С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 7 юни 2019, 11:05, 8830 прочитания

"Чернобил" и смъртоносната система на лъжите

Поредицата на НВО за съветския свят е опит да се разбере какво не е наред с нас днес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Андрей Архангелский в текст за руското електронно издание "Република"

Докато поредицата "Чернобил" на канала HBO и британската тв мрежа Sky излиза на челно място в рейтингите на телевизионните сериали, проправителствените медии в Русия очаквано го громят. Без да се задълбочават кой знае колко, те наричат филма "безупречна пропаганда", част от заговор срещу "Росатом". Това е своеобразен съветски инстинкт. За руската идеология, която се опира основно на телевизията и киното, този филм наистина е опасен.

С помощта именно на проправителствените кино и телевизия през последното десетилетие страната се превърна в почти херметически затворен пашкул, така че съзнанието на мнозинството й граждани да се промени. С тяхна помощ беше създаден образът на "поднебесния СССР", в който не е имало проблеми със свободата, храната и дрехите, а най-голямото събитие е било загадъчната смърт на групата на Дятлов (герой от сериала).


Всички тези телевизионни сериали сякаш казват на бившия съветски човек: в миналото всичко беше нормално, няма причина да се тревожите и да се чувствате отговорни. Така с помощта на телевизията беше възможно да се замени колективната памет на няколко поколения. Формулата "имаше репресии, но също така беше и добре" не дойде от въздуха, а е резултат от същата серийна пропаганда. Вместо съветската травма да бъде лекувана, беше превърната в забавление. Тази победа над разума се наложи като универсално оръжие. Но изведнъж се оказа, че един друг поглед върху историята е е способен да унищожи този пашкул за един миг.
Когато говорим за съветската система, говорим преди всичко за лъжа, която от механизъм се превръща в свръхценност

Сериалът "Чернобил" започва с думите "Каква е цената на една лъжа?". Всъщност, когато говорим за съветската система, говорим преди всичко за лъжа, която от механизъм се превръща в свръхценност. "Целият свят знае", казва с ужас съветският служител Борис Щербин, когато в западната преса се появяват съобщения за аварията в Чернобил. И това изглежда по-ужасно дори от заплахата от радиоактивно замърсяване и смърт на стотици хиляди хора. Светът знае истината - това е най-страшното. Радиацията е всепроникваща, но държавната лъжа е още по-могъща - тя е заразила всичко наоколо. Заради лъжата хората са готови да жертват и себе си, и другите.

Докато гледаш "Чернобил", разбираш, че за 10-15 години нашите сериали не са казали почти нищо - руското кино избира само удобни и безопасни теми, избягвайки да говори за наистина ключовите събития от съветската епоха, включително катастрофата в Чернобил.

Тайната на успеха на поредицата HBO не е, че създателите й имат повече пари, а че няма цензура. Авторите не трябва да мислят за това какво може и какво не може да се каже, за да се угоди на главния шеф. Те гледат на съветската епоха не като на музей, а като на универсална история за конфронтацията между индивида и държавата, за съпротивлението на човека на обстоятелствата - и са открили огромен екзистенциален материал. Този интерес към съветския свят не е продиктуван от носталгия, а е опит да се разбере какво не е наред с нас днес, откъде идва това колективно "влечение към смъртта". "Чернобил" е преди всичко история за нас, сегашните, и за това на какво морално равнище се намира обществото ни днес.



Разбира се, и символизмът. Всичко, което е било подготвяно, трупано с десетилетия - за да победим Запада, да се противопоставим на Америка, да я настигнем и изпреварим - армадата от коли и танкове, дори луноходи, накрая беше използвано за потушаване на собствения пожар. Така "Чернобил" се превръща и в разказ за това как е бил изграден СССР и защо се разпадна.

За съжаление този сериал не би могъл да бъде сниман у нас - при сегашното равнище на допустимост на истината и творческата свобода появата на произведения с такава степен на критичност и сериозност в Русия просто е невъзможна. Затова ще се наложи да се гледаме в чуждо огледало.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Как БСП да бие ГЕРБ Мнения Daily - Как БСП да бие ГЕРБ

И още: Липсващата нормалност прави българите отчаяни; Как Борисов запазва властта

18 юни 2019, 921 прочитания

Задкулисни интереси ли стоят зад нелогичните промени за Черноморието Задкулисни интереси ли стоят зад нелогичните промени за Черноморието

Ако премиерът не се намеси, резултатът ще е, че все повече млади хора ще тръгват към Гърция вместо към Бургас

18 юни 2019, 2427 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Дали детското правосъдие е врагът, срещу който си заслужава да се борим

Протестите срещу т.нар. стратегия за детето прикриват реалните проблеми на непълнолетните и техните родители

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век