Докато поредицата "Чернобил" на канала HBO и британската тв мрежа Sky излиза на челно място в рейтингите на телевизионните сериали, проправителствените медии в Русия очаквано го громят. Без да се задълбочават кой знае колко, те наричат филма "безупречна пропаганда", част от заговор срещу "Росатом". Това е своеобразен съветски инстинкт. За руската идеология, която се опира основно на телевизията и киното, този филм наистина е опасен.
С помощта именно на проправителствените кино и телевизия през последното десетилетие страната се превърна в почти херметически затворен пашкул, така че съзнанието на мнозинството й граждани да се промени. С тяхна помощ беше създаден образът на "поднебесния СССР", в който не е имало проблеми със свободата, храната и дрехите, а най-голямото събитие е било загадъчната смърт на групата на Дятлов (герой от сериала).
Всички тези телевизионни сериали сякаш казват на бившия съветски човек: в миналото всичко беше нормално, няма причина да се тревожите и да се чувствате отговорни. Така с помощта на телевизията беше възможно да се замени колективната памет на няколко поколения. Формулата "имаше репресии, но също така беше и добре" не дойде от въздуха, а е резултат от същата серийна пропаганда. Вместо съветската травма да бъде лекувана, беше превърната в забавление. Тази победа над разума се наложи като универсално оръжие. Но изведнъж се оказа, че един друг поглед върху историята е е способен да унищожи този пашкул за един миг.
Сериалът "Чернобил" започва с думите "Каква е цената на една лъжа?". Всъщност, когато говорим за съветската система, говорим преди всичко за лъжа, която от механизъм се превръща в свръхценност. "Целият свят знае", казва с ужас съветският служител Борис Щербин, когато в западната преса се появяват съобщения за аварията в Чернобил. И това изглежда по-ужасно дори от заплахата от радиоактивно замърсяване и смърт на стотици хиляди хора. Светът знае истината - това е най-страшното. Радиацията е всепроникваща, но държавната лъжа е още по-могъща - тя е заразила всичко наоколо. Заради лъжата хората са готови да жертват и себе си, и другите.
Докато гледаш "Чернобил", разбираш, че за 10-15 години нашите сериали не са казали почти нищо - руското кино избира само удобни и безопасни теми, избягвайки да говори за наистина ключовите събития от съветската епоха, включително катастрофата в Чернобил.
Тайната на успеха на поредицата HBO не е, че създателите й имат повече пари, а че няма цензура. Авторите не трябва да мислят за това какво може и какво не може да се каже, за да се угоди на главния шеф. Те гледат на съветската епоха не като на музей, а като на универсална история за конфронтацията между индивида и държавата, за съпротивлението на човека на обстоятелствата - и са открили огромен екзистенциален материал. Този интерес към съветския свят не е продиктуван от носталгия, а е опит да се разбере какво не е наред с нас днес, откъде идва това колективно "влечение към смъртта". "Чернобил" е преди всичко история за нас, сегашните, и за това на какво морално равнище се намира обществото ни днес.
Разбира се, и символизмът. Всичко, което е било подготвяно, трупано с десетилетия - за да победим Запада, да се противопоставим на Америка, да я настигнем и изпреварим - армадата от коли и танкове, дори луноходи, накрая беше използвано за потушаване на собствения пожар. Така "Чернобил" се превръща и в разказ за това как е бил изграден СССР и защо се разпадна.
За съжаление този сериал не би могъл да бъде сниман у нас - при сегашното равнище на допустимост на истината и творческата свобода появата на произведения с такава степен на критичност и сериозност в Русия просто е невъзможна. Затова ще се наложи да се гледаме в чуждо огледало.
Докато поредицата "Чернобил" на канала HBO и британската тв мрежа Sky излиза на челно място в рейтингите на телевизионните сериали, проправителствените медии в Русия очаквано го громят. Без да се задълбочават кой знае колко, те наричат филма "безупречна пропаганда", част от заговор срещу "Росатом". Това е своеобразен съветски инстинкт. За руската идеология, която се опира основно на телевизията и киното, този филм наистина е опасен.
10 коментара
Да, цъкаме с уста за диктатурата която продължава в Русия, но колко филми, книги или предавания в България се направиха за терора и престъпленията на комунистите? За съжаление, всичко което важи за Русия, важи и за нас, нищо че само на хартия ние сме част от ЕС и НАТО.
Дайте нещо и за Фукушима? Или там мина без лъжи и скриване на истината? Ех клети грантаджийчета, понекога ми става жал за вас, дребни душички на чужда хранилка ...
До коментар [#2] от "izt21595181":
Напомням че Фукошима стана след земетресение и цунами а Чернобил на равно поле в лунна нощ!
До коментар [#3] от "klimentm":
Аварията във Фукушима бе следствие от природно бедствие - земетръсение и цунами! Аварията в Чернобил бе следствие от природно бедствие - глупостта ма мужика!
До коментар [#3] от "klimentm":
Ти слабоумен ли си? Ясно съм написал, че става въпрос за събитията след авариите, а не за причините т.е. за лъжите, за което се говори и в заглавието. Отделен въпрос, че ми ровиш по коментарите и си решил да се изцвъкаш навсекъде под мен.
До коментар [#] от "
izt21595181
":
Аз ли нещо съм проспал, или и японците са лъгали, че няма авария? Колко дни след събитието, техният главен учен призна за него във Виена?
Загадъчната смърт на групата на Дятлов и човекът, със същата фамилия от АЕЦ-а нямат нищо общо....
До коментар [#] от "
Росен Маринов
":
Карай. Така се правят фалшивите новини. Кой тук знае нещо за групата на Дятлов?
Капитал си дезинформира като по учебник.
Групата на Дятлов, заедно със самият Дятлов загиват през 1959 година. Човекът има твърдо алиби по отношение на чернобилската авария.