С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 юли 2019, 13:30, 6749 прочитания

Какво се случва с германската автоиндустрия

Преходът от двигатели с вътрешно горене към електромобили ще струва работни места

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Щефан Брацел, автомобилен експерт, в интервю за "Дойче веле"

Г-н Брацел, измамно ли е усещането, че германската автомобилна индустрия в момента не се развива добре?


- За съжаление това усещане в момента не е никак измамно. Германското автомобилостроене има сериозни конюнктурни проблеми, продажбите и производството намаляват. Но това не се отнася само до автомобилната промишленост. Като че ли не обърнахме особено внимание на новината, че през миналата година производството в Германия е спаднало с 9 процента, а през първата половина на 2019 дори с цели 12 процента. А в автомобилната индустрия проблемите са още по-големи.

Преходът към електромобилност изглежда темата на деня. Тя ли най-вече занимава в момента автомобилната промишленост?

- Да. Ако погледнем в бъдещето и си дадем сметка за мащабните промени, които се извършват, то електромобилността е това, което най-много ме занимава, което струва изключително скъпо и откроява разликите в постиженията на отделните концерни. БМВ например е по-напред - поне сред германските производители и може да се похвали с повече успехи. Но трябва ясно да кажем и това, че - заради колебливото си поведение относно това как да се продължи по този път - тази преднина беше проиграна през последните няколко години. И БМВ поизостана, а други производители като "Фолксваген", но също и "Даймлер" наваксаха изоставането си и междувременно се изравниха с БМВ.



Не са само електрическите автомобили - в този процес на трансформация става въпрос също за автономното шофиране и за услугите, свързани с мобилността. Всичко това наистина струва огромни пари, чиято възвращаемост няма да дойде веднага - чак след няколко години инвестициите ще започнат да се възвръщат, ако всичко върви добре. Това е високорисков мениджмънт. Но е вярно, че не всички фирми разполагат с достатъчно паричен ресурс, за да се захванат така усърдно с темата електромобилност, както правят това във "Фолксваген". Затова ще продължим да бъдем свидетели на сливания в бранша - също и в сферата на електромобилността.

Преходът от двигатели с вътрешно горене към електромобили ще струва работни места. Нашите изчисления сочат, че само в Германия до 2030 г. ще бъдат съкратени между 15 и 20 % от работните места в бранша. И може би е добре да се помисли за някакви социални програми за тези хора, защото в най-лошия случай ще говорим за стотици хиляди засегнати от тази промяна.

Правилно ли постъпва "Фолксваген", като залага изцяло на задвижвани от батерии автомобили, оставяйки технологията с горивна клетка изцяло на конкуренцията?

- Смятам за разумно първо да се търси напредък по темата за електромобилността и там да бъдат хвърлени всички сили. Защото другите технологии, например горивната клетка, ще бъдат узрели за серийно производство не по-рано от втората половина на следващото десетилетие. Вярно е, че има риск, когато залагаш толкова много на електромобилите. Включително защото, да вземем пак "Фолксваген", не можеш да контролираш изцяло процесите - например изграждането на необходимата инфраструктура от зарядни станции. И за да могат да продават толкова автомобили, колкото си представят във "Фолксваген", те ще трябва да разчитат и на помощ от държавата, а може би също и на други играчи.

От гледна точка на дигитализацията и електромобилността-как изглеждат германските автомобилни фирми в сравнение с конкурентите си, най-вече от САЩ и Китай?

- Германските фирми трябва най-напред да наваксат изоставането си по отношение на електрическите автомобили - например спрямо "Тесла", но също така и спрямо някои китайски компании, които са много активни в тази област. И мисля, че това е напълно по силите им. Не така стоят нещата може би в другите области - дигитализацията и относно автомобилите, които взаимно си обменят информация (Connected Car). Тук опираме до темата софтуер, което германските фирми не владеят особено добре - поне досега е било така. В тази сфера също има много за наваксване.

Капитал #30

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Скъпото назначение на Жаклен Коен
  • Кметският пъзел в Пловдив
  • Мачът за "Петрол"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 2288 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2141 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Гешев - опазването на матрицата

В ерата Цацаров - Гешев говоренето "пред народа" заменя доказателствата и произнася присъдите

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10