Nestle и устойчивата грижа за младите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nestle и устойчивата грижа за младите

За пет години "Нестле България" e организирала 350 кариерни събития и е осигурила възможност за работа, стаж или практика на над 600 души

Nestle и устойчивата грижа за младите

Nestle осигурява възможности за обучение на млади хора в производството, но също в маркетинг, финанси, логистика и още

Деян Димитров
2526 прочитания

За пет години "Нестле България" e организирала 350 кариерни събития и е осигурила възможност за работа, стаж или практика на над 600 души

© ''Нестле България''


Бизнесът и неволята на трудовия пазар

В средата на януари анкета на австрийското търговско представителство в България сред 88 австрийски компании в страната показа, че проблемът с недостига на кадри на българския пазар на труда, в това число и на подходящо обучени, се задълбочава. Това не е първият подобен извод - според последното проучване на Manpower Group 62% от работодателите в България изпитват трудности да попълнят свободните си позиции. Дефицитът е налице най-вече при търсенето на строители, електротехници, оксиженисти и механици, както и на хора с всякакви инженерни специалности.

Решението на такъв проблем минава през повече от една реформа - и в средното, и във висшето образование, но за обръщането им към практиката продължава да се говори в бъдеще време. Дуалното обучение, което се обсъжда от години, също е на етапа прохождане. А междувременно вече не толкова евтината работна ръка, колкото наличието на добре структуриран трудов пазар, става водещ фактор, с който инвеститорите се съобразяват при взимане на решенията си. Бизнесът в страната също не може да си позволи да чака и все повече са компаниите, които са решили сами и в степента, в която им е възможно, да се справят с проблема. В този брой разказваме за три от тях - "Либхер-хаусгерете Марица", "Нестле България" и "Телерик академия".

През 2014 г. най-големият производител на храни в света Nestle обявява глобалната си инициатива "Алианс за младежта", в която големи мултинационални компании се обединяват с местни правителства за решаването на кризата с младежката безработица. Амбицията е алиансът до 2020 г. да предостави близо 230 хил. нови възможности за работа на млади хора до 30 години в Европа, Близкия изток и Северна Африка. Така между 2014 и 2018 г. "Нестле" и партньорите на компанията са създали в България 7500 места за работа или стаж, независимо от нивото на образование на хората, обхванати в инициативата, като по-голямата част от тях са започнали с обучение в влезли в компании от алианса.

В рамките на инициативата "Нестле" се нуждае от младите хора" през последните пет години само "Нестле България" e организирала 350 кариерни събития и е осигурила възможност за работа, стаж или практика на над 600 души до 30-годишна възраст. Обучението по програмата преминава в различните звена - маркетинг, продажби, човешки ресурси, финанси, логистика и производство. Завършилите я могат да останат на работа в зависимост от свободните позиции на компанията.

"В "Нестле" вярваме, че общностите не биха могли да просперират, ако не предлагат бъдеще за младите поколения", казва Милена Крумова, ръководител проекти в "Човешки ресурси" в компанията
Източник: Нестле България

"Голяма част от младежите в България срещат трудности при реализация на трудовия пазар след завършване на средно образование. Една от причините за това са слабата практическа подготовка и готовност за работа на учениците. Друга предпоставка е липсата на обвързаност между нуждите на бизнеса и образователния процес", казва Милена Куманова, ръководител проекти в отдел "Човешки ресурси" в "Нестле". За целта според нея трябва да се изградят устойчиви връзки между бизнеса и образованието, чрез които по-добре да се комуникират нуждите на пазара от модерни умения и практика. Следвайки тази логика, компанията инвестира както в България, така и на глобално ниво в подготовката на млади кадри за професионалния живот. "Моделът на дуалното образование разрешава именно проблема с липсата на стаж, който пречи на младите хора да намерят работа по желаната професия веднага след завършване на училище", казва Куманова.

Освен че дава шансове за стажове и практика за млади хора след завършването на средно образование, "Нестле България" участва и в проекти за влизане в самото училище. Всяка година компанията се включва в Международната седмица на дуалното образование, като миналата година е поканила 60 ученици да се запознаят с реалната работна среда във фабриката за шоколадови и захарни изделия до София. В края на посещението учениците са имали практическа задача, с която да приложат наученото.

От 2015 г. компанията участва и в създадения по швейцарски модел образователен проект ДОМИНО - "Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото", чиято цел е да ускори въвеждането на истинско дуално образование и в България. В рамките на програмата ученици от гимназията по механоелектротехника "Н. Й. Вапцаров", специалност "Електрообзавеждане на производството", съчетават теоретичната подготовка с реална практика по пряко свързани със специалността си роли във фабриката на "Нестле". Към момента по дуалната система се обучават петима ученици от паралелката, които идват в компанията на работа три дни в седмицата. Обучават ги дългогодишни служители на "Нестле", специално обучени като ментори също в рамките на проекта ДОМИНО. Учениците получават и възнаграждение за труда си - важна предпоставка за успеха на дуалните обучителни програми, под формата на стипендия, финансирана от проекта.

"В "Нестле" вярваме, че общностите не биха могли да просперират, ако не предлагат бъдеще за младите поколения. Целта на "Нестле" се нуждае от младите" и на другите програми на компанията е да осигурим устойчивост на нашите усилия в тази посока", заключва Милена Куманова.

Бизнесът и неволята на трудовия пазар

В средата на януари анкета на австрийското търговско представителство в България сред 88 австрийски компании в страната показа, че проблемът с недостига на кадри на българския пазар на труда, в това число и на подходящо обучени, се задълбочава. Това не е първият подобен извод - според последното проучване на Manpower Group 62% от работодателите в България изпитват трудности да попълнят свободните си позиции. Дефицитът е налице най-вече при търсенето на строители, електротехници, оксиженисти и механици, както и на хора с всякакви инженерни специалности.

Решението на такъв проблем минава през повече от една реформа - и в средното, и във висшето образование, но за обръщането им към практиката продължава да се говори в бъдеще време. Дуалното обучение, което се обсъжда от години, също е на етапа прохождане. А междувременно вече не толкова евтината работна ръка, колкото наличието на добре структуриран трудов пазар, става водещ фактор, с който инвеститорите се съобразяват при взимане на решенията си. Бизнесът в страната също не може да си позволи да чака и все повече са компаниите, които са решили сами и в степента, в която им е възможно, да се справят с проблема. В този брой разказваме за три от тях - "Либхер-хаусгерете Марица", "Нестле България" и "Телерик академия".

През 2014 г. най-големият производител на храни в света Nestle обявява глобалната си инициатива "Алианс за младежта", в която големи мултинационални компании се обединяват с местни правителства за решаването на кризата с младежката безработица. Амбицията е алиансът до 2020 г. да предостави близо 230 хил. нови възможности за работа на млади хора до 30 години в Европа, Близкия изток и Северна Африка. Така между 2014 и 2018 г. "Нестле" и партньорите на компанията са създали в България 7500 места за работа или стаж, независимо от нивото на образование на хората, обхванати в инициативата, като по-голямата част от тях са започнали с обучение в влезли в компании от алианса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тази програма е и много пряк път за интегриране на обществата.

    Сред ромите образованието не е на почит, защото е дългосрочна инвестиция, а те нямат тази култура. Друго е да пратиш детето да учи, а то от 7-ми клас вече да работи. Дано се разпространи повече този модел.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK