В дигиталния свят образованието ще учи как да се учи

Обучението е изправено пред промени без аналог в историята

За автора

Асенка Христова е изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието и старши експерт в Европейската експертна мрежа за икономика на образованието към Европейската комисия.

Образователните системи са изправени пред промени без аналог в историята. Светът вече не се намира в състояние на предвидимо и линейно развитие, за което са създадени и спрямо което действат тези системи. Промените са широкообхватни, експоненциални и все по-динамични. Технологичното развитие и иновациите, автоматизацията и дигитализацията са свързани със структурни трансформации в индустриите, със засилващ се риск от технологична безработица, с промяна в характеристиките на професиите, с възникване на нови професии, с промяна на начина, по който хората общуват помежду си, и с размиване на връзките между образованието и пазара на труда. Заговори се за развитието на "интелигентен капитализъм" – базирани на изкуствения интелект производствени системи, които постепенно изместват труда като фактор на производството. Изкуственият интелект все повече ще допринася за премахване на физическите ограничения на труда и капитала и за генерирането на икономически растеж и богатство. Едновременно с това нараства вероятността за разширяване на икономическите неравенства, свързани с увеличаване на възможностите за по-добра реализация и по-високи доходи на висококвалифицираните специалисти и намаляване на възможностите за заетост на нискоквалифицираните работници.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    casinorobots avatar :-P
    Georgi Petrov
    • - 1
    • + 4

    Всичко отива към дигитализация и е абсолютно нормално и образованието да го направи. Да не говорим, че вече почти всички международни и някои родни университети предлагат дистанционни обучения и може да се дипломираш без изобщо да си стъпвал в университета.

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 3

    До коментар [#1] от "Georgi Petrov":

    Далеч не всичко може да се учи дистанционно.

    Нередност?
  • 3
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов
    • + 2

    Статията ми изглежда някак си странна... Сякаш липсва спойка между отделните изречения... Иначе темата е интересна.

    Нередност?
  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica

    за индустрилизацията съм съгласен но услугите свързани с обслужване на личността няма да има такъв голям проблем

    Нередност?
  • 5
    ijf1577019376633570 avatar :-|
    Galina Lecheva
    • + 1

    в текста изобщо не става реч за дигитално образование. То е настояще и минало - в българските университети и в българските училища (когато ръководителите на институцията са го пожелали, естествено). Става реч за функциите, с които "следва да бъде натоварено образованието", зщото то "трябва да започне да подготвя предварително децата за професии, чийто непредвидим характер ще се проявява след десетилетия, и за използване на технологии, които още не съществуват".
    Аз разбирам текста като апел в училище и в университета да се изграждат и развиват т.н. ключови компетенции (меки умения), които дават възможност на всеки човек да е адаптивен към времето и средата, в които попадне. ...и които спасяват човечеството от страха, че машините ще ни завладеят!

    Нередност?
Нов коментар