С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 31 авг 2018, 9:56, 3259 прочитания

Ние ли ще сме последните журналисти

Не новинарските организации взимат печалбите, а интернет платформи, които се възползват от нашата работа, без да плащат стотинка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сами Кец е ръководител на бюрото на АФП в Багдад. През тази седмица текстът му беше публикуван н различни европейски издания.
Facebook и Google не наемат журналисти, но получават приходите от реклама, свързана със съдържанието, което те произвеждат.
Бях в Мосул, бившата столица на "Ислямска държава", група в Северен Ирак, за да направя репортаж за връщането на децата в училище, затворено за три години от джихадистите. Докато седяхме в ресторант с фотографа, видео журналиста и шофьора, прочетох на лаптопа си статия за дебата в ЕС около предложението за закон за сродни на авторските права, който да се прилага за медиите. Идеята не ме шокира.

С над 40 години зад гърба си като военен кореспондент виждам, че броят на репортерите на терен постоянно намалява, докато опасностите нарастват. Ние сме станали цели и журналистическите ни мисии струват все повече. Отминаха дните, когато можехме да отидем на мястото на военен конфликт по яке или риза и с лична карта в джоба си. Сега имаме нужда от бронирани жилетки, бронирани коли, понякога бодигардове и застраховка. Кой плаща? Медиите плащат и това е тежка цена.


И въпреки че плащат за съдържанието и изпращат журналисти, които рискуват живота си, за да предоставят надеждна и пълна, събрана от разнообразни източници информация, не новинарските организации взимат печалбите, а интернет платформи, които се възползват от нашата работа, без да плащат стотинка. Това е морално и демократично неоправдано.

Толкова много приятели спряха да репортерстват, защото техните издания бяха затворени или вече не могат да покриват разходите. Медиите търпяха дълго време стоически, съкращавайки персонала си почти до абсурд, преди да реагират на финансовото обезкръвяване - като се бореха с последиците, а не с причината. Сега те настояват правата им да бъдат зачитани, за да могат да продължат да съобщават новините. Искат приходите от продажбите да се споделят с тези, които произвеждат съдържанието, независимо дали са художници или журналисти. Това е значението на "сродните права".

Google и Facebook разпространяват лъжата, че директива на ЕС за такива права би застрашила безплатния достъп на хората до интернет. Свободният достъп до интернет ще продължи, тъй като интернет гигантите, които сега използват безплатно редакционна информация, могат да "реимбурсират" медиите, без да искат от потребителите си да плащат.



Трудно? Невъзможно? Въобще не е. Facebook е отчела 16 млрд. долара печалба за 2017 г., а Alphabet (компанията - собственик на Google) - 12 млрд. долара. Те просто трябва да си платят задълженията. Така медиите ще оцелеят, а интернет гигантите ще допринесат за разнообразието и свободата на пресата, която твърдят, че подкрепят.

Членовете на Европейския парламент, които са били подведени от лобирането, ще разберат, че не безплатният достъп до интернет е изложен на риск. Залогът е свободата на пресата, защото когато медиите останат без журналисти, тази свобода ще си е отишла.

Безброй пъти съм бил лице в лице с обсадени, изолирани и беззащитни хора, които молеха само за едно: "Разкажете какво сте видели. Тогава ще имаме шанс да бъдем спасени." Трябваше ли да отговарям: "Не хранете такива надежди. Ние сме последните журналисти. Скоро вече няма да има заради липса на пари."

Не забравяйте, че Facebook и Google не наемат журналисти и не произвеждат редакционно съдържание. Но им се плаща за реклама, свързана със съдържанието, което журналистите произвеждат. Всеки ден журналистите проучват всички аспекти на живота, за да могат да информират останалите граждани. Всяка година наградите се присъждат на най-смелите и талантливите от тях. Ще позволим ли един ден това да приключи, защото медиите не получават законните си приходи? Това, за което Европейският парламент ще гласува, е оцеляването на демокрацията и на журналистиката, която е един от нейните символи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Ще наложат ли депутатите цензура върху медиите 1 Ще наложат ли депутатите цензура върху медиите

От гласуването в пленарна зала зависи дали ще се намери подходящ баланс между защитата на личните данни и правото на изразяване

18 яну 2019, 342 прочитания

Най-големият риск е да проспим опасностите Най-големият риск е да проспим опасностите

Давос 2019

18 яну 2019, 387 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Еврозоната е на последния етаж, на първия е Шенген

Пътят към еврото

Ефектите от Brexit без сделка за българите

Правата на българите във Великобритания ще зависят от българските мерки спрямо британските граждани в България

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Седем дни в Санкт Петербург

Град на контрасти, театри и невероятни истории

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Изгубеният остров

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2019 Прочетете