С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 7 юни 2019, 11:05, 10129 прочитания

"Чернобил" и смъртоносната система на лъжите

Поредицата на НВО за съветския свят е опит да се разбере какво не е наред с нас днес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Андрей Архангелский в текст за руското електронно издание "Република"

Докато поредицата "Чернобил" на канала HBO и британската тв мрежа Sky излиза на челно място в рейтингите на телевизионните сериали, проправителствените медии в Русия очаквано го громят. Без да се задълбочават кой знае колко, те наричат филма "безупречна пропаганда", част от заговор срещу "Росатом". Това е своеобразен съветски инстинкт. За руската идеология, която се опира основно на телевизията и киното, този филм наистина е опасен.

С помощта именно на проправителствените кино и телевизия през последното десетилетие страната се превърна в почти херметически затворен пашкул, така че съзнанието на мнозинството й граждани да се промени. С тяхна помощ беше създаден образът на "поднебесния СССР", в който не е имало проблеми със свободата, храната и дрехите, а най-голямото събитие е било загадъчната смърт на групата на Дятлов (герой от сериала).


Всички тези телевизионни сериали сякаш казват на бившия съветски човек: в миналото всичко беше нормално, няма причина да се тревожите и да се чувствате отговорни. Така с помощта на телевизията беше възможно да се замени колективната памет на няколко поколения. Формулата "имаше репресии, но също така беше и добре" не дойде от въздуха, а е резултат от същата серийна пропаганда. Вместо съветската травма да бъде лекувана, беше превърната в забавление. Тази победа над разума се наложи като универсално оръжие. Но изведнъж се оказа, че един друг поглед върху историята е е способен да унищожи този пашкул за един миг.
Когато говорим за съветската система, говорим преди всичко за лъжа, която от механизъм се превръща в свръхценност

Сериалът "Чернобил" започва с думите "Каква е цената на една лъжа?". Всъщност, когато говорим за съветската система, говорим преди всичко за лъжа, която от механизъм се превръща в свръхценност. "Целият свят знае", казва с ужас съветският служител Борис Щербин, когато в западната преса се появяват съобщения за аварията в Чернобил. И това изглежда по-ужасно дори от заплахата от радиоактивно замърсяване и смърт на стотици хиляди хора. Светът знае истината - това е най-страшното. Радиацията е всепроникваща, но държавната лъжа е още по-могъща - тя е заразила всичко наоколо. Заради лъжата хората са готови да жертват и себе си, и другите.

Докато гледаш "Чернобил", разбираш, че за 10-15 години нашите сериали не са казали почти нищо - руското кино избира само удобни и безопасни теми, избягвайки да говори за наистина ключовите събития от съветската епоха, включително катастрофата в Чернобил.

Тайната на успеха на поредицата HBO не е, че създателите й имат повече пари, а че няма цензура. Авторите не трябва да мислят за това какво може и какво не може да се каже, за да се угоди на главния шеф. Те гледат на съветската епоха не като на музей, а като на универсална история за конфронтацията между индивида и държавата, за съпротивлението на човека на обстоятелствата - и са открили огромен екзистенциален материал. Този интерес към съветския свят не е продиктуван от носталгия, а е опит да се разбере какво не е наред с нас днес, откъде идва това колективно "влечение към смъртта". "Чернобил" е преди всичко история за нас, сегашните, и за това на какво морално равнище се намира обществото ни днес.



Разбира се, и символизмът. Всичко, което е било подготвяно, трупано с десетилетия - за да победим Запада, да се противопоставим на Америка, да я настигнем и изпреварим - армадата от коли и танкове, дори луноходи, накрая беше използвано за потушаване на собствения пожар. Така "Чернобил" се превръща и в разказ за това как е бил изграден СССР и защо се разпадна.

За съжаление този сериал не би могъл да бъде сниман у нас - при сегашното равнище на допустимост на истината и творческата свобода появата на произведения с такава степен на критичност и сериозност в Русия просто е невъзможна. Затова ще се наложи да се гледаме в чуждо огледало.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Истината и правото нямат автори, но могат да бъдат манипулирани 1 Истината и правото нямат автори, но могат да бъдат манипулирани

Защо има недосегаеми

11 окт 2019, 2518 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 1854 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Дали детското правосъдие е врагът, срещу който си заслужава да се борим

Протестите срещу т.нар. стратегия за детето прикриват реалните проблеми на непълнолетните и техните родители

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов