За висшето образование са нужни целенасочени мерки

Няма механизъм за управление на уменията, който да служи като основа за планиране

В България няма ефективна система за средносрочно и дългосрочно прогнозиране на търсенето на пазара на труда
В България няма ефективна система за средносрочно и дългосрочно прогнозиране на търсенето на пазара на труда
В България няма ефективна система за средносрочно и дългосрочно прогнозиране на търсенето на пазара на труда    ©  Мария Съботинова
В България няма ефективна система за средносрочно и дългосрочно прогнозиране на търсенето на пазара на труда    ©  Мария Съботинова
Асенка Христова основател и изпълнителен директор на Институт за изследвания в образованието

Част от предложените промени в Закона за висшето образование, свързани с оптимизация на университетската мрежа и насърчаване на профилираната специализация, стоят на дневен ред многo отдавна. Факт е, че съотношението на броя на държавните висши училища спрямо броя на населението е едно от най-високите в ЕС. През 2018 г. Европейската комисия финансира независим експертен преглед на изследователската система в България, след който беше направена препоръка за радикално намаляване на тази фрагментация чрез сливане и окрупняване.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olg05611268 avatar :-P
    olg05611268

    Надявам се повече хора да прочетат тази статия, понеже е важна. Засягам няколко основни момента, които успявам да уловя с моя прост ум:

    - В България се правят оценки на висшето образование от ЕК, от 'Института за изследвания в образованието', но и от самите участници, а най-вече от бизнеса. Тенденцията, потвърдена от мониторинга през 2018 г., е да се казва колко е зле и как за нищо не става.

    - това налага въпросният 'Институт' да излезе с предложение за изменения в закона за висшето образование. И тук съвсем ясната заявка: 'Регламентирането на модел за управление, основан на прозрачност и ясна институционална отговорност с отчитане на показатели за изпълнение, е добро решение. Но и сериозно предизвикателство.' Вкарването в рамка - ще правите нещата по този начин, защото е съобразен с Европейските изисквания (препратка към бившата министърка Меглена Кунева??).

    - г-жа Асенка Христова прави генерализации на базата на доклада от ЕК. Не е цитирано нито едно собствено изследване или проект, по който да се видят реалните изследвания за изтъкването на очевидното. Добре че е ЕК и нейната оценката.


    - 'Стратегия за управление на качеството' - формална и проформа. Отново е цитирано очевадното. Да, Captain Obvious, в България посредствеността е пропила всички институции. Тя е издигната в култ. Формалното правене на нещата, отбиването на номер е начин на живот.

    ----
    След тези три момента, нека да задам няколко въпроса:
    - защо вярвате, че вкарването в 'модел' на цялата система за средно и висше образование ще доведе до по-добри резултати? Налице е ниска раждаемост, огромно количество университети (51 ако не ме лъже простият ми ум), липса на свободно време при среднистите (понеже са заети да изпълняват Европейските изисквания). Единен модел не е ли като да накараш маймуната, слона и птицата да се изкатерят по едно и също дърво? Вярата, че една институция може да наложи и подобри нещо в дългосрочен или краткосрочен план е измамна.

    - защо не си задавате въпроса - как образованието да бъде регулирано от пазара? Самият факт, че не давате нито един пример за добра практика сред университетите, за нито едно партньорство между университет и фирми, г-жо Христова, говори за това, че статията ви е до голяма степен, как да се изразя - манипулативна. Да, вие сте Институцията, изпълняваща волята на институциите в Брюксел. Ако ви слушаме, ще въведем модел на висше образование, съответстващ на Европейските стандарти.

    - има ли начин да се даде такава автономия и да се играе внимателно със субсидиите, че на университети без перспектива и без връзка с бизнеса да се закрият? Иначе,вярвам, 'формално' всички ще съответстват на предложения 'модел'

    благодаря, на този който имаше търпението да изчете коментара. На г-жа Христова - успех в усвояването на средствата от ЕК и приемането на законите.


    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал