С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 25 мар 2019, 12:49, 2907 прочитания

Големите платформи срещу медиите и хората на изкуството

Причината е, че не желаят да им плащат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът Сами Кец е кореспондент на АФП в Багдад и инициатор на кампания за подкрепа на промените в европейската директива за авторските и сродните им права

На заседание в края на март Европейският парламент ще гласува окончателно директивата за авторските права. Обект на ожесточени дискусии от близо три години, тя трябва най-после да позволи на медиите и на хората на изкуството да получават част от приходите, произтичащи от разпространението на техните произведения в интернет. Досега американските интернет гиганти получаваха най-съществената част от тези приходи. Залогът е голям за пресата, за хората на изкуството, за демокрацията и за културата. Големите платформи водят люта битка.


От месеци насам една заплаха се разпространява от всички социални мрежи: ако се приеме европейската директива за авторските права, това ще е краят на интернет. Ползващите интернет вече нямало да имат право на безплатни услуги. Творчеството, информацията щели да бъдат задушени и да отстъпят пред цензурата. Щели сме да изгубим нещо, което заема централно място в живота ни: свободен и неограничен в богатството си интернет. Ужасяваща перспектива...

Петиция "Спасете интернет" се разпространява от десетки хиляди сайтове. Кой не би се борил за такава кауза?

Все пак не може да не констатираме, че всички тези безпочвени твърдения произтичат от една от най-големите дезинформационни кампании в историята. Трябва ли ползвателите на интернет да плащат за достъп и за обмяна на информация? Не. Директивата е ясна. Само платформите, които редовно получават приходи, трябва да плащат на медии, на автори и хора на изкуството.



Ще се разорят ли платформите до степен, че да не могат да функционират? Съвсем не! Благодарение на ултрадоминиращата си позиция двете най-големи американски платформи днес поглъщат близо 80% от приходите от реклама в интернет. Десетки милиарди долари годишно. Плащането на няколкостотин милиона на авторите няма да подпише смъртната им присъда, нито пък плащането на минимално количество данъци в Европа. Впрочем така постъпват всички други фирми, които разпространяват съдържание: плащат на тези, които го произвеждат.

Друга фалшива новина, разпространявана от лобитата, гласи, че директивата ще доведе до цензура. Това е върхът, като се има пред вид, че журналисти са плащали с живота си битката срещу цензурата.


#Yes2Copyright from EuropeForCreators on Vimeo.

Ако статии или песни изчезнат от мрежата, това ще се дължи изключително на волята на големите платформи. Днес те ясно заплашват с това медиите и хората на изкуството. И то само по една причина: не желаят да им плащат.

Заплахата е реална. В миналото една голяма търсачка временно "отстрани" медии от една европейска страна, които си искаха дължимото. Наложи се тези медии да капитулират.

Съществува истински риск от цензура: риск, който би произлязъл от свят без тази директива. Където всички приходи биха продължили да отиват към платформите, като малко по малко се лишават медиите от всякакви средства за съществуване. Този свят вече е налице: десетки вестници удариха ключа. А демокрацията е явно застрашена.

Да, ползващите интернет се нуждаят от плуралистична и свободна преса. Да, те имат нужда от защита срещу фалшивите новини, срещу опитите да се манипулира общественото мнение, срещу пропагандата на държавите, на икономическите лобита и на троловете. Да, те имат нужда и от жива демокрация. Но за тази цел са необходими независими и критични медии, които да живеят от труда си. Приемането на тази директива е въпрос на живот и смърт за медиите и въпрос на оцеляване за много автори и хора на изкуството.

То е също въпрос на оцеляване на един богат и разнообразен интернет, който гарантира подобаващо място на информацията и на културата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily – Пушек и смрад от трупове: така мирише България Мнения Daily – Пушек и смрад от трупове: така мирише България

И още: "Новата" линия на бедност – естество и последствия

19 авг 2019, 1129 прочитания

Заблудихме ЕК, че сме транспонирали директива 2 Заблудихме ЕК, че сме транспонирали директива

Презумпцията за невиновност и прокуратурата

16 авг 2019, 2779 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily: Отива ли си Цветанов

И още: Защо евтините апартаменти няма да бъдат простени на ГЕРБ; Властите са пасивни пред хибридната агресия на Кремъл

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА