С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 29 яну 2018, 12:13, 5969 прочитания

За Истанбулската конвенция трябва да се говори с конкретни аргументи

Дебатът ще бъде полезен, ако се обсъжда реалният текст, а не измислици, които може да са плод на спотаявани страхове или конструирани за политическа употреба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът проф. Пламен Макариев е доктор на философските науки, професор във Философския факултет и бивш ръководител на катедра "Философия" в СУ "Св. Климент Охридски".
С мотив, че трябва да се проведе още по-широк дебат по темата, на 25 януари т.г. от ГЕРБ обявиха, че отлагат ратификацията от парламента на Истанбулската конвенция за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие. Не е все едно обаче по какъв начин ще продължава този дебат. Ако дебатът има за цел да се постигне някаква яснота по въпроса дали ратифицирането на конвенцията би имало полезен или вреден ефект за нашето общество, това може да стане само при условие, че всяко твърдение "против" или "за" ратифицирането бива аргументирано с позоваване на текста на този международен документ. Твърдя това от позицията на дългогодишен преподавател и изследовател в областта на обществените науки. Ако пък целта е съвсем друга, а именно да се постигне определен политически ефект от една или друга политическа сила, това при всяко положение ще е вредно за нашата страна, най-малкото защото би представлявало манипулация на общественото мнение и в такъв случай е по-добре дебатът да не се продължава изобщо.

В тази връзка буди недоумение призивът на група български академици1, отправен към президента, председателя на Народното събрание, министър-председателя и лидерите на политическите партии, в който по адрес на конвенцията се отправят твърде ангажиращи квалификации, като например й се приписват "съмнително съдържание и нездрав смисъл", без да се посочват съответни места от нейния текст, които да са носители на такива съдържание и смисъл. Казва се например, че "зад медените думи уж в защитата на жените и децата от насилие наднича лицето на нравственото разтление, на отказа от традиционните ценности за семейството и най-вече отказ от божиите заповеди за морален и почтен живот и организация на семейството и обществото", без да се цитират или поне преразкажат онези членове и алинеи от този международен документ, в които според авторите на призива личи нравствено разтление и/или които призовават за отказ от божиите заповеди за морален и почтен живот.


А изобщо предмет в най-голяма степен на манипулативно интерпретиране са два термина от конвенцията – "социален пол" (прословутият gender) и "нестереотипни роли на пола". Доколкото изобщо критиците на конвенцията се позовават на нейния текст, те имат предвид най-вече тези термини, от чието наличие в документа според тях следва, че той допуска полово самоидентифициране на индивида, което може да бъде различно от биологичния му (й) пол, и че в българските училища децата ще са длъжни да учат за хомосексуални ориентации, за еднополови бракове и т.п. Как изглеждат обаче въпросните термини в реалния си контекст – такъв, какъвто той е в самата конвенция?

В чл. 3, ал. в. се казва, че "пол (gender, т.е. социален пол, бел. авт.) означава социално изградени (в оригинала – "конструирани", бел. авт.) роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете". С тази дефиниция се визира един безспорен факт – че биологичният пол не предопределя какви социални роли ще се приписват на мъжете и жените в различните общества в зависимост от техните културни специфики. В едни страни жените могат да служат в армията и полицията, да бъдат политически лидери, да пилотират самолети, а в други нямат право да шофират и дори да излизат сами извън дома си. А биологически, като жени, те не се различават по нищо. Терминът "социален пол" се използва в конвенцията не за да се релативира значимостта на биологичния, а за да се забрани оправдаването на насилието над жени и тяхното неравнопоставено третиране с културните особености на едно или друго общество (виж също чл. 5).

Що се отнася до нестереотипните социално-полови роли, за които според чл. 14 трябва да се преподава в училище (където е подходящо и по съобразен с възрастовите особености на учениците начин), с този термин не се имат предвид нестандартни сексуални ориентации, а, както се вижда и от чл. 12, желателността на разчупване социално-половите стереотипи, които са свързани с предразсъдъци, обичаи и традиции, утвърждаващи малоценността на жените.



И така, нека сме коректни в дебата за Истанбулската конвенция и да обсъждаме реалния й текст, а не някакви измислици, които – кой знае, може да са плод на някакви наши спотаявани досега страхове, а може и да са майсторски конструирани от едни или други играчи на политическата сцена. Ако искаме този дебат да доведе до разумно и полезно за страната решение.
------
1 Позицията на деветимата академици - акад. Антон Дончев, акад. Константин Косев, акад. Георги Марков, акад. Стефан Воденичаров, акад. Благовест Сендов, акад. Васил Сгурев, акад. Людмил Стайков, акад. Васил Гюзелев, акад. Дамян Дамянов се появи в края на миналата седмица. В краткия текст, подписан от деветимата, няма нито един аргумент по същество срещу конвенцията, но пък той изобилства от епитети като "печално известната Истанбулска конвенция", "конвенции със съмнително съдържание и нездрав смисъл, и с много "подводни камъни", налагани с брутален натиск отвън" и познатите призиви "време е да защитим традиционните си православни ценности, почиващи върху хилядолетно историческо и културно развитие".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заради 1 млрд. лв. ли министър Аврамова спря да мисли 4 Заради 1 млрд. лв. ли министър Аврамова спря да мисли

По всичко личи, че идеята на бомбастичната сума е да не се допусне намиране на трайно решение за черноморските дюни

22 фев 2019, 4469 прочитания

Мнения Daily - Борисов се носи в ритъма на царствено танго 1 Мнения Daily - Борисов се носи в ритъма на царствено танго

И още: Български ли са "традиционните български ценности"; А дали канонизираният Левски би бил революционер?

21 фев 2019, 1559 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Москва ще плати всяка цена, за да контролира България

И още: Мониторингът на СЕМ над дейността на г-н Кошлуков е неминуем; В България няма дебати, а имитация, подмяна и фалшификация

Министерство на околната вреда

Под надзора на Нено Димов, МОСВ губи смисъла на съществуването си, а вътре тече свирепа битка за територия и влияние между ВМРО и ГЕРБ

ДАНС: машина за губене на време и за глоби

Задължението за представяне на планове за обучение по закона за мръсните пари хвърли в стрес граждани и организации

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Хумус сапиенс

Заведение от европейската верига Hummusbar отвори врати в София

Роман от най-балканската страна

Писателят и театрален режисьор Петър Денчев превръща разочарованията в идейна сила за новата си книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете