Мнения Daily: Двойният смисъл на нормалността
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily: Двойният смисъл на нормалността

10 ноември 1989, Петър Младенов, Георги Атанасов и Тодор Живков на последния Пленум на БКП, на който гласуват неговото отстраняване

Мнения Daily: Двойният смисъл на нормалността

И още: Според Конституционния съд жената е същество, свързано единствено с майчинство, раждане и акушерство

5586 прочитания

10 ноември 1989, Петър Младенов, Георги Атанасов и Тодор Живков на последния Пленум на БКП, на който гласуват неговото отстраняване

© Живко Ангелов


От текст на Иван Кръстев и Стивън Холмс в сп. "Journal of Democracy, преводът е на "Портал Култура".

В своето време революциите от 1989 г. бяха вълнуващи, но погледнати в ретроспекция, те се оказаха безцветни революции. "Нито една нова голяма идея не се роди от Източна Европа през 1989 г.", гласи известното заключение на великия историк на Френската революция Франсоа Фюре. Съгласен с това е и водещият германски философ Юрген Хабермас. Той не беше особено скандализиран от "липсата на идеи, които да са новаторски или обърнати към бъдещето", защото за него източноевропейските революции бяха "коригиращи революции" или "догонващи революции". Тяхна цел беше завръщането на обществата от Източна Европа към основното течение на западната модерност, давайки възможност на източноевропейците да спечелят това, което западноевропейците отдавна притежаваха.

Един от основните проблеми на комунизма беше, че негов идеал бе общество, което никога не е съществувало и никой не беше сигурен, че въобще може да съществува. Един от централните проблеми на обърнатите към Запада революции, от друга страна, се състоеше в това, че образецът, на който те искаха да подражават, постоянно се изменяше пред очите им. Социалистическата утопия бе вечно недостижима, но поне притежаваше удобното качество да бъде непроменлива. Обратно, западната либерална демокрация се оказа непостоянна и изменчива до крайност. Тъй като западната нормалност се дефинира не като идеал, а като съществуваща реалност, всяка промяна в западните общества изменя и представата за онова, което е нормално. Също както технологичните компании ви убеждават да си купите техния последен модел и правят така, че предишният да не бъде толкова надежден, така и Западът настояваше, че важно е да бъде възприет единствено последния постнационален политически модел.

Тревожният ефект от неуловимо изменчивата "нормалност" може да бъде илюстриран най-добре от начина, по който Централна и Източна Европа реагира на променливите културни норми в западните общества през последните две десетилетия. В очите на консервативните поляци от дните на Студената война западните общества бяха нормални, защото за разлика от комунистическите системи ценяха традициите и вярваха в Бог. А сетне поляците внезапно откриха, че днес западната "нормалност" означава секуларизъм, мултикултурализъм и гей бракове. Трябва ли да се изненадаме, че поляците и техните съседи се почувстваха "измамени", когато разбраха, че обществото, на което трябваше да подражават, вече не съществува, заличено от бързите течения на модернизацията?

Ако непосредствено след 1989 г. "нормалността" бе разбирана основно в политически смисъл (свободни избори, разделение на властите, частна собственост и право на свободно пътуване), през последното десетилетие нормалността във все по-голяма степен започва да бъде разбирана в културен смисъл. В резултат обществата от Централна и Източна Европа се изпълват с все по-голямо недоверие и възмущение към нормите, идващи от Запада. По ирония на съдбата, както ще стане ясно по-нататък, Източна Европа започва да гледа на себе си като на последния бастион на истинските европейски ценности.

За да помирят идеите за "нормално" (в смисъл на най-разпространено у дома) с нормативно задължителното в страните, на които подражават, съзнателно или не източноевропейците започват да "нормализират" страните-образец, твърдейки, че доминиращото на Изток е също преобладаващо на Запад, колкото и на Запад лицемерно да твърдят, че обществата им са различни. Източноевропейците често разрешават своите нормативни противоречия – като например плащането на подкупи, за да оцеляват и борбата с корупцията, за да бъдат приети на Запад – чрез идеята, че Западът е също толкова корумпиран, колкото и Изтокът, само че на Запад живеят в отрицание и прикриване на истината.

Либералната революция на нормалността не бе разбирана като скок във времето от мрачното минало към светлото бъдеще. Тя беше разглеждана като преместване във физическото пространство, сякаш цяла Източна Европа щеше да се премести в Дома на Запада, който преди можеше да се гледа само по снимки и филми. Появиха се изрични аналогии между обединението на Германия, осъществено след падането на Стената, и идеята за единна Европа. И наистина в началото на 90-те години мнозина източноевропейци завиждаха на големия късмет на жителите на Източна Германия, които за една нощ емигрираха на Запад, събуждайки се една сутрин със западногермански паспорти в ръце и (както мислеха някои) с портфейли в джобовете, натъпкани със западни марки. Ако революцията през 1989 г. представляваше миграцията на цял един регион на Запад, тогава главният въпрос бе кои източноевропейски страни ще пристигнат първи до тяхната обща цел.

Според КС жената е същество, свързано единствено с майчинство, раждане и акушерство

От фейсбук профила на Евгений Дайнов

"Не, не мога, хора, вижте какво пишат съдийките от Конституционния съд:

"В действителност в Конституцията недвусмислено се възприема социалното измерение на пола във взаимодействие с биологично детерминираното – чл. 47, ал. 2 от основния закон. В посочената конституционна разпоредба биологичният пол "жена" се свързва със социалната роля – "майка", с "раждане", с "акушерска помощ". Виждате ли? При Хитлер е било така: арийката съществува, за да ражда арийчета и за нищо друго. Имало е система от "ферми" за усилено раждане на арийчета. Според КС жената е същество, свързано единствено с майчинство, раждане и акушерство. Всичко друго е джендърска идеология - като например, жената освен това да е боен пилот. Или съдия в КС?
Позор. Нацизмът влезе и в КС. Следващия път да си сложат кафявите ризи и ботушите. И да ги научат правилно да тракат с токове. А жените съдии - обратно в кухнята. Защото, както е казал мъдрият български народ, следващ своята "конституционна идентичност": "жената трябва да е непразна, печката да пуши, дървата да са мокри".

Дъно, а в дъното злокобно мърдат плужеци и пиявици.

Не им уронвам достойнството. Те нямат такова. Сами се отказаха да го имат."

От текст на Иван Кръстев и Стивън Холмс в сп. "Journal of Democracy, преводът е на "Портал Култура".

В своето време революциите от 1989 г. бяха вълнуващи, но погледнати в ретроспекция, те се оказаха безцветни революции. "Нито една нова голяма идея не се роди от Източна Европа през 1989 г.", гласи известното заключение на великия историк на Френската революция Франсоа Фюре. Съгласен с това е и водещият германски философ Юрген Хабермас. Той не беше особено скандализиран от "липсата на идеи, които да са новаторски или обърнати към бъдещето", защото за него източноевропейските революции бяха "коригиращи революции" или "догонващи революции". Тяхна цел беше завръщането на обществата от Източна Европа към основното течение на западната модерност, давайки възможност на източноевропейците да спечелят това, което западноевропейците отдавна притежаваха.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    red.mary avatar :-(
    red.mary

    Кръстев: "А сетне поляците внезапно откриха, че днес западната "нормалност" означава секуларизъм, мултикултурализъм и гей бракове. Трябва ли да се изненадаме, че поляците и техните съседи се почувстваха "измамени", когато разбраха, че обществото, на което трябваше да подражават, вече не съществува, заличено от бързите течения на модернизацията?"

    Според Кръстев модернизация е равно на гей бракове. Интересно. Да няма грешка в превода и после кой разбрал - разбрал?

    Евжо реве и си къса ризата: "Не, не мога, хора, вижте какво пишат съдийките от Конституционния съд..."

    Как да му помогнем, sms-и нещо, психиатрична помощ?

  • 2
    krsn avatar :-|
    kraa

    "чрез идеята, че Западът е също толкова корумпиран, колкото и Изтокът, само че на Запад живеят в отрицание и прикриване на истината"

    Хех? Че на запад определено живеят в отрицание и прикриване на истината, и то за много неща и на много нива включително и лични

    ..."the entire global financial system is riddled with systemic fraud – and that key players in the gatekeeper roles, both in finance and in government, including regulatory bodies, know it and choose to quietly sustain this reality – is one that would have only recently seemed like the frenzied hypothesis of tinhat-wearers"

    ..."It is very hard, looking at the elaborate edifices of fraud that are emerging across the financial system, to ignore the possibility that this kind of silence – "the willingness to not rock the boat" – is simply rewarded by promotion to ever higher positions, ever greater authority. If you learn that rate-rigging and regulatory failures are systemic, but stay quiet, well, perhaps you have shown that you are genuinely reliable and deserve membership of the club"


    "This case stands out for the seriousness and duration of the breaches ... One division at Deutsche Bank had a culture of generating profits without proper regard to the integrity of the market. This wasn't limited to a few individuals but, on certain desks, it appeared deeply ingrained."

    https://en.wikipedia.org/wiki/Libor_scandal

    И ето ги вечно сочещите с пръст Германци

    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal

    Кой говори за улиците на Сан Франциско пълни със спринцовки и го***? Говори се колко мръсно е в Неапол и Индия. Типичен западен обществен похват. Да все едно колективно без думи се наговарят да отричат.


    И т.н. Това са главозамайващи корупционни схеми за които се знае, а тези за които не се знае?

    Никой ня говори за Либор достатъчно, така както не говорят за нещата от миналото си а "гледат напред", и ни сочат с пръст...

    ...удобно да имаш съсед който все е зле, да го натирваш..

  • 3
    sjkadasdhja avatar :-|
    sjkadasdhja

    Как не ви досрамя да сложите такъв издържан и структуриран анализ до емоционалните изблици на един недоволен гражданин?

    Истински жест е, че изобщо се говори за измислицата "социален пол" в решението. Полът е една дума с едно значение. Както няма социален цвят, така няма и социален пол. Юридически ненужното присъствие на погрешна дефиниция за пола в една конвенция за женските права противоречи на нашата конституция. Това е. Бълвайте каквито си искате глупости, в крайна сметка става въпрос за Конституцията на Република България.

  • 4
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    А как ИК тълкува насилието над мъже? Има сума ти жени - и това е вградено в тях - които използват секса като оръжие или награда.. Други, които тормозят психически съпрузите си с мрънкане, натяквания, обиди..докато не получат своето си.. Дори игрите с кукли са как да се научат да упражняват прокси власт.. Да не говорим как всеки познава някого, които яде кютек от жена си, станала голяма като полярна мечка.. или манипулиран..
    Аман от феминизъм, джендъризъм и метоо..
    Правата на жените и сега са по-защитени от мъжките... Да вземем осиновяване на дете - кой съд иска разрешение от бащата? А?
    Жените смятат децата си за единствено техни - празни съдове, в които да налеят очакванията си.. Те са ги родили - те могат да ги погубят... това им е логиката..
    А тия от третия пол до гуша ми дойдоха... каквото си искат да правят в кревата - само да не си навират половите органи в лицата ни по медиите...

    https://youtu.be/A0zK6SGpVQE


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK