С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 юни 2018, 8:00, 2943 прочитания

Дъждовен сезон

София и валежите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Чухте ли този виц за бащата и сина в софийското метро? Синът попитал далеч ли е НДК, а бащата отговорил "плувай сине, плувай". Майтапите със софийския дъжд, изтормозил столицата за около два часа в понеделник, обиколиха моментално медиите и Facebook.

Истината е, че София се размина сравнително леко. Нямаше мащабни аварии, нямаше сериозно нарушени обществени услуги и с изключение на очевидно проблемната ситуация с метрото столицата се върна в обичаен ритъм доста бързо.


Не така стои ситуацията с други градове. Преди няколко седмици Варна претърпя поредна драма, когато пороен дъжд я превърна в потопен град - поредният силен валеж, за който местната управа твърди, че няма как да се подготви, защото ѝ трябват 100 млн. лв. за канализация.

Лошата новина е, че подобни бедствия ще има все по-често. Според данните на презастрахователя Munich Re броят на бедствията, свързани с вода, в света се е увеличил от 200 годишно на 600 през 2015 г. Причините са две. Първата е климатът - промените в температурите са факт, а учените са доказали, че по-топлият въздух задържа повече влага и усилва интензивността на бурите. Втората е бумът на градовете. Те се разрастват бързо и неконтролируемо (както можете да видите от прозорците си). Тъй като бетонът и асфалтът са непромокаеми, при дъжд градовете зависят от канализациите си. В България те на много места са неадекватни като капацитет, защото се изчисляват на база минали години, което ги прави непригодни спрямо новото бъдеще.

Доброто планиране и проучване може да покаже в кои точки да се разшири инфраструктурата, за да поеме повече дебит, както и къде може да се отклонява придошлата вода, за да не застрашава града. Почистването на коритата и поддръжката са ключови. Още при проектирането и строителството на сгради може да се прецени в кои рискови зони има нужда да се инвестира повече за посрещането на бедствия. Градските управи навсякъде по света търсят начини за справяне с такива внезапни бедствия - например в Швейцария една от магистралите бива блокирана при преливането на река и се превръща в канал за оттичане на водата. Някои от тези неща струват повече, други по-малко. Но не е нужно нито да се вдигат рамене, нито да се потупваме по гърба. Трябва да се мисли и действа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

"Всичко е с връзки" "Всичко е с връзки"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

22 мар 2019, 2454 прочитания

Пенсионна лотария Пенсионна лотария

Ефектите от влязлата в сила променена формула за изчисление на новите пенсии

22 мар 2019, 1523 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Я елате, дизели, при батко

Нулева стратегия за екологията

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете