Я елате, дизели, при батко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Я елате, дизели, при батко

С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател

Я елате, дизели, при батко

Нулева стратегия за екологията

14632 прочитания

С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател

© Надежда Чипева


От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили. Ефектите от това са сравнително ясни - собствениците им все по-често започват да ги продават и съответно цените им падат. Това не е особено добра новина за автомобилните компании, но всъщност засяга и всички в България, или поне хората в големите градове.

С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател. България е традиционен вносител на употребявани автомобили от Западна Европа и съвсем скоро много от тях ще се озоват тук.

Този процес може да бъде спрян с умна държавна политика, която да ограничи притежаването (и съответно вноса) на най-стари и замърсяващи автомобили и да стимулира покупката на нови или сравнително нови. Подобен ход обаче има прекалено висока политическа цена, защото ще трябва да направи автомобилите недостъпни за хората с по-ниски доходи. Страхът от бунт на масите води дотам, че всички дишат по-мръсен въздух и боледуват повече.

По тази причина българските власти в момента нямат никакви намерения да ограничават каквото и да е, свързано със замърсяващите коли. Единственото успокоение е, че старите дизели на Западна Европа ще са по-чисти от много от сегашните още по-стари български коли.

Това обаче няма да промени сериозно чистотата на въздуха. Понижаването на цените на замърсяващите автомобили ще ги направи по-достъпни за хората в и без това задръстената от коли България. Повечето коли и увеличаването на дизелите ще направи дишането по-трудно, а болните повече. Свиквайте.

Българските власти в момента нямат никакви намерения да ограничават каквото и да е, свързано със замърсяващите коли
Фотограф: Николай Дойчинов

От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили. Ефектите от това са сравнително ясни - собствениците им все по-често започват да ги продават и съответно цените им падат. Това не е особено добра новина за автомобилните компании, но всъщност засяга и всички в България, или поне хората в големите градове.

С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател. България е традиционен вносител на употребявани автомобили от Западна Европа и съвсем скоро много от тях ще се озоват тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    "От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили"



    Какво е "стар" дизел- ЕВРО 4, ЕВРО 3 ?!!!!

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "DS":

    Означава на 50-100 000+ км или 5-10+ години. Зависи, колко по-наизток е държавата. :)
    Евро 3, 4, 5, 6, когато е нов. Като го покараш, става Евро Х...

  • 3
    onthefly avatar :-|
    onthefly

    "Единственото успокоение е, че старите дизели на Западна Европа ще са по-чисти от много от сегашните още по-стари български коли."

    Откровена глупост. В началото, може и да са по-чисти. След това, пресметливият българин ще им премахне катализаторите, няма да ги поддържа по начина, по който се предполага, в резултат на което и тези автомобили ще станат същите като тези, които се карат в момента :)

  • 4
    borkar avatar :-|
    borkar

    Може и с умна общинска политика - платено паркиране навсякъде, към настоящия момент на двойни цени и на стикери, и на час - само това ще окаже влияние на снимки като първата! И електронни процедури за всичко около платеното паркиране!

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "borkar":

    Напълно си прав. Пагубното въздействие на мръсните дизели е в градовете, където хората ги дишат. Няма икономическа логика заради проблем върху 100 кв.км урбанизирана територия да се преоборудва целият превозен парк на държавата. Нека да си карат на къра и вятърът да им разнася саждите колкото си искат, но за гъстозастроени райони - платено паркиране и екологична винетк! Но най-вече първото, защото щом още за него нямат топки управляващите, зяпат в изборния календар и отлагат с години, то какво остава за второто.

  • 6
    morfei_88 avatar :-|
    morfei_88

    И как ще стимулират покупката на нов автомобил,като заплатите са същите....

  • 7
    Slick avatar :-?
    Slick

    Забавно е как дизелите се превърнаха в удобна изкупителна жертва. Ние в България имаме друг проблем, и той е печки на въглища и дърва, и парцали, и всякакъв битов отпадък, който се гори. Нека се погрижим за това първо, после мислете за мотивация и данъчни облекчения за нови дизели.
    Освен това нека не забравяме, че това НЕ е мъртва технология - очакват се иновации от Бош и БМВ.

  • 8
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    В България, които е достатъчно голям балък, че да кара дизел, вече си го е купил. А който иска да му е евтино кара на газ. Дизел карет само тия които имат роднини в БДЖ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Те виждат малко след носа си

Те виждат малко след носа си

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK