С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 авг 2019, 9:46, 2547 прочитания

Сблъсъкът между климата и търговията

Глобалните предизвикателства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Жан Писани-Фери, френски икономист и експерт по публични политики, в анализ за "Проджект синдикейт"
Без стратегия на ЕС с необорими аргументи за климатичните действия ще настъпи обратна реакция с грозни политически последици.
Европейският съюз има много малък принос за климатичните промени, на които сме свидетели. Съвкупният дял на страните членки в глобалните емисии на въглероден диоксид е намалял от 99% преди два века до под 10 на сто в наши дни (на годишна база). И този дял би могъл да падне до 5% към 2030 г., ако ЕС изпълни целите, обявени от новия председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Но докато ЕС си поставя нелеката задача да намали годишните си емисии с 1,5 млрд. тона до 2030 г., останалата част от света вероятно ще ги увеличи с 8,5 млрд. тона. Следователно средната глобална температура ще продължи да се повишава, вероятно с 3 градуса по Целзий или повече до 2100 г.

Така че, каквото и да прави Европа, няма да спаси планетата. Но как се справя с това проклятие ще има решаващо значение. Планът на Фон дер Лайен неизбежно ще струва работни места, ще редуцира богатството, ще намали доходите и ще ограничи икономическите възможности, поне първоначално. Без стратегия на ЕС, базирана на необорими аргументи за необходимостта от действия, ще настъпи обратна реакция с грозни политически последици.


Какво може да приеме Европа? Едната възможност е да се превърне в глобален лидер, давайки пример за изграждане на щадящ околната среда модел на развитие, който другите да последват. Лидерството чрез пример обаче е малко вероятно, затова Европа би могла да развие конкурентно предимство в новите зелени технологии, продукти и услуги. Има окуражаващи знаци за това: цената на слънчевите панели пада по-бързо от очакваното, а възобновяемите енергийни източници са по-конкурентни, отколкото се смяташе преди десет години. За съжаление обаче Европа не успява да превърне климатичната си политика в индустриално лидерство. Повечето слънчеви панели и електрически батерии се произвеждат в Китай, чийто единствен сериозен конкурент да Съединените щати. Оставащият коз в ръцете на Европа е размерът на нейния пазар, който все още представлява около 25% от световното потребление. Тъй като никоя глобална компания не може да си позволи да го игнорира, ЕС е и основна регулаторна сила в области като защитата на потребителите.

ЕС може да заложи на това, че неговият силен ангажимент за декарбонизация ще накара фирмите да насочват изследванията и инвестициите си към зелени технологии. Дори и ако други държави не си поставят амбициозни цели, пренасочването на достатъчно инвестиции в тази посока ще направи екологичното развитие по-достъпно за всички страни. Сегашният напредък очевидно е недостатъчен, за да ограничи глобалните емисии и да задържи глобалното затопляне до 2°C над прединдустриалните нива, както предвижда Парижкото споразумение

Например глобалният капацитет на енергията от въглища все още продължава да нараства, тъй като Китай и Индия строят такива централи по-бързо, отколкото САЩ и Европа ги спират. А и Европа не разполага с инструменти, които биха могли да направят прехода й към въглероден неутралитет икономически и политически устойчив. В обръщението си към Европейския парламент Фон дер Лайен обеща да да подкрепи въвеждането на граничен данък, чиято цел е да ограничи въглеродно изтичане, т.е. преместване на въглеродно интензивни производства извън ЕС, така че да се избегнат европейските правила за опазване на околната среда. Такъв данък ще коригира нарушенията на конкуренцията и и докато все още липсва обвързващо споразумение за климата, има икономически смисъл. Но въвеждането му ще срещне съпротива. Развиващите се страни и САЩ (освен ако не промени курса си) ще представят мярката като протекционистка агресия. И вече разпадащата се глобална търговска система ще претърпи нов шок.



Ироничното в случая е, че новите лидери на ЕС, които твърдо подкрепят отворените пазари, вероятно ще предизвикат конфликт между опазването на климата и свободната търговия. Но този сблъсък е неизбежен. И от това как ще бъде управляван зависи съдбата както на глобализацията, така на климата.

Капитал #33

Текстът е част от новия брой на "Капитал". В него ще видите още:

  • Защо тол системата закъсня с година
  • Пазарът на спортни карти у нас расте
  • Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3620 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2876 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Заблудихме ЕК, че сме транспонирали директива

Презумпцията за невиновност и прокуратурата

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10