В Liebherr обучават кадри и за други компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В Liebherr обучават кадри и за други компании

От 2009 г. компанията обучава необходимите й кадри сама по германски модел

В Liebherr обучават кадри и за други компании

В учебния си център в с. Радиново компанията попълва пълната си нужда от машинни техници

Деян Димитров
4042 прочитания

От 2009 г. компанията обучава необходимите й кадри сама по германски модел

© ''Либхер-хаусгерете Марица''


Бизнесът и неволята на трудовия пазар

В средата на януари анкета на австрийското търговско представителство в България сред 88 австрийски компании в страната показа, че проблемът с недостига на кадри на българския пазар на труда, в това число и на подходящо обучени, се задълбочава. Това не е първият подобен извод - според последното проучване на Manpower Group 62% от работодателите в България изпитват трудности да попълнят свободните си позиции. Дефицитът е налице най-вече при търсенето на строители, електротехници, оксиженисти и механици, както и на хора с всякакви инженерни специалности.

Решението на такъв проблем минава през повече от една реформа - и в средното, и във висшето образование, но за обръщането им към практиката продължава да се говори в бъдеще време. Дуалното обучение, което се обсъжда от години, също е на етапа прохождане. А междувременно вече не толкова евтината работна ръка, колкото наличието на добре структуриран трудов пазар, става водещ фактор, с който инвеститорите се съобразяват при взимане на решенията си. Бизнесът в страната също не може да си позволи да чака и все повече са компаниите, които са решили сами и в степента, в която им е възможно, да се справят с проблема. В този брой разказваме за три от тях - "Либхер-хаусгерете Марица", "Нестле България" и "Телерик академия".

"В Liebherr не сме усетили сериозен недостиг на средни технически кадри точно защото имаме учебен център", казва пред "Капитал" Красимир Кирков, ръководител на отдела за управление на човешките ресурси в производителя на хладилници и фризери "Либхер-хаусгерете Марица". Германската компания, чиято база се намира до пловдивското село Радиново, от 2009 г. обучава сама необходимите й кадри по германски модел, а центърът й е лицензиран от Националната агенция по професионално образование и обучение.

В него се приемат завършили средно образование, като не е задължително те да идват от професионални училища. "Важното е да има интерес. Човек може да идва и от икономическа гимназия, но като разбереш, че си ремонтира колата сам, е ясно, че има заложби. За всеки има напълно оборудвано лично работно място - с маса и инструменти, както и общо компютърно пространство", обяснява Кирков. През първите шест месеца бъдещите машинни техници се учат на базови умения, а през втората половина на едногодишната програма минават през различните производствени отдели на компанията и така излизат напълно готови за работа.

Един от най-важните аспекти на центъра е, че обучаващите се също получават заплата. "Заплащането за всички е на ниво 2 (фирмата има 17 градиращи степени на заплащане), след завършване на обучението започват работа със заплащане на ниво 4 и от тях зависи до кое ниво могат да стигнат. Някои след това записват и университети задочно и оттам нататък, ако е подходящият човек и знае и чужд език, таван няма", разказва ръководителят на отдела за човешки ресурси. По думите му досега компанията е обучила стотина души, а една трета от тях - за други фирми, които се възползват от качеството на обучението. В началото курсистите са подписвали тригодишен договор за задължителна работа в Liebherr след края на обучението, но сега този срок е намален на две години. "Искаме хората да се задържат при нас, защото ни харесват, а не че са административно са задължени", казва Кирков.

"Фирмите, които идват от запад и познават системата, вярват в качеството на кадрите от учебния център на Liebherr - околни фирми,а даже и доста далечни, са пращали през годините обучаеми при нас", казва Красимир Кирков, ръководител "Човешки ресурси" в компанията
Източник: Liebherr Bulgaria

Центърът предлага и редица вътрешни програми за преквалификация и допълнително обучение на работещите в компанията. Там се провеждат и практики на ученици и студенти. От миналата година има и втора голяма програма за обучение, свързана с автоматизацията. Тя е по-дълга - година и половина, и основните кандидати за нея са току-що завършили инженери, нуждаещи се от изискваната за започване на работа практика. "Това професионално обучение по автоматизация е много комплексно и с практическа насоченост - работи по проектна задача, в която курсистите придобиват множество конкретни умения, свързани с работата на машините в производството, включително проектиране на автоматизацията, изграждане на системата и т.н.", обяснява Красимир Кирков.

Според него в България все още липсва истинско дуално обучение - въпреки че нещата вървят към узряване, все още го няма модела, по който фирмите и училищата да съвместят дейностите си. Няма и разработени помагала за учениците, които ще трябва да идват във фирмите на практика. "Материалът, който учат два дни в класната стая на теория, през следващите три дни трябва да го прилагат във фирмата на практика, а това означава съвсем друга организация на учебния материал," обяснява Кирков.

"В самото начало, когато искахме и ние да работим по дуалната система, се оказа, че ще бъдем много силно ограничени в подбора на подходящи ученици. Така няма как да стане. Центровете на Запад обучават за повече професии - и в икономическата сфера, също и търговци. Там един център може да работи с 30 или 50 човека, но те не са от една специалност", казва Кирков. Той все пак е убеден, че и тук рано или късно ще има работеща дуална система, в която и учебният център на Liebherr може да се включи.

Бизнесът и неволята на трудовия пазар

В средата на януари анкета на австрийското търговско представителство в България сред 88 австрийски компании в страната показа, че проблемът с недостига на кадри на българския пазар на труда, в това число и на подходящо обучени, се задълбочава. Това не е първият подобен извод - според последното проучване на Manpower Group 62% от работодателите в България изпитват трудности да попълнят свободните си позиции. Дефицитът е налице най-вече при търсенето на строители, електротехници, оксиженисти и механици, както и на хора с всякакви инженерни специалности.

Решението на такъв проблем минава през повече от една реформа - и в средното, и във висшето образование, но за обръщането им към практиката продължава да се говори в бъдеще време. Дуалното обучение, което се обсъжда от години, също е на етапа прохождане. А междувременно вече не толкова евтината работна ръка, колкото наличието на добре структуриран трудов пазар, става водещ фактор, с който инвеститорите се съобразяват при взимане на решенията си. Бизнесът в страната също не може да си позволи да чака и все повече са компаниите, които са решили сами и в степента, в която им е възможно, да се справят с проблема. В този брой разказваме за три от тях - "Либхер-хаусгерете Марица", "Нестле България" и "Телерик академия".

"В Liebherr не сме усетили сериозен недостиг на средни технически кадри точно защото имаме учебен център", казва пред "Капитал" Красимир Кирков, ръководител на отдела за управление на човешките ресурси в производителя на хладилници и фризери "Либхер-хаусгерете Марица". Германската компания, чиято база се намира до пловдивското село Радиново, от 2009 г. обучава сама необходимите й кадри по германски модел, а центърът й е лицензиран от Националната агенция по професионално образование и обучение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK