С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 авг 2019, 9:46, 2177 прочитания

Сблъсъкът между климата и търговията

Глобалните предизвикателства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Жан Писани-Фери, френски икономист и експерт по публични политики, в анализ за "Проджект синдикейт"
Без стратегия на ЕС с необорими аргументи за климатичните действия ще настъпи обратна реакция с грозни политически последици.
Европейският съюз има много малък принос за климатичните промени, на които сме свидетели. Съвкупният дял на страните членки в глобалните емисии на въглероден диоксид е намалял от 99% преди два века до под 10 на сто в наши дни (на годишна база). И този дял би могъл да падне до 5% към 2030 г., ако ЕС изпълни целите, обявени от новия председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Но докато ЕС си поставя нелеката задача да намали годишните си емисии с 1,5 млрд. тона до 2030 г., останалата част от света вероятно ще ги увеличи с 8,5 млрд. тона. Следователно средната глобална температура ще продължи да се повишава, вероятно с 3 градуса по Целзий или повече до 2100 г.

Така че, каквото и да прави Европа, няма да спаси планетата. Но как се справя с това проклятие ще има решаващо значение. Планът на Фон дер Лайен неизбежно ще струва работни места, ще редуцира богатството, ще намали доходите и ще ограничи икономическите възможности, поне първоначално. Без стратегия на ЕС, базирана на необорими аргументи за необходимостта от действия, ще настъпи обратна реакция с грозни политически последици.


Какво може да приеме Европа? Едната възможност е да се превърне в глобален лидер, давайки пример за изграждане на щадящ околната среда модел на развитие, който другите да последват. Лидерството чрез пример обаче е малко вероятно, затова Европа би могла да развие конкурентно предимство в новите зелени технологии, продукти и услуги. Има окуражаващи знаци за това: цената на слънчевите панели пада по-бързо от очакваното, а възобновяемите енергийни източници са по-конкурентни, отколкото се смяташе преди десет години. За съжаление обаче Европа не успява да превърне климатичната си политика в индустриално лидерство. Повечето слънчеви панели и електрически батерии се произвеждат в Китай, чийто единствен сериозен конкурент да Съединените щати. Оставащият коз в ръцете на Европа е размерът на нейния пазар, който все още представлява около 25% от световното потребление. Тъй като никоя глобална компания не може да си позволи да го игнорира, ЕС е и основна регулаторна сила в области като защитата на потребителите.

ЕС може да заложи на това, че неговият силен ангажимент за декарбонизация ще накара фирмите да насочват изследванията и инвестициите си към зелени технологии. Дори и ако други държави не си поставят амбициозни цели, пренасочването на достатъчно инвестиции в тази посока ще направи екологичното развитие по-достъпно за всички страни. Сегашният напредък очевидно е недостатъчен, за да ограничи глобалните емисии и да задържи глобалното затопляне до 2°C над прединдустриалните нива, както предвижда Парижкото споразумение

Например глобалният капацитет на енергията от въглища все още продължава да нараства, тъй като Китай и Индия строят такива централи по-бързо, отколкото САЩ и Европа ги спират. А и Европа не разполага с инструменти, които биха могли да направят прехода й към въглероден неутралитет икономически и политически устойчив. В обръщението си към Европейския парламент Фон дер Лайен обеща да да подкрепи въвеждането на граничен данък, чиято цел е да ограничи въглеродно изтичане, т.е. преместване на въглеродно интензивни производства извън ЕС, така че да се избегнат европейските правила за опазване на околната среда. Такъв данък ще коригира нарушенията на конкуренцията и и докато все още липсва обвързващо споразумение за климата, има икономически смисъл. Но въвеждането му ще срещне съпротива. Развиващите се страни и САЩ (освен ако не промени курса си) ще представят мярката като протекционистка агресия. И вече разпадащата се глобална търговска система ще претърпи нов шок.



Ироничното в случая е, че новите лидери на ЕС, които твърдо подкрепят отворените пазари, вероятно ще предизвикат конфликт между опазването на климата и свободната търговия. Но този сблъсък е неизбежен. И от това как ще бъде управляван зависи съдбата както на глобализацията, така на климата.

Капитал #33

Текстът е част от новия брой на "Капитал". В него ще видите още:

  • Защо тол системата закъсня с година
  • Пазарът на спортни карти у нас расте
  • Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Миролюба Бенатова: Не е срамно да си шофьор, срамно е да те поръчват за поръчкови репортажи 6 Миролюба Бенатова: Не е срамно да си шофьор, срамно е да те поръчват за поръчкови репортажи

Журналистката обясни във фейсбук защо сега кара такси

20 сеп 2019, 23048 прочитания

Партиите в България - по пътя на медиите Партиите в България - по пътя на медиите

Партийното финансиране

20 сеп 2019, 1175 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Заблудихме ЕК, че сме транспонирали директива

Презумпцията за невиновност и прокуратурата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата