Какво се случва с германската автоиндустрия
53 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво се случва с германската автоиндустрия

За да могат да продават толкова електромобили, колкото си представят във "Фолксваген", ще трябва да разчитат и на помощ от държавата.

Какво се случва с германската автоиндустрия

Преходът от двигатели с вътрешно горене към електромобили ще струва работни места

7329 прочитания

За да могат да продават толкова електромобили, колкото си представят във "Фолксваген", ще трябва да разчитат и на помощ от държавата.

© Kai Pfaffenbach


Щефан Брацел, автомобилен експерт, в интервю за "Дойче веле"

Г-н Брацел, измамно ли е усещането, че германската автомобилна индустрия в момента не се развива добре?

- За съжаление това усещане в момента не е никак измамно. Германското автомобилостроене има сериозни конюнктурни проблеми, продажбите и производството намаляват. Но това не се отнася само до автомобилната промишленост. Като че ли не обърнахме особено внимание на новината, че през миналата година производството в Германия е спаднало с 9 процента, а през първата половина на 2019 дори с цели 12 процента. А в автомобилната индустрия проблемите са още по-големи.

Преходът към електромобилност изглежда темата на деня. Тя ли най-вече занимава в момента автомобилната промишленост?

- Да. Ако погледнем в бъдещето и си дадем сметка за мащабните промени, които се извършват, то електромобилността е това, което най-много ме занимава, което струва изключително скъпо и откроява разликите в постиженията на отделните концерни. БМВ например е по-напред - поне сред германските производители и може да се похвали с повече успехи. Но трябва ясно да кажем и това, че - заради колебливото си поведение относно това как да се продължи по този път - тази преднина беше проиграна през последните няколко години. И БМВ поизостана, а други производители като "Фолксваген", но също и "Даймлер" наваксаха изоставането си и междувременно се изравниха с БМВ.

Не са само електрическите автомобили - в този процес на трансформация става въпрос също за автономното шофиране и за услугите, свързани с мобилността. Всичко това наистина струва огромни пари, чиято възвращаемост няма да дойде веднага - чак след няколко години инвестициите ще започнат да се възвръщат, ако всичко върви добре. Това е високорисков мениджмънт. Но е вярно, че не всички фирми разполагат с достатъчно паричен ресурс, за да се захванат така усърдно с темата електромобилност, както правят това във "Фолксваген". Затова ще продължим да бъдем свидетели на сливания в бранша - също и в сферата на електромобилността.

Преходът от двигатели с вътрешно горене към електромобили ще струва работни места. Нашите изчисления сочат, че само в Германия до 2030 г. ще бъдат съкратени между 15 и 20 % от работните места в бранша. И може би е добре да се помисли за някакви социални програми за тези хора, защото в най-лошия случай ще говорим за стотици хиляди засегнати от тази промяна.

Правилно ли постъпва "Фолксваген", като залага изцяло на задвижвани от батерии автомобили, оставяйки технологията с горивна клетка изцяло на конкуренцията?

- Смятам за разумно първо да се търси напредък по темата за електромобилността и там да бъдат хвърлени всички сили. Защото другите технологии, например горивната клетка, ще бъдат узрели за серийно производство не по-рано от втората половина на следващото десетилетие. Вярно е, че има риск, когато залагаш толкова много на електромобилите. Включително защото, да вземем пак "Фолксваген", не можеш да контролираш изцяло процесите - например изграждането на необходимата инфраструктура от зарядни станции. И за да могат да продават толкова автомобили, колкото си представят във "Фолксваген", те ще трябва да разчитат и на помощ от държавата, а може би също и на други играчи.

От гледна точка на дигитализацията и електромобилността-как изглеждат германските автомобилни фирми в сравнение с конкурентите си, най-вече от САЩ и Китай?

- Германските фирми трябва най-напред да наваксат изоставането си по отношение на електрическите автомобили - например спрямо "Тесла", но също така и спрямо някои китайски компании, които са много активни в тази област. И мисля, че това е напълно по силите им. Не така стоят нещата може би в другите области - дигитализацията и относно автомобилите, които взаимно си обменят информация (Connected Car). Тук опираме до темата софтуер, което германските фирми не владеят особено добре - поне досега е било така. В тази сфера също има много за наваксване.


3 коментара
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    Simo Petkov

    Нищо и няма на германската автоиндустрия!

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Германската индустрия изживява същото, което се случи на Нокия. Самодоволни от успеха си, спряха да дават пари за разработки, зер акционерите трябва да лапат. Преди няколко години гръмна скандал за картелно споразумение между Даймлер, ФВ и БМВ за това да се уеднаквят новостите и екстрите в новите модели. Сега, когато се стигна до там една Тесла да продава в Щатите повече от Мерцедес, ФВ решиха да изсипят над един милиард евро в разработка на електрически автомобили, забележете, не в името на прогреса, а за да "убият" Тесла.

  • 3
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#2] от "kratun.ko":

    Глупости пълни ..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK