От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили. Ефектите от това са сравнително ясни - собствениците им все по-често започват да ги продават и съответно цените им падат. Това не е особено добра новина за автомобилните компании, но всъщност засяга и всички в България, или поне хората в големите градове.
С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател. България е традиционен вносител на употребявани автомобили от Западна Европа и съвсем скоро много от тях ще се озоват тук.
Този процес може да бъде спрян с умна държавна политика, която да ограничи притежаването (и съответно вноса) на най-стари и замърсяващи автомобили и да стимулира покупката на нови или сравнително нови. Подобен ход обаче има прекалено висока политическа цена, защото ще трябва да направи автомобилите недостъпни за хората с по-ниски доходи. Страхът от бунт на масите води дотам, че всички дишат по-мръсен въздух и боледуват повече.
По тази причина българските власти в момента нямат никакви намерения да ограничават каквото и да е, свързано със замърсяващите коли. Единственото успокоение е, че старите дизели на Западна Европа ще са по-чисти от много от сегашните още по-стари български коли.
Това обаче няма да промени сериозно чистотата на въздуха. Понижаването на цените на замърсяващите автомобили ще ги направи по-достъпни за хората в и без това задръстената от коли България. Повечето коли и увеличаването на дизелите ще направи дишането по-трудно, а болните повече. Свиквайте.

От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили. Ефектите от това са сравнително ясни - собствениците им все по-често започват да ги продават и съответно цените им падат. Това не е особено добра новина за автомобилните компании, но всъщност засяга и всички в България, или поне хората в големите градове.
С разпространяване на забраната във все повече страни тези дизелови автомобили ще се насочат към държавите, които са най-либерални към по-замърсяващия двигател. България е традиционен вносител на употребявани автомобили от Западна Европа и съвсем скоро много от тях ще се озоват тук.
8 коментара
"От Берлин до Атина в няколко европейски държави местните власти се готвят да ограничат старите дизелови автомобили"
Какво е "стар" дизел- ЕВРО 4, ЕВРО 3 ?!!!!
До коментар [#1] от "DS":
Означава на 50-100 000+ км или 5-10+ години. Зависи, колко по-наизток е държавата. :)
Евро 3, 4, 5, 6, когато е нов. Като го покараш, става Евро Х...
"Единственото успокоение е, че старите дизели на Западна Европа ще са по-чисти от много от сегашните още по-стари български коли."
Откровена глупост. В началото, може и да са по-чисти. След това, пресметливият българин ще им премахне катализаторите, няма да ги поддържа по начина, по който се предполага, в резултат на което и тези автомобили ще станат същите като тези, които се карат в момента :)
Може и с умна общинска политика - платено паркиране навсякъде, към настоящия момент на двойни цени и на стикери, и на час - само това ще окаже влияние на снимки като първата! И електронни процедури за всичко около платеното паркиране!
До коментар [#4] от "borkar":
Напълно си прав. Пагубното въздействие на мръсните дизели е в градовете, където хората ги дишат. Няма икономическа логика заради проблем върху 100 кв.км урбанизирана територия да се преоборудва целият превозен парк на държавата. Нека да си карат на къра и вятърът да им разнася саждите колкото си искат, но за гъстозастроени райони - платено паркиране и екологична винетк! Но най-вече първото, защото щом още за него нямат топки управляващите, зяпат в изборния календар и отлагат с години, то какво остава за второто.
И как ще стимулират покупката на нов автомобил,като заплатите са същите....
Забавно е как дизелите се превърнаха в удобна изкупителна жертва. Ние в България имаме друг проблем, и той е печки на въглища и дърва, и парцали, и всякакъв битов отпадък, който се гори. Нека се погрижим за това първо, после мислете за мотивация и данъчни облекчения за нови дизели.
Освен това нека не забравяме, че това НЕ е мъртва технология - очакват се иновации от Бош и БМВ.
В България, които е достатъчно голям балък, че да кара дизел, вече си го е купил. А който иска да му е евтино кара на газ. Дизел карет само тия които имат роднини в БДЖ.