Мнения Daily: Проблемите в модела за демонополизация на здравната каса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Мнения Daily: Проблемите в модела за демонополизация на здравната каса

След като преди няколко месеца финансовият министър Владислав Горанов настоя здравното министерство да работи за демонополизиране на здравната каса, в понеделник, 15 юли, министър Кирил Ананиев ще представи предложение за нов модел за финансиране на здравния сектор

Мнения Daily: Проблемите в модела за демонополизация на здравната каса

Реализирането на предложенията в предлагания вид е предпоставка за задълбочаване на хаоса в здравеопазването

5349 прочитания

След като преди няколко месеца финансовият министър Владислав Горанов настоя здравното министерство да работи за демонополизиране на здравната каса, в понеделник, 15 юли, министър Кирил Ананиев ще представи предложение за нов модел за финансиране на здравния сектор

© Велко Ангелов


За автора

Д-р Галинка Павлова, дм, е управител на "ДКЦ 5 Варна - Св. Екатерина", главен асистент в катедра "Здравна политика и мениджмънт" към Факултета по обществено здраве на Медицинския университет, София, и председател на НПО "Общност на медиците в България"

Много се изговори за предстоящата концептуална промяна във финансирането на здравноосигурителния модел - пълна или частична демонополизация на касата, задължителност или не на допълнителното здравно осигуряване, възможности на здравното застраховане.

И най-добрите намерения могат да постигнат отрицателен ефект, ако промените не са достатъчно добре премислени и не е направена експертна оценка на въздействие върху системата като цяло, пациентите и работещите в системата.

Понякога дяволът е скрит в детайлите. Ето някои от тях:

В досега известния проект за конкуренция между здравната каса и частни здравни фондове е посочено, че

При изпадане в несъстоятелност на застрахователния фонд

лицата избират нов или служебно се прехвърлят в НЗОК. В случая не е разписан механизъм, по който те да бъдат уведомени лично, и на практика чрез служебното прехвърляне към НЗОК са лишени от правото на избор.

Задължение на фондовете е да осигурят на техните членове "достъпни и своевременни услуги" и "качество на здравните грижи" от техните договорни партньори - лечебни заведения.

Предвижда се съществуването на "контролен орган, който да проверява дейността на договорните партньори и да защитава интересите на пациентите".

Тези текстове са лишени от съдържание поради факта, че към момента

Няма разработени индикатори

отчитащи изискванията към предоставяне на медицинската услуга, свързани с достъпност, своевременност и качество на медицинската грижа. Ефективността на всеки контролен орган е свързана с прилагане на ясни правила, регламенти, стандарти, които да минимализират субективизма. Отсъствието на нормативна база и експерти за прилагането й ще компрометира идеята и ще създаде възможност за проява на лоши практики.

Разписана е възможността всеки фонд да има договор "с всички договорни партньори, получили разрешение за работа като лечебни заведения на територията на страната". И веднага в следващия абзац е посочена противоречаща на това ограничителна мярка: "фондовете избират с кого да сключат договор, в т.ч. общопрактикуващи лекари, медицински центрове и болници", като договорят цени на дейности с всеки изпълнител.

При липса на остойностяване и национално договорени минимални цени

на медицинските дейности прилагането на този текст дава възможност на фондовете да оказват натиск върху отделни лечебни заведения и да стимулират корупционни практики. Успехът на преговорите между мощните фондове, разполагащи със средствата от здравните осигуровки, и практиките на лични лекари, медицински център или общинска болница са предварително обречени на неуспех за изпълнителите на медицинска помощ. От друга - не по-малко важна - страна, пациентите ще бъдат лишени от правото си на избор при кого да се лекуват, т.е. фондовете изземват лични права на пациентите и манипулират пазара на здравни грижи, концентрирайки го в определени лечебни заведения. По този начин прокламираната сводна конкуренция между лечебните заведения практически няма да се състои.

Реализирането на посочените текстове в предлагания вид определено представлява част от "подводните камъни" за успеха на обсъжданите промени и е предпоставка за задълбочаване на хаоса в здравеопазването.

За автора

Д-р Галинка Павлова, дм, е управител на "ДКЦ 5 Варна - Св. Екатерина", главен асистент в катедра "Здравна политика и мениджмънт" към Факултета по обществено здраве на Медицинския университет, София, и председател на НПО "Общност на медиците в България"

Много се изговори за предстоящата концептуална промяна във финансирането на здравноосигурителния модел - пълна или частична демонополизация на касата, задължителност или не на допълнителното здравно осигуряване, възможности на здравното застраховане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Същественият източник за нарастващи щети е, че централната банка работи по грешен начин.
    При наличие на държавната грешка, колкото по-добре работи правителството за постигане на обществен икономически растеж, толкова повече са щетите от работата на централната банка и по-голям провалът на общественото здравеопазване.
    Устойчиво обществено здравеопазване е възможно, когато централната банка работи по правилен начин.

  • 2
    spu1563506894616701 avatar :-|
    riwayatnanik lestari

    the welfare of a country can be measured based on the health of its citizens. therefore health is one of the things that is very concerned. various ways have been taken to provide health insurance, one of which is through the holding of health insurance. full explanation can be seen at the following link:
    http://repository.unair.ac.id/64341/
    there are also some things that must be the responsibility as the role of insurance can be seen in the following link:
    http://repository.unair.ac.id/32525/
    http://repository.unair.ac.id/39856/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK