Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
18 1 дек 2017, 11:52, 11969 прочитания

София, каквато я направиха

Евтинджийско, грозно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Проф. Ивайло Дичев, културолог, в анализ за "Дойче веле"

Още по темата

Борисов: Изравят павета по "Дондуков" - каква наглост, каква политическа атака!

Едно към едно от днешното заседание на Министерския съвет

28 ное 2017

Велоалеята на раздора

Новото трасе за велосипедисти на ул."Раковски" раздели преминаващите през центъра на града на две

26 окт 2017
Повечето хора са дошли отнякъде, за да изкарват пари, а и не се сравняваме с Виена, а с Пазарджик.
Миналата неделя доживяхме протест срещу кметицата. Перлата в короната на Борисов. И изведнъж - оставка. Шествието, организирано от неправителствената организация "Спаси София", събра към двеста души, повечето от които млади хора. Вероятно те са единствените, които могат да разбият тежкия консенсус около разлагащия се труп на столицата. Страхът да бъдеш обвинен политически е наследство от тоталитарната пропаганда, а г-н Борисов и верните му медии са се научили ловко да играят с него. Но всяко искане за оставка е политическо - просто в случая не е партийно.

Българската столица е сред най-замърсените градове в Европа, което се дължи - не на последно място - на паветата, между които се събира мръсотия. (А повечето улици на София практически не се мият - за нашата имам лично наблюдение). Организаторите на протеста посочват злополучния ремонт на "Дондуков", преименуван във фейсбук на булевард "Фандъков". Темата "павета" съдържа елемент на абсурдизъм - обявиха ги за културно наследство, а няма майстори, които да ги редят що-годе прилично. И затова всеки път, когато ги пренаредят, става по-лошо. Подобна настилка е подходяща за малки или пешеходни улички, не за големи транспортни артерии като "Дондуков", но кой да ти прави такива тънки дистинкции

Безумното следствие от политиката на паветата можете да усетите със седалищните си части, ако преминете по "Иван Асен II", превърнала се в лунен пейзаж само година след ремонта. Вярно, че едни хора, които се самонарекоха "стари софиянци", искаха паветата от детството си, но градоустройството все пак следва да е експертна дейност, не предизборна агитация.

По-тежкият проблем на "Дондуков" (както отбеляза арх. Попов) е липсата на всякаква стратегическа мисъл - ремонтът можеше да се използва например за да се измести трамваят от средата на платното. Протестиращите велосипедисти пък бяха потресени от новия тип велоалеи, с които общината навярно ще отчете екодейност. Върхът на глупостта е "Раковска", където алеите са две, от двете страни. Резултатът е две в едно - сериозна опасност за велосипедистите и значително стеснено улично платно. Главното е, че протестират самите велосипедисти.

Движението в София е чудовищно, а още по-чудовищно е това, че нищо не се предприема. Като започнем от регулирането на онези кръстовища, където сега се преминава по законите на джунглата, и стигнем до проклетите подземни паркинги около най-посещаваните части на града, които вече трети мандат не се строят. Чакам момента, в който изнервените автомобилисти просто ще оставят колите си в задръстването, ще хвърлят ключовете и всичко ще спре.



Общината се хвали с метрото, но то беше започнато в началото на 1970-те от Живков, а по-късно бе реанимирано от Софиянски. Допускам, че онази частна компания работи добре под земята. Но това, което виждаме над нея, е ужасно. Евтинджийско, грозно.

Ще кажете, естетиката интересува малко хора, а те няма и да вдигат много поглед към стъклено-металните паралелепипеди като онова грозилище на пл. "Македония". Но отвъд естетическите съждения подобни мастодонти натоварват силно градското пространство, когато то не е подготвено да поеме нови обитатели и автомобили. Затова градостроителите обикновено ги изнасят извън централните градски части. Тук-там хората взеха да се усещат и да протестират срещу свещената частна строителна инициатива, бранейки жизненото си пространство. Ще стават все повече.

В същото време идеите на общината изглеждат все по-нелепи. Една сутрин осъмнахме със зебровидни колчета, нацвъкани направо върху разбитите тротоари, като ги стесниха с по 40 сантиметра - в нашия квартал вече ходим в индианска нишка. Щяха да правят нещо за Орлов мост, обявяваха конкурси, харчиха пари и накрая нищо. Щяха да трансформират пространствата пред гарата или трамвайното депо в места за култура - обявяваха конкурси, харчиха пари и накрая пак нищо. На метри от самата община - разбити плочки, чешмата тече, жълтите павета са в плачевно състояние, някакво бетонно ограждение спира достъпа до "Париж", а централните площади са превърнати в паркинги...

Дори не съм подхванал темата за това къде отива милиард и половина бюджет. Питам се просто защо толкова малко хора протестират. Имам и обяснения. Първо, самата г-жа Фандъкова умее да отклони всяка критика чрез изреждане на разни процедури - действа терапевтично, така да се каже. Второ, заплатите в София са два пъти по-високи, отколкото в провинцията, а и хората се сравняват не с Виена, а с Пазарджик.

За накрая оставям най-тъжната си констатация: тук няма градски дух, какъвто можеш да усетиш в Пловдив, Русе или Търново. Повечето хора са дошли отнякъде, за да изкарват пари. Децата си пък подготвят за заминаване в чужбина, защото какво да правят тук. И в тази въртележка софийският живот добива усещане за временност. Както когато чакаш в задръстване, без много-много да мислиш къде точно се намираш. Именно тази временност парадоксално прави властта трайна, вечна почти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Манията по лалетата": истинската история е по-различна 2 "Манията по лалетата": истинската история е по-различна

Популярният пример с холандския финансов балон през XVII век е базиран предимно на фолклор

23 фев 2018, 4831 прочитания

Мнения Daily - Консерваторите разцепват Източна и Западна Европа 3 Мнения Daily - Консерваторите разцепват Източна и Западна Европа

И още: Президентското вето, което освети дружбата на Борисов и Пеевски; Ако продам залеза...

22 фев 2018, 1992 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
На кого ще накриви баретата бунтът на баретите

Случаят показва напрежението на тема "Сигурност" сред управляващите

Подарък от НАП: 120 млн. лв. разходи за бизнеса

Над половината от общо 442 хил. касови апарати скоро ще са за боклука. Останалите трябва да се ъпдейтнат. Сметката е 120 млн. лв., а ефектът - спорен

Наръчник за борба с автомобила

Четири мерки, които могат да олекотят трафика и паркирането в София

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете