В дигиталния свят образованието ще учи как да се учи
Обучението е изправено пред промени без аналог в историята
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
За автора
Асенка Христова е изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието и старши експерт в Европейската експертна мрежа за икономика на образованието към Европейската комисия.Образователните системи са изправени пред промени без аналог в историята. Светът вече не се намира в състояние на предвидимо и линейно развитие, за което са създадени и спрямо което действат тези системи. Промените са широкообхватни, експоненциални и все по-динамични. Технологичното развитие и иновациите, автоматизацията и дигитализацията са свързани със структурни трансформации в индустриите, със засилващ се риск от технологична безработица, с промяна в характеристиките на професиите, с възникване на нови професии, с промяна на начина, по който хората общуват помежду си, и с размиване на връзките между образованието и пазара на труда. Заговори се за развитието на "интелигентен капитализъм" – базирани на изкуствения интелект производствени системи, които постепенно изместват труда като фактор на производството. Изкуственият интелект все повече ще допринася за премахване на физическите ограничения на труда и капитала и за генерирането на икономически растеж и богатство. Едновременно с това нараства вероятността за разширяване на икономическите неравенства, свързани с увеличаване на възможностите за по-добра реализация и по-високи доходи на висококвалифицираните специалисти и намаляване на възможностите за заетост на нискоквалифицираните работници.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Всичко отива към дигитализация и е абсолютно нормално и образованието да го направи. Да не говорим, че вече почти всички международни и някои родни университети предлагат дистанционни обучения и може да се дипломираш без изобщо да си стъпвал в университета.
До коментар [#1] от "Georgi Petrov":
Далеч не всичко може да се учи дистанционно.
Статията ми изглежда някак си странна... Сякаш липсва спойка между отделните изречения... Иначе темата е интересна.
за индустрилизацията съм съгласен но услугите свързани с обслужване на личността няма да има такъв голям проблем
в текста изобщо не става реч за дигитално образование. То е настояще и минало - в българските университети и в българските училища (когато ръководителите на институцията са го пожелали, естествено). Става реч за функциите, с които "следва да бъде натоварено образованието", зщото то "трябва да започне да подготвя предварително децата за професии, чийто непредвидим характер ще се проявява след десетилетия, и за използване на технологии, които още не съществуват".
Аз разбирам текста като апел в училище и в университета да се изграждат и развиват т.н. ключови компетенции (меки умения), които дават възможност на всеки човек да е адаптивен към времето и средата, в които попадне. ...и които спасяват човечеството от страха, че машините ще ни завладеят!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.