С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 сеп 2019, 11:19, 2675 прочитания

Децата се връщат в училище. А родителите?

Обучението през целия живот

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Адриан Николов в коментар за бюлетина на Института за пазарна икономика
По традиция по това време на годината тече най-бурното обсъждане на проблемите на образованието у нас. На заден план обаче остава обучението през целия живот, което в контекста на все по-динамичния пазар на труда се оказва понякога дори по-важно от формалното образование, придобито в класните стаи и аудиториите.
Необходима е промяна на стереотипа, че формалното образование е достатъчно за успешна и дълготрайна реализация.


Основната причина, поради която обучението през целия живот все по-често влиза във фокуса на образователната и трудова политика, са измененията на пазара на труда. То позволява както запазването на конкурентоспособността на този пазар, както и усвояването на нови умения и коригирането на съществуващите дисбаланси. Продължаването на образованието отвъд формалната му фаза е от още по-голямо значение за неактивните и безработните и по тази причина се разглежда (от институциите на ЕС например) като инструмент за подобряване на социалните условия и преквалификация на онези, които не успяват да намерят реализация.


За съжаление последното систематично проучване на образованието и обучението на възрастните е от 2016 г. Данните от Наблюдението на работната сила на Евростат обаче позволяват по-скорошен, макар и по-повърхностен поглед. От графиката е видно, че през 2018 г. България изостава значително на фона на средноевропейските равнища. Участието на възрастни в образование и обучение е около четири пъти по-ниско от средното ниво за ЕС и над десет пъти по-ниско в сравнение с лидерите Швеция и Финландия.

И все пак, през последното десетилетие делът на хора на възраст 25-64 години, участвали в обучение или образование в България, постепенно нараства - от средно 1.6% през 2009 до средно 2.6% през 2018 г. Вследствие най-вече на относително ниския общ дял разликите между участието на мъжете и жените в България са значително по-малки от средното за ЕС.

Данните от последното детайлно проучване от 2016 г. позволяват малко по-подробен поглед. При сравнението на взелите участие в обучение или образование в същата възрастова група България е доста по-близо до средноевропейските стойности - 24.6% спрямо 45.2%. Притеснително е обаче обстоятелството, че спрямо средноевропейските равнища тенденцията в България е обратна и докато в ЕС индикаторът се е повишил с 10 пункта от 2007 г. насам, то у нас той се е свил с 11.8 пункта. Интересно е също, че почти целият дял (22.5%) за България се дължи на неформално (извън училище или университет) образование.



Донякъде причината за чувствително по-ниското участие най-вероятно се дължи на структурата на предлагането. В България почти две трети от неформалното обучението и образованието на възрастните през 2016 г. е било предоставено от работодателя, други 17.5% - от неформални образователни институции (тук вероятно прозира влиянието на ИТ обучението, което все по-често се случва извън университетите).

Чувствително по-ниският дял на участието на възрастните в обучение и образование у нас е предизвикателство пред подобряването на гъвкавостта и адаптивността на трудовия пазар. Коригирането на проблема (само) с инструментите на държавна политика видно води до по-скоро скромни резултати въпреки двете последователни национални стратегии за учене през целия живот, втората от които изтича догодина. По тази причина е крайно необходимо по-широкото застъпване на обучението на работното място и в хода на работния процес. От друга страна, е необходима и промяна на цялостното отношение, че формалното образование би следвало да е достатъчно за успешна и дълготрайна реализация. Трудно е също така да бъдат определени универсални "умения на бъдещето", които да бъдат във фокуса на този тип обучение – те често зависят от желаната професионална реализация, както и от външни фактори. Нуждата от подобрение и разширяване на образованието и обучението на възрастните обаче е несъмнена.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици Мнения Daily - Хайверена корупция блазни съдебните кадровици

И още: Май няма да си купя друг Фолксваген; Каква е новата визия за Европа

14 окт 2019, 3538 прочитания

Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата Мнения Daily - Реалната политика се прави в прокуратурата

И още: Защо Сидеров постави "крадец" и "гей" под общ знаменател; Манипулацията с отнемането на деца е оръжие за масово поразяване

9 окт 2019, 2835 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Какво икономистите трябва да научат

Уроците от кризата

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10