Рязко спада броят на върнатите обратно на училище деца през 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рязко спада броят на върнатите обратно на училище деца през 2019 г.

Министърът на образованието Красимир Вълчев и новият социален министър Деница Сачева обясниха, че кампаниите за отнемането на деца от семействата им правят работата по обхващането на деца в риск от образователната система по-трудна

Рязко спада броят на върнатите обратно на училище деца през 2019 г.

Министърът на образованието посочи като водеща причина насаждането на необосновани страхове за отнемане на деца

Деян Димитров
3245 прочитания

Министърът на образованието Красимир Вълчев и новият социален министър Деница Сачева обясниха, че кампаниите за отнемането на деца от семействата им правят работата по обхващането на деца в риск от образователната система по-трудна

© Юлия Лазарова


Предучилищното образование ще стане задължително за 4-годишните от учебната 2020-2021 г., като това вече е предвидено в закона за бюджет 2020. Това потвърди министърът на образованието Красимир Вълчев на заседание на координационното звено по механизма за включване на ученици в образователната система.

На него също стана ясно, че работата на механизма, който функционира вече трета поредна година, се е забавила спрямо предишните две. Вълчев и новият социален министър Деница Сачева посочиха, че това до голяма степен се дължи на целенасочените кампании и разпространение на слухове за отнемането на деца от родителите им.

Задължително предучилищно образование и за 4-годишните

Предучилищното образование ще стане задължително и за 4-годишните от учебната 2020-2021 г. Този факт се знае от няколко седмици, тъй като разпоредбата за бюджет 2020 задължава Министерството на образованието (МОН) да изготви промени в Закона за предучилищното и училищно образование (ЗПУО), но образователният министър го потвърди на днешната пресконференция. Тези промени ще се изготвят през предстоящите два месеца.

"Обхващането в задължителната предучилищна възраст е ключова за когнитивното, социалното, емоционалното и най-вече за езиковото развитие на децата от семейства, в които не се говори български език", каза Вълчев. Целта на понижаването на възрастта за задължителното предучилищно образование е именно по-ранната интеграция на децата, които са най-заплашени от отпадане от образованието.

Вълчев допълни, че при въвеждането на задължителното предучилищно образование за 5-годишни е имало компромис от 2 години за общините, където това е било невъзможно. Най-вероятно изключения ще има и сега в градове и села с недостатъчно места в детските градини, но общият принцип ще бъде за задължително образование от 4-годишна възраст нататък.

Сметки за отпадналите деца

Вълчев призна, че през 2019 г. драстично по-малко деца в задължителна училищна възраст са били върнати в образователната система в сравнение с 2017 г. и 2018 г. Механизмът, предназначен за предотвратяване на отпадането от училище и връщането на вече отпаднали деца обратно в системата, е отчел успех само със 6500 деца за тази година. За сравнение, през последните две години чрез механизма са записани общо около 42 500 деца. Така за трите години механизмът отчита общо 49 000 деца, вкарани в образованието, но 6000 от тях обаче наново са отпаднали от системата. Така нетният ефект е за 43 хил деца.

Защо се забавя механизмът?

Вълчев обясни, че поне част от рязкото забавяне в работата на механизма се дължи на съвпадането на началото на учебната година с провеждането на местни избори, тъй като по места работата на механизма се координира и извършва от общински служители. "Фактът, че голяма част от кметовете бяха ангажирани с предизборна кампания и това малко или много е демобилизирало усилията на общинските служители по отношение на механизма", обясни Вълчев.

Много по-голяма роля обаче е играло "напрежението, създадено от целенасочените кампании слухове за отнемане на деца... За съжаление, имаме противници. Имаме фактори, които работят целенасочено по отношение тази иначе важна политика", поясни Вълчев.

Новият социален министър Деница Сачева пък допълни, че държавата именно се опитва да помогне на децата в риск и на семействата им и допълни, че част от подстрекателите на кампаниите срещу "отнемане на деца" участват и в кампаниите срещу ваксините.

Бъдещето на механизма

"Това, което виждаме, е, че се увеличава процентът на обхват на децата от уязвими групи в гимназиален етап. Виждаме го и през броя на учениците в гимназиите. Тоест можем да кажем, че имаме средно повече години, прекарани в образователната система", обясни Вълчев и свърза това развитие с това, че вече за шофьоркса книжка се изисква завършен X клас, а не само VIII клас, както преди. Става дума обаче само за 400 повече деца, записани за продължаване на образованието си след 8-и клас тази година спрямо миналата обаче.

Вълчев посочи и увеличение в необхванатите от образованието деца на 6-годишна възраст, като обясни, че засега тези данни са необясними за министерството, но най-вероятно също са свързани с истерията за отнемането на деца. В момента по данни на МОН става дума за около 12 000 необхванати от образователната система деца в предучилищна възраст.

Заради недостатъчните резултати вицепремиерът Томислав Дончев призова за повторна мобилизация по механизма. Това ще включи и пълен обходи на децата, които не са обхванати в задължителната предучилищна възраст, като образователният министър поясни, че обходът ще започне през януари. Дончев обаче призова и за по-превантивна функция на системата вместо превръщането на сегашния механизъм в рутина, "защото механизмът сработва едва когато детето вече е изпаднало в рискова ситуация".

Предучилищното образование ще стане задължително за 4-годишните от учебната 2020-2021 г., като това вече е предвидено в закона за бюджет 2020. Това потвърди министърът на образованието Красимир Вълчев на заседание на координационното звено по механизма за включване на ученици в образователната система.

На него също стана ясно, че работата на механизма, който функционира вече трета поредна година, се е забавила спрямо предишните две. Вълчев и новият социален министър Деница Сачева посочиха, че това до голяма степен се дължи на целенасочените кампании и разпространение на слухове за отнемането на деца от родителите им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK