.

Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.

Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.

Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.

Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.
Какво се предлага този път

"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.

"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.

"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобални облаци над икономиката Глобални облаци над икономиката

Спадът в БВП на Германия е знак за начало на неблагоприятни развития с потенциални ограничения пред международната търговия и структурни промени в китайската икономика

23 авг 2019, 1853 прочитания

Крим между политиката и правото Крим между политиката и правото

Какво се случва с политическите затворници Олег Сенцов и Александър Колченко

23 авг 2019, 1146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Нито икономиката ни е пазарна, нито държавата е правова

И още: Германия - по-добре никаква, отколкото лоша коалиция; Властта дължи приличие на гражданите

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица