Ние ли ще сме последните журналисти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ние ли ще сме последните журналисти

Не безплатният достъп до интернет е изложен на риск, а демокрацията и свободата на пресата

Ние ли ще сме последните журналисти

Не новинарските организации взимат печалбите, а интернет платформи, които се възползват от нашата работа, без да плащат стотинка

3843 прочитания

Не безплатният достъп до интернет е изложен на риск, а демокрацията и свободата на пресата

© Капитал


Сами Кец е ръководител на бюрото на АФП в Багдад. През тази седмица текстът му беше публикуван н различни европейски издания.
Facebook и Google не наемат журналисти, но получават приходите от реклама, свързана със съдържанието, което те произвеждат.

Бях в Мосул, бившата столица на "Ислямска държава", група в Северен Ирак, за да направя репортаж за връщането на децата в училище, затворено за три години от джихадистите. Докато седяхме в ресторант с фотографа, видео журналиста и шофьора, прочетох на лаптопа си статия за дебата в ЕС около предложението за закон за сродни на авторските права, който да се прилага за медиите. Идеята не ме шокира.

С над 40 години зад гърба си като военен кореспондент виждам, че броят на репортерите на терен постоянно намалява, докато опасностите нарастват. Ние сме станали цели и журналистическите ни мисии струват все повече. Отминаха дните, когато можехме да отидем на мястото на военен конфликт по яке или риза и с лична карта в джоба си. Сега имаме нужда от бронирани жилетки, бронирани коли, понякога бодигардове и застраховка. Кой плаща? Медиите плащат и това е тежка цена.

И въпреки че плащат за съдържанието и изпращат журналисти, които рискуват живота си, за да предоставят надеждна и пълна, събрана от разнообразни източници информация, не новинарските организации взимат печалбите, а интернет платформи, които се възползват от нашата работа, без да плащат стотинка. Това е морално и демократично неоправдано.

Толкова много приятели спряха да репортерстват, защото техните издания бяха затворени или вече не могат да покриват разходите. Медиите търпяха дълго време стоически, съкращавайки персонала си почти до абсурд, преди да реагират на финансовото обезкръвяване - като се бореха с последиците, а не с причината. Сега те настояват правата им да бъдат зачитани, за да могат да продължат да съобщават новините. Искат приходите от продажбите да се споделят с тези, които произвеждат съдържанието, независимо дали са художници или журналисти. Това е значението на "сродните права".

Google и Facebook разпространяват лъжата, че директива на ЕС за такива права би застрашила безплатния достъп на хората до интернет. Свободният достъп до интернет ще продължи, тъй като интернет гигантите, които сега използват безплатно редакционна информация, могат да "реимбурсират" медиите, без да искат от потребителите си да плащат.

Трудно? Невъзможно? Въобще не е. Facebook е отчела 16 млрд. долара печалба за 2017 г., а Alphabet (компанията - собственик на Google) - 12 млрд. долара. Те просто трябва да си платят задълженията. Така медиите ще оцелеят, а интернет гигантите ще допринесат за разнообразието и свободата на пресата, която твърдят, че подкрепят.

Членовете на Европейския парламент, които са били подведени от лобирането, ще разберат, че не безплатният достъп до интернет е изложен на риск. Залогът е свободата на пресата, защото когато медиите останат без журналисти, тази свобода ще си е отишла.

Безброй пъти съм бил лице в лице с обсадени, изолирани и беззащитни хора, които молеха само за едно: "Разкажете какво сте видели. Тогава ще имаме шанс да бъдем спасени." Трябваше ли да отговарям: "Не хранете такива надежди. Ние сме последните журналисти. Скоро вече няма да има заради липса на пари."

Не забравяйте, че Facebook и Google не наемат журналисти и не произвеждат редакционно съдържание. Но им се плаща за реклама, свързана със съдържанието, което журналистите произвеждат. Всеки ден журналистите проучват всички аспекти на живота, за да могат да информират останалите граждани. Всяка година наградите се присъждат на най-смелите и талантливите от тях. Ще позволим ли един ден това да приключи, защото медиите не получават законните си приходи? Това, за което Европейският парламент ще гласува, е оцеляването на демокрацията и на журналистиката, която е един от нейните символи.

Сами Кец е ръководител на бюрото на АФП в Багдад. През тази седмица текстът му беше публикуван н различни европейски издания.
Facebook и Google не наемат журналисти, но получават приходите от реклама, свързана със съдържанието, което те произвеждат.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    Много правилна позиция. Така както Google чрез Youtube плаща за каченото музикално съдържание, така трябва да го прави и за останалото.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Справедливо е интернет гигантите да си плащат. Имат достатъчно, безсрамно много пари!

  • 3
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Изцяло подкрепям.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK