Студентите намаляват, но стават по-рационални

Тазгодишния рейтинг на българските университети отчита повече лекари, инженери и учители и по-малко икономисти и администратори

Тенденциите от най-новия рейтинг на българските университети не са изненадващи - студентите намаляват, но се насочват към по-търсени от пазара специалности
Тенденциите от най-новия рейтинг на българските университети не са изненадващи - студентите намаляват, но се насочват към по-търсени от пазара специалности
Тенденциите от най-новия рейтинг на българските университети не са изненадващи - студентите намаляват, но се насочват към по-търсени от пазара специалности    ©  Pexels
Тенденциите от най-новия рейтинг на българските университети не са изненадващи - студентите намаляват, но се насочват към по-търсени от пазара специалности    ©  Pexels

Броят на студентите в България намалява, като интересът в най-масовите специалности икономика и администрация спада сериозно, докато интересът към специалности като медицина, инженерни програми, свързани с информационните технологии, и педагогика се увеличава. Безработицата на завършилите висше образование е на рекордно ниско ниво, като отразява цялостното състояние на пазара на труда в момента. За пръв път от създаването на рейтинга делът от завършилите, които се реализират на позиции, изискващи висше образование, минава 50%. Това показват данните от рейтинга на българските висши училища за 2019, който Министерството на образованието (МОН) публикува за девета поредна година. Изводите от него не са изненадващи и всъщност са продължение на тенденциите от 2018 г.

Рейтингът се оказва един от най-важните и полезни инструменти както за потенциалните потребители на българското висше образование, така и като източник на важни статистически показатели, на базата на които МОН може да извършва структурни реформи във висшето образование. Рейтингът предоставя информация за всички висши учебни заведения в страната по над 40 показателя, които включват престижа на институциите, качеството на преподаване, в кои от 52-те официално признати професионални направления са добри учениците, какви заплати могат да очакват завършилите различни специалности и още. Можете да си поиграете с различните индикатори, които рейтингът предлага, тук.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yaroslav.1 avatar :-|
    yaroslav.1
    • + 3

    Много сте тенденциозни. Не е вярно, че УНСС е "никъде" в рейтинговата система. УНСС обучава в 6 направления и видно, че в две о тях е на второ място, а в останалите е на трето. И - да, основателни са претенциите на УНСС. Не можеш да сравняваш икономика в УНСС (където се обучават 15 000 студенти) с икономика в СУ, където се обучават 120 студенти. Същото е и с Американския, където студентите по икономика са 65. Разбира се, че рейтингът ощетява УНСС в случая.

    Нередност?
  • 2
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#1] от "yaroslav.1":

    Така е. Напълно съм съгласен с Вас, колега.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    След като торпилираха зависимостта между финансирането и рейтинга, защо изобщо си правят труда да го измерват?

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    УНСС може да е страхотен университет, ако вместо на количеството се насочат към качеството. Преподавателите вечно се нагаждат към средното ниво, което е ниско заради огромния прием.

    По-малко студенти ще значи и по-малка нужда от преподаватели и ще се спре практиката да преподават неподготвени хора.

    Естествено, докато Статев е начело не може да се очакват такива размествания. Аз лично отдавам спада на студентите в УНСС със стандартната им мотивация. Много записват УНСС само, защото е "най-лесен, а наШте искат да имам виШе". Сега много ученици имат възможност от гимназията директно да започнат работа. Дуалното обочение много помага в тази насока. За програмирането също можеш да се реализираш без висше образование.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал