Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
28 ное 2017, 14:32, 3500 прочитания

Мнения Daily: Хората са основната спирачка пред автономните коли

И още: БПЦ вежливо и сърдечно отказа на Скопие, смята Радан Кънев

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Мнения Daily - Първата приватизация стана по времето на Живков

И още: Тежкият консенсус около разлагащия се труп на София; Изкуственият интелект може да ни прати в ново Средновековие

29 ное 2017

Мнения Daily - Контрапреход към държавен капитализъм

И още: Когато договорите в енергетиката са тайни, гражданите плащат скъпо; Народът на Румъния не иска да си мълчи

27 ное 2017

Мнения Daily: Слуховете за залеза на Меркел са силно преувеличени

И още: Капаните пред "Да, България" и ДСБ; Атаката срещу приватизацията е атака срещу пазарната икономика

26 ное 2017

Мнения Daily - Шенген е първа крачка и без нея е безсмислено да мечтаем

И още: Шшшт, да не се изложим пред чужденците; За България е добре Западните Балкани да са в ЕС

22 ное 2017
Бъдещето на автомобилите без шофьор
Хората са основната спирачка пред автономните коли

От текст на Джон Торнхил, редактор "Иновации" на Financial Times

"Когато говорим за изобретения и иновации често си мислим за най-добрите на своето време. Кои обаче са лошите", пита редакторът "Иновации" на Financial Times Джон Торнхил. Според него в списъка с лошите със сигурност е атомната бомба, както и автоматът "Калашников". Най-разпространеното огнестрелно оръжие (75 млн. броя в момента по света според Световната банка) убива десетки хиляди на година. "Има едно изобретение обаче, което убива повече хора от предните две взети заедно - автомобилите", пише медиата.

Според Световната здравна организация всяка година 1.25 млн. души загиват при катастрофи, като това прави грубо около 50 млн., откакто автомобилите стават масови. За сравнение, през 20 век във войни са загинали около 123 млн. човека.
Като допълнителен bonus malus, колите освен това замърсяват въздуха и допринасят за промяната в климата. Нещо повече - за да се задоволи нуждата от гориво, се налага да се наливат милиарди долари в някой от най-назадничавите режими по света - Саудитска Арабия, Венецуела и Русия.

За щастие може би се вижда краят на ерата на автомобилите, задвижвани от петрол и управлявани от хора. Технологията на самоуправляемите коли ще реши и двата основни проблема - с горивото и с катастрофите, ако и да има все още известни проблеми за преодоляване.



Парадоксално обаче най-голямата пречка пред автономните коли не е технологична, а човешка - съпротивата на хората, изглежда, е най-голямата спирачка пред тази транспортна революция.
Автомобилните компании скоро ще са готови с резултати - Uber обяви миналата седмица, че ще купи 24 хил. коли от Volvo до 2021 г., за да предложи напълно автономни превозни средства.

Един от най-големите рискове в момента е правителствата и производителите на автомобили да прибързат с разрешаването на недобре подготвени автономни коли да тръгнат преждевременно по пътищата, което ще предизвика обществена съпротива.
Хората са изключително привързани към колите си. Те донесоха огромна мобилност, свобода и удоволствие на милиони. Огромен брой работни места, инвестиции и корпоративни интереси в момента зависят от сегашния модел на автомобилния транспорт. Това е причината някои експерти да се съмняват дали автономната революция въобще ще се случи.

Според други проучвания сега сме на прага на най-голямата промяна в историята на транспорта. Някои изследвания прогнозират, че до 2030 г. броят на автомобилите по американските пътища ще падне от 247 млн. на 44 млн., с цената на милиони работни места и огромни загуби за петролната индустрия.
"Кой сценарии ще се случи е въпрос не само на технологична възможност, но и на обществен избор. Трябва да тестваме по няколко пъти технологията, да преценяваме доказателствата внимателно и да избираме умно. Имахме достатъчно лоши изобретения", пише Джон Торнхил.

Признаването на македонската православна църква
Радан Кънев: БПЦ вежливо и сърдечно отказа на Скопие

От фейсбук профила на Радан Кънев


Простете, но не споделям ентусиазма около позицията на БПЦ. На дипломатически език тя е вежлив, сърдечен, но категоричен отказ.

"Ще направим всичко възможно гърците, сърбите и руснаците да ви признаят" означава "на куково лято".
И, не, въпросът не е каноничен, а политически. Защото за руската и сръбската църква е такъв. Защото те са (а и гърците) политически инструмент на държавите си. А нашата се колебае между ролята на духовен инструмент на вярващите (което е прекрасно) и политически инструмент на... друга държава.


Радан Кънев

Фотограф: Юлия Лазарова


Боя се, че БПЦ съзнателно и натрапчиво забравя и загърбва миналото си. А Българската екзархия - тази, която слага основите на националността и държавността ни, която полага границите на бляновете ни, която буквално просвещава и оформя модерната ни нация, която спасява евреите ни и чиито мъченици все още не честваме - е схизматична.

Както днешната МПЦ, тя не е призната. Екзархията е плод на два политически акта - на волята на миряните от Македония до Добруджа и на един султански берат.
Заявеното от синода намерение да води дипломация чрез комисия, в която поне двама са открити чужди агенти, няма да преодолее изолацията на МПЦ. Най-много да доведе до признаване на върховенството на Сръбската патриаршия, т.е на политическата окупация на Вардарските епархии отпреди век.

Питам се защо въпросът да не бъде решен така, както са определени границите на екзархията - чрез плебисцит на миряните, а не чрез договорки зад дебели врати?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Манията по лалетата": истинската история е по-различна 2 "Манията по лалетата": истинската история е по-различна

Популярният пример с холандския финансов балон през XVII век е базиран предимно на фолклор

23 фев 2018, 4834 прочитания

Мнения Daily - Консерваторите разцепват Източна и Западна Европа 3 Мнения Daily - Консерваторите разцепват Източна и Западна Европа

И още: Президентското вето, което освети дружбата на Борисов и Пеевски; Ако продам залеза...

22 фев 2018, 1992 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Борисов: Изравят павета по "Дондуков" - каква наглост, каква политическа атака!

Едно към едно от днешното заседание на Министерския съвет

Черната каса на държавата

Скандалът за задълженията към чужди здравни каси извади на светло основния проблем в здравната система - парите в нея не стигат

Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете