Частни партии на фирмите дарители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Частни партии на фирмите дарители

Частни партии на фирмите дарители

Промените за финансирането на партиите

© Капитал


Унищожен е бавният и мъчителен прогрес по създаване на рамка, която в общи линии съответстваше на европейските стандарти.

Асоциация "Прозрачност без граници" в становище по повод приетите от ГЕРБ и ДПС промени за финансирането на партиите

Мнозинството в българския парламент (ГЕРБ, ДПС и "Атака" - бел. ред.) прие фундаментални промени в законодателството относно финансирането на политическите партии и предизборните кампании. Те са в противоречие със стандартите на Венецианската комисия към Съвета на Европа и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и са отстъпление от националното законодателство, което създаваше определени препятствия пред безконтролното финансиране от юридически лица.

С приемането на неограниченото и на практика безконтролно финансиране от юридически лица и със свеждането на държавната субсидия до символични стойности е унищожен бавният и мъчителен прогрес по създаване на рамка от базисни правила, която в общи линии съответстваше на европейските стандарти в тази област. Това ще доведе до ефект, при който т.нар. отворено финансиране ще превърне в разграден двор държавата в лицето на политическите партии и на представителните институции, създадени въз основа на изборния процес.

Причината за това е, че след тези промени става възможно:

• Неограниченото по размер получаване на дарения от юридически лица означава, че една партия може да получи 1 милион само от една фирма и да се превърне в частната партия на фирмата дарител. Такава практика не е допустима дори в либералната политическа система на САЩ. По същото време парламентът в Австрия - след корупционен скандал, въведе лимит от 7500 евро за отделните дарения от бизнеса и общ лимит от 750 000 евро на всички дарения, които една партия може да получи годишно;

• Финансиране от държавни и общински фирми и/или от фирми, в които държавата/общините имат дялово участие. Преди две десетилетия тази практика водеше до източване на общински и държавни фирми и бе преустановена след скандални случаи на злоупотреби по време на местните избори през 2007 г.;

• Финансиране от фирми, които са кандидати и/или изпълнители на обществени поръчки - това беше забранено от Закона за политическите партии, действал в периода 2006–2009 г. Отпадането на подобна забрана води до пренасочване на финансовите ресурси, предназначени за изпълнение на обществените поръчки, към политическите проекти на тези, които вземат управленските решения;

• Финансиране от фирми, осъществяващи хазартна дейност - подобна изрично предвидена в Закона за политическите партии, действал в периода 2006–2009 г.;

• Финансиране от фирми, работещи в сектори, които са силно регулирани от държавата - като финансовия сектор и производството и търговията с енергийни ресурси;

• Финансиране от фирми - концесионери, които имат договорни отношения с държавата или общините (вкл. концесии за добив на природни ресурси, експлоатация на плажни ивици, управление на инфраструктурни и обекти със стратегическо значение за страната);

• Финансиране от регистрирани в страната фирми, в които акционерно участие имат чуждестранни юридически и/или физически лица, което противоречи на принципните забрани за финансиране от чуждестранни правителства, фирми и физически лица в чл. 24 от Закона за политическите партии;

• Финансиране от фирми, които са регистрирани в страната, но в които дялово участие имат други фирми, регистрирани в офшорни юрисдикции.

Считаме, че законодателството трябва да гарантира финансирането на политическата дейност в България в съответствие с водещите демократични стандарти, а не в съответствие с балканските нрави и теснопартийните сметки да напасва закона спрямо практиките за заобикаляне и нарушаване на съществуващите закони и стандарти. Асоциация "Прозрачност без граници" има готовност да изработи мотивирано становище, което ще бъде предоставено на президента и на народните представители.

Унищожен е бавният и мъчителен прогрес по създаване на рамка, която в общи линии съответстваше на европейските стандарти.

Асоциация "Прозрачност без граници" в становище по повод приетите от ГЕРБ и ДПС промени за финансирането на партиите


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Нека държавата да субсидира партиите до събрания им членски внос за година назад. Нека фирмите и гражданите да могат да правят дарения, но пак до същата граница.

    Т.е. партиите е време да станат партии - да имат много членове, а не както е сега - да са по един файтон хора и да са проекти на бизнесмени и на държавата.
    ---

    Това го писах под една подобна статия. Ненормални партии имаме - и затова имаме странна демокрация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK