PISA 2018: Образование с часовников механизъм
Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Функционалната грамотност на българските ученици в последното международно изследване PISA е тревожно ниска, но не и неочаквана.
- Инерцията в образователната система е сериозна пречка пред закъснелия опит моделът да се промени от заучаване към критично мислене.
- Ако училищното образование не се реформира бързо, ниските резултати ще имат висока социално-икономическа цена още в следващите години.
Има един кратък отговор на екзистенциалния за българите въпрос "кога ще се оправим": когато дадем шанс за това. Въпросът е дали сме наясно в какво ни е шансът при относително ясните изходни параметри – най-бедната страна в ЕС, най-засегната демографски, с пренебрежими суровинни ресурси и малък пазар. Като прибавим и оценката от последното международно изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – най-слабото училищно образование в ЕС, с влошени показатели за функционална грамотност – ето ви формула за социално-икономическа бомба с часовников механизъм.

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
10 коментара
Каквито и да са програмите и организацията, 80% от учителите не знаят друго, освен да диктуват и изпитват върху зазубреното. Дори в САЩ се правят екипни проекти, само в България - не.
Още от млади учителите абдикират от мисията си да обучават децата и почват да отбиват номера с диктуване. Ако някой родител или буден ученик има проблем с това - веднага бива нарочен и тормозен чрез по-трудно изпитване или стриктен контрол.
Ако има учители тук - да си знаят, защото много се палят на тази тема. Двойният стандарт при тях е масов.
Трябва отговор на въпроса: как да се постигне висок резултат на PISA въпреки МОН. Не мисля, че реформа е възможна, тъй като няма стимул за нея, който да идва от вътре на това доста консервативно съсловие. Единствен вариант е паралелна система, която, ако е успешна да бъде приложена и в МОН. И така, кой иска високи резултати на PISA и какво прави по въпроса?
А, говорим си. Реформите в Полша и Естония са свързани със силно развито гражданско общество и самочувствие - нещо което нямаме в България. Феминизацията е огромна, а всяка социална професия в сфета страда когато в нея има малко мъже, има редица причини за това. Програмистите в страната продължават да отделят жълти стотинки и масово проектите които се правят не са обединени в общи платформи. Следващата година се пенсионират 10000 учители и ще имаме огромно сътресение при 20% процента на задържане на влизащите в системата под 2500 педагогически специалисти, просто можем да си мечтаем за някаква реална реформа. Няма да има кой да я направи. За сравнение, всички учители, с които "Заедно в час" са работили за 10 години са общо под 300 души.
Само не разбирам защо министъра на образованието е още на поста си.
ОСТАВКА за това некадърно управление на образованието.
В една система, мразена от всички - отвътре и отвън, няма как да се случат нещата. Всички минават през нея - и родители, и журналисти, и учители, и министри - всеки има мнение, но преди всичко негативно отношение, формирано на базата на единадесет, че сега и дванадесет години, прекарани в нея. Всеки е влязал в системата със светнали очи и излязал с огромно облекчение и сетни сили. Докато не се помисли за рационално прекараване на времето, намаляване на часовете и обема от задължения, не толкова на учителите, колкото на учениците, докато не се изчисти безсмисленото триене на чиновете с формално пълнене с излишна информация и трупане на измислени оценки, не може да се очаква критично мислене. Няма да се случат нещата и с новите "тезиси на Партията". Основните проблеми са формализмът и отрицателното отношение - не само, че не се изкореняват, но се и задълбочават. Освен това мисля, че "Картаген трябва да бъде разрушен".
Както е известно от практиката - Прост народ лесно се управлява.
За това нашето образование е чудесно. Ето един път и ние да сме на първо място. Чудесни реформи. Чудесни програми. Чудесни учебници. Дръжте първото място и никакво отстъпване. Които иска да загубим първото място да бъде отритнат.
В тази статия липсват оше няколко гледни точки. На учениците, които тази образователна система (трябва да) развива; родителите като важен партньор; учителите, които правят много смислени неща с учениците си, въпреки всичките ограничения, тежки и дълбоки проблеми в системата. Както и гледни точки как се обединяваме в кауза "за", а не против нещо, което все по-често и по-шумно се случва.
благодаря за статията, но тя трябва да е доста по-остра, защото този проблем, наред със сеъдбната система, е най-важният. образованеито е и основна причина за имиграция.
в основата на проблемите е както винаги в липсата на разбиране и чувство за общност, и в манталитета български, който не разбира "инвестицията в човешкия капитал", освен ако не става въпрос единствено за собственото му отроче. българинът и в това отношение се спасява поединично, лошите резултати ги отдава на малцинствата, вродена неспосбност на другите - никога негова, и други измишлйотини. срам за министъра да се оправдава с малцинствата, нещастник жалък. в държави като германия и англия да не би да се оправдават с това, че имат деца, които не говорят основния език и вкъщи?!
Интересно, какъв ли резултат щеше да лъсне, ако PISA беше проведен през 70-те и 80-те години? Нас, родените през 90-те, ни обучаваха 90% учители зубрачи от предните десетилетия. За висока оценка на приемен изпит за гимназия трябваше да "учим теми". Който си позволи сам да формулира нещо направо се е самоубил. По математика в математическа гимназия решавахме уравнение до припадане - страхотна подготовка за склададжии и мазачи, но не и за абстрактните понятия на науката. Висшият пилотаж по математика в университета се изразява в решаване на троен интеграл... Уау! Същевременно има школи, малко на брой и основно в София и още два-три града, където те подготвят за истинско мислене, но с цел да прославиш майката родина на световно ниво, та после целокупният народ да се идентифицира с гении по математика и т.н.
Оставяме настрана начина, по който учителите организираха стачките си, та да уронят сами и последната капка останал им авторитет. Та, освен пари, образованието е и въпрос на култура, а тя не се променя за мандата на един министър.
До коментар [#9] от "Stoyan Dimitrov":
за този период такива легенди се разказват, че направо не ми се мисли. ей какво образование имаше навремето...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.