Този път ги спираме катастрофите, честно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Този път ги спираме катастрофите, честно

Правителствена информационна служба

Този път ги спираме катастрофите, честно

Властта за пореден път отказва да признае, че основната причина за произшествията на пътя е корупцията

20924 прочитания

Правителствена информационна служба


"Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия (повече за мерките виж долу в карето).

Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ.

И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.

"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".

Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.

Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.

Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.

Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.

Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.

Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.

Какво се предлага този път

"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.

"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.

"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.

"Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия (повече за мерките виж долу в карето).

Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    2011 avatar :-|
    2011

    Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя.
    Не само на пътя.Мизерията също скъсява живота.

  • 2
    zamen avatar :-?
    Чарли Мишкин

    Действуват като пожарникари. Защо ли?

  • 3
    niksun avatar :-|
    niksun

    Като ги видя всички тези "мислители" по гащи, тумбаци и запретнали ръкави, седнали на една софра, всичко ми се обръща в стомаха...

  • 4
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn

    Когато човек знае, че всичко почти всичко може да се размине, било то да убиеш на пътя (справка: М. Стависки), да откраднеш 4-5% от българското БВП (справка: КТБ), някак неволно заключаваш, че то правилата са единствено за баламите.

  • 5
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Основната причина за катастрофите са малоумните шофьори. Както и да го извъртате, това е истината.

  • 6
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#5] от "Jumbo Jet":

    ДА, но малоумните шофьори са не повече от 5% от всички. Тук идва липсата на ефективна превенция, контрол и наказания при нарушение.

    По мои наблюдения КАТ-аджиите се интересуват само от това да вземат някой лев, а не ефиктивнотта и безопасността движението.
    Допълнително в последните 10-на години патрулките по пътищата съвсем намаляха. Лично наблюдение.

  • 7
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Единственият вариант да спрете катастрофите е като се изнесете от България! Няма друго решение. То си го каза един депутат - 80% от хората в БГ са ДЕБИЛИ. И 5 камери да сложат като има дебили , които обработват инфото - нищо не става. Слагат маркировка дето се трие от 1 дъжд - пак дебили я купуват, дебили я полагат. Съжалявам, няма да се оправи тая държава, с тия хора. Затова се оглеждайте и като имате възможност се махайте. Милиони хора се махнаха от тук, останаха малко дето стават за нещо, като гледам и те полека лека се отказват. Тук всичко е наобратно на нормалните държави, освен разбира се заплатите и броят на катастрофите и убийствата и саморазправите. Аз лично се оглеждам за друга държава и не ми се стои тук да гледам как сбирщина милионери се чудят къде да ми похарчат данъците

  • 8
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Не мога да разбера как хора, които не могат да изсричат един абзац от ежедневник са научили изпита, листовките и имат книжка?!

    А още повече не разбирам как има хора, хващани да карат без книжка по 5 пъти и то в нетрезво състояние и не са в дранголника!?

  • 9
    geoimg avatar :-(
    Geoimg

    [quote#2:"Чарли"]Действуват като пожарникари. Защо ли? [/quote]
    От пожарникар толкоз!

  • 10
    bonbon4eto2005 avatar :-|
    bonbon4eto2005

    Истината е в налагането и ефективно събиране на глоби и съставянето на актове. Като те ошляпат няколко пъти и ти съберат паричките


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK