С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 23 ное 2018, 12:50, 3679 прочитания

Пазарът на горива - от недоволство към решения

Дебатът по същество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Мартин Димитров Петър Славов от "Демократична България" за предложения от извънпарламентарната коалиция проектозакон
Парламентът пази лобистките разпоредби от 2016 г. дори при открита процедура на ЕК.

Проблемите на пазара на горива няма да се решат без премахване на пречките пред конкуренцията. Предложихме законопроект с конкретни мерки, с акцент върху по-добрата среда за малките компании. С него търсим промяна и в обществения дебат, който да премине от общо недоволство към възможни решения.

Проектът предвижда отмяна на т.нар. Закон за горивата и отстранява сериозни недостатъци на приетите промени в Закона за данъка върху добавената стойност през лятото на 2016 г. Той цели отмяна на лобистките законодателни промени, приети без задълбочено обществено обсъждане и в нарушение на парламентарните практики за приемане на секторен закон, който в случая е в интерес на някои от най-големите участници на пазара на горива. Предлаганият законопроект търси и стимулиране на малките търговци на горива с цел насърчаване на конкуренцията в бранша и постигане на по-ниски и пазарни цени.


Предвижда се отмяна на въведеното изискване за лица, които търгуват с течни горива и не са лицензирани складодържатели по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове, да предоставят свръхобезпечение за една година напред в размера на евентуално дължимия сбор от ДДС.
Последното противоречи на принципа на данъчния неутралитет и на общностното право (в частта, в която се прилага по-облекчен режим при внос, спрямо вътреобщностните придобивания) и се явява квази двойно данъчно облагане на тези лица, тъй като всеки месец наред с блокираните им оборотни средства за обезпечението те ще внасят и дължимия ДДС за същия данъчен период.

За последното вече е в ход и наказателна процедура срещу България от ЕК. Важно е да се отбележи, че парламентът не преразглежда тези разпоредби дори при наличието на стартирала процедура.

Предлаганите промени в ЗДДС и отмяната на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход запазват гаранциите за фиска срещу недобросъвестни и измамни практики, като обезпеченията обаче ще се предоставят на принципа на съразмерност и при съблюдаване на принципа на данъчния неутралитет. Така те вече ще съобразяват размера на предоставяното обезпечение с действително извършените доставки, като срокът за предоставяне на обезпечение е за месец напред, а не за цяла година.



След съдебно дело по закона за достъп до информация установихме, че през 2015 г. групата "Лукойл" контролира като капацитети около 90% от данъчно–акцизните складове при бензините и около 80% от дизела.

През Преходни и заключителни разпоредби предлагаме изменения и в Закона за акцизите и данъчните складове с цел облекчаване на регулационните режими и изискванията при издаване на лиценз за управление на данъчен склад. Сегашният ред, който изисква предварително влагане на значителен финансов ресурс за изграждане на данъчен склад, без гаранция, че впоследствие ще се получи лиценз в установения срок, се заменя с по-облекчена процедура, като режимът за отложено плащане на дължимия акциз ще може да се прилага едва след осигуряването на данъчен склад, изграден в съответствие с изискванията на закона. Колкото по-достъпно като разходи и административна процедура стане изграждането на такива складове, толкова повече малки компании ще могат да изградят собствени и да не са принудени да наемат такива.

Създаваме задължение на операторите на данъчно-акцизни складове да декларират свободните капацитети до 10-о число на месеца, следващ отчетния, и тази информация да бъде публично достъпна. Целта е всяка компания, която търси достъп на българския пазар, да може лесно да провери къде има свободен капацитет за складиране в акцизен склад и да започне дейност.

Мерките за изсветляване на някои икономически дейности може да доведат до по-висока събираемост на ДДС и акциз. Приемането им би имало траен ефект върху крайните цени на горивата, които да се формират много по-прозрачно, при силна конкуренция от повече участници на пазара. Това води и до намаляване на търговските надценки на големите пазарни играчи, а оттам – до по-ниски цени за потребителите и бизнеса.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Ще наложат ли депутатите цензура върху медиите 2 Ще наложат ли депутатите цензура върху медиите

От гласуването в пленарна зала зависи дали ще се намери подходящ баланс между защитата на личните данни и правото на изразяване

18 яну 2019, 1565 прочитания

Най-големият риск е да проспим опасностите Най-големият риск е да проспим опасностите

Давос 2019

18 яну 2019, 1405 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Да не ставаме истерични пишман-идеолози

И още: Не смяна на системата, а на политическите поколения в нея; Русия ексхумира прогнилия труп на съветската власт

Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 20.01.2019 Прочетете