С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 окт 2018, 8:10, 3282 прочитания

Пет причини Германия да изостава в индустрията 4.0

Причините са свързани и с културата, манталитета и гъвкавостта на германските предприятия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Д-р Василена Банова е IT анализатор и консултант в Мюнхен
Непрекъснатият икономически растеж поражда "дигитално невежество".

Още по темата

Средната заплата достига 1107 лв. през март

Увеличението през първото тримесечие на годината е със 7% на годишна база

14 май 2018

Германски цимент, от Девня

Аксел Конрадс, изпълнителен директор на "Девня цимент", пред "Капитал"

4 май 2018
На пръв поглед, тревата на стадиона на FC Bayern в Мюнхен няма нищо общо с дигиталното бъдеще на германската индустрия. Но само на пръв поглед - близката перспектива разкрива множество сензори, изпращащи информация относно нивото на съдържание на хлорофил и разпространението на гъби в тревата. Тези данни се съхраняват в специална база данни и се използват в комбинация с прогнози за времето от грийнкийпъра на Алианц Арена. С помощта на специална мобилна апликация той разбира кога тревата трябва да бъде напоена и на кои места трябва да се натори или обезпаразити.

По същия начин би трябвало да бъде осъществен и обменън на данни в индустриалното производство в ерата на индустрия 4.0. Но противно на очакванията, германската изостава в процеса на автоматизация и дигитализация в международен план. Причините за това са не само от технологичен характер – те също са дълбоко свързани с културата, манталитета и гъвкавостта на немските предприятия:


1. Изграждането на оптична мрежа за бързи връзки с интернет изостава значително. Остарялата телекомуникационна инфраструктура в периферните, извънградски региони на Германия е основен проблем за развитието на бизнеса там. Най-силно засегнат от това е "Мителщанд" (Mittelstand) - малки и средни фирми, представляващи основния дял от производствената база на Германия. Тъй като голяма част от тях са в извънградски райони, липсата на високоскоростен интернет затруднява адаптацията им към новите технологични и бизнес реалности.

Липсата на високоскоростен интернет достъп е проблем, който може да бъде решен в среден план. Големите предизвикателства пред германската индустрия са от друго естество и не могат да бъдат разрешени само с помощта на инвестиционни програми. Дали Германия ще успее да защити и запази позицията си на една от най-силните световни икономики, зависи от способността й да се адаптира както към технологиите на бъдещето - например Cloud Computing и изкуствен интелект, така и към резултиращите промени в начина на работа и в професионалната квалификация на бъдещи кадри. Предпоставките за една бърза адаптация обаче не са на лице.

2. Непрекъснатият икономически растеж поражда "дигитално невежество". Германската икономика расте, потокът от поръчки не спира, оборотите се вдигат. Заплахата, задаваща се на хоризонта, все още не е осезаема в предприятията. Показател за това е например фактът, че според анкета на асоциацията за информационни технологии и телекомуникации BITKOM 62% от фирмените лидери не знаят какво е платформена икономика или смятат, че развитието на платформена стратегия не e от значение за техния бизнес. Лидерите в областта на дигиталните платформи като Аmazon, Apple, Airbnb, Uber и др. идват от САЩ и са без конкуренция на европейския пазар. Според доклад на германското министерството на икономиката за 2017, 79% от предприятията смятат, че развитията в сферата на изкуствения интелект не засягат техния бизнес. Конкретни стъпки в областта на Big Data и индустрия 4.0 предпиемат едва 1/3 от фирмите.



Основните причини за това "дигитално невежество" са свързани с манталитета и нагласата на германския бизнес. Oт десетилетия марката "Made in Germany" се свързва с инженерното изкуство и се възприема като гаранция за качество. Техническите способности на германския инженер заемат основна роля при създаването на добавена стойност. Поради навлизането на интернет интелигентни алгоритми и дигитални технологии във всички сфери на бизнеса обаче, софтуерът започва да заема все по-важна роля в индустриaлното производство и се превръща в интегрална част от готoвия продукт.

3. Разработването и утилизацията на софтуер играе ключова роля за развитието на конкурентно предимство и изисква радикална промяна в традиционните организационни структури, методите за разработка на софтуер и за управление на софтуерни проекти. Разработването на софтуер не може да бъде приравнено с разработката на статичен конструкционен модел, въз основа на който се произвеждат автомобили, машини и съоръжения. Тези продукти, веднъж прозведени, трябва възможно най-дълго време да функционират по един и същ начин, без да има нужда да бъдат променяни или обновявани. Със софтуера е точно обратното – в сферата на информационните технологии и иновациите потенциалните заплахи за един софтуерен продукт се появяват ежедневно и изискват особена гъвкавост, за да могат новите развития да бъдат взети под внимание навреме.

В тази връзка едно от големите предизвикателства пред германските предприятия е преодоляването на тяхната инертност, породена от комплексната мрежа от правила и закони, която усложнява и забавя иновационните проекти. Защитата на служителите и защитата на търговската тайна стоят в основата на германската организационна култура. Автоматизацията в контекста на индустрия 4.0 се посреща от профсъюзните организации единствено като заплаха за съществуващите работни места или като начин за проследяване или сравняване ефективността на отделни служители. Докато американските компании набират все повече скорост в областта на индустрия 4.0, германските се фокусират основно върху дигитализация и автоматизация с цел опростяване или намаляване на разходите на вече съществуващи корпоративни и производствени процеси. Новите възможности, произлизащи от интернет на нещата все още не биват използвани за развитието на иновативни бизнес модели.

4. В Германия рамковите условия, насърчаващи иновативни предприемачески инициативи, не са на лице.
В сравнение с многобройните стартъп компании на Силициевата долина, които са едни от основните й иновационни двигатели, в Германия стартирането на нов бизнес често бива силно затруднено от множеството административни изисквания и сложността на процедурите за основаване на нова компания. Въпреки че вече съществуват стартъп програми, подпомагани от правителството, комплексните законови изисквания и липсата на рисков капитал задушават германските предприемачи. Голяма част от тях в последствие избират да разработят идеите си отвъд океана.

5. Страхът от от загубата на контрол върху лични и търговски данни резултира в силно изразено недоверие и предпазливост при разработката и въвеждането на технологични иновации. Освен административната тежест съществува и друга причина за изоставането на германските предпиятия в цифровата надпревара. Тя произлиза от желанието за прозрачност и контрол върху всички централни аспекти на бизнеса - процеси, поток от информация, данни на клиенти и служители. "Доверието е хубаво нещо, а контролът - още по-хубаво" е една известна във всяко предпиятие максима. Докато конкуренцията от Америка и Азия например отдавна залага на Cloud Computing като начин за утилизация на огромни капацитети за съхраняване на данни и обработващи мощности, германските предприятия все още се отнасят с голям скептицизъм към тази тенденция.

Използването на данни и търговията с тях – машинно генерирани и сензорни, търговски или от социални мрежи и дигитални платформи, стоят в основата на новата индустриална революция. В динамичния свят на дигиталните технологии съществуването на компании, които са били успешни десетилетия наред в стария свят бива застрашено от нови, които правят бизнес по различен начин. Тази заплаха в пълна сила важи за германската индустрия, чийто гарант за успех през десетилетията са били именно изградените традиции, регламентираните процеси и високото качество на образование и изследователска дейност в областта на инженерните и технически науки.

Германия е икономическата движеща сила на Европа и четвъртата икономическа сила в света. Успехът й в адаптацията към условията, поставени от новата индустриална революция, има пряко влияние върху успеха на множество бизнес сектори в цяла Европа. В днешната динамична дигитална бизнес среда максимата на Чарлз Дарвин важи с пълна сила за всички фирми, които искат да оцелеят на пазара: "Нито най-силният оцелява, нито най-интелигентният. Оцелява този, който е най-приспособим към промените."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Защо властта този път мълчи за протестите 4 Мнения Daily - Защо властта този път мълчи за протестите

И още: Гневът е автентичен въпреки ченгетата, мошениците и мутрите; "Превзетата държава" трябва да бъде разбита

20 ное 2018, 1046 прочитания

Мнения Daily - Икономическите облаци са черни навсякъде, а Борисов нехае 3 Мнения Daily - Икономическите облаци са черни навсякъде, а Борисов нехае

И още: Българският бизнес не обича да разказва вдъхновяващи истории; Ясно е кой иска мажоритарни избори

19 ное 2018, 2814 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Отидох на протест. Първият ми от 30 години...

Ако изтеглиш късата клечка и ти се роди дете с увреждане, тогава много от майките остават сами

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете