Дистанционното образование заработи с преодолими проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дистанционното образование заработи с преодолими проблеми

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев посочи, че около 90% от учениците в страната са обхванати от дистанционното образование, но все още има организационни и технически затруднения

Дистанционното образование заработи с преодолими проблеми

Водещият проблем е прекалено висок трафик към образователни платформи като "Школо БГ", но той е технически поправим

Деян Димитров
7050 прочитания

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев посочи, че около 90% от учениците в страната са обхванати от дистанционното образование, но все още има организационни и технически затруднения

© Георги Кожухаров


Почти 90% от учениците в страната са обхванати още в първия ден на преминаването към дистанционно онлайн обучение, съобщи на брифинг в Министерския съвет от 14:30 днес министърът на образованието Красимир Вълчев. Той обясни, че все пак са налице трудности - както в натоварения трафик към платформата "Школо БГ", която беше в неизправност през по-голямата част от деня, така и в липсата на устройства или свързаност сред определен брой ученици и учители. МОН ще се опита да снабди част от учителите без устройства, както и е в разговори с мобилните оператори за създаване на WiFi точки в квартали с голяма концентрация на ученици без връзка към интернет.

"Със сигурност мога да кажа, че няма да има нулева учебна година, повтарям го. 60% от нея вече са минали", обясни Вълчев, като напомни обаче, че е прекалено рано да се мисли как точно ще преструктурира учебната година. Той все пак предупреди родители и ученици да не си правят планове за юни отсега - не толкова заради опасността от удължаване на учебната година, колкото заради несигурността колко ще продължи и как ще се развие настоящата ситуация с коронавируса.

Министърът беше категоричен, че предварителни входни изпити за висшите учебни заведения тази седмица няма да се проведат. Той уточни, че те се провеждат заради конкуренцията на вузовете да приемат всеки ученик. "Знаете с десетилетия наред такива предварителни изпити е нямало. Това, което чувам от учителите в цялата страна, е, че предварителните изпити правят така, че няколко месеца дванайсетокласниците да не учат и да не ходят на училище, след като са приети в университетите. Така че няма нищо драматично в това, че няма предварителни изпити", отговори Вълчев на въпрос на Bulgaria On Air.

Технически затруднения

"Декларираната готовност днес на близо 89% от учениците за дистанционно обучение не означава, че всички са стартирали ефективно, но се надяваме това да се случи през следващите дни, още от утре", заяви министърът на образованието. Една от водещите причини за проблеми сред училищата със заявена готовност за дистанционно обучение е, че сървърната инфраструктура на съществуващите образователни онлайн платформи е подложена на 5 до 20 пъти по-голям трафик от нормалното.

Според министъра платформата за онлайн обучение и електронни дневници "Школо БГ" е избрана от най-голям брой училища "заради пълнотата и завършеността на техния продукт". Вълчев обясни, че при разширяване на сървърния капацитет, компанията е срещнала допълнителни технически проблеми, но са го уверили, че до края на деня платформата ще заработи. През по-голямата част от деня тя беше офлайн, но вече работи.

По-трудно решим проблем е какво да се направи за 11% от учителите и учениците, които днес остават извън електронното обучение. Според данните на МОН половината от още невключените нямат крайни устройства вкъщи, а другата половина - интернет връзка. МОН е отбелязало 2000 учители, които нямат техническата възможност да преподават от вкъщи. Вълчев заяви, че до няколко дни ще се препрограмират 1 до 2 млн. лв. от програма "Оперативна програма наука и образование за интелигентен растеж" за закупуване на устройства за тези учители. "Все още има много голяма част от училищата, които включват деца, които нямат достъп до такива технологии, особено по малките населени места и това е много трудно да се организира", отбелязва пред "Капитал" изпълнителният директор на Института за изследвания в образованието Асенка Христова. МОН се е договорило с мобилните оператори да осигурят WiFi точки (hotspots) в кварталите с голяма концентрация на деца без свързаност, но осигуряването на крайни устройства за всички ученици без достъп няма да е възможно, каза Вълчев.

Асинхронно срещу синхронно обучение

Министърът отбеляза, че поне първоначално МОН препоръчва асинхронно обучение през дистанционните платформи - когато учителят и учениците не работят едновременно. Причината е, че асинхронното обучение е много по-лесно от организационна гледна точка от синхронното, в което децата и учителят поддържат активна връзка и трябва да са едновременно на линията. Асинхронното обучение главно предполага задачи за самоподготовка и упражнение, като Вълчев призова родителите да съдействат на учителите и да контролират изпълнението на тези задачи. "И в традиционната форма на обучение, съдействието между учителите и учениците е предпоставка за ефективно образование", допълни министърът.

Вълчев подчерта, че и при асинхронната система може да се преподава нов материал чрез традиционното за българското образование проектно обучение. На практика това става, като учителят публикува презентации, уроци и учебни материали за новия материал заедно със задачи за утвърждаване на тези знания и проекти, които трябва да бъдат предадени в системата в някакъв времеви срок.

Проблемът с работата в реално време е, че дори материално обезпечени семейства може да нямат достатъчно устройства за обучение от вкъщи - особено ако самите родители също работят от дома си по същото време. Тогава заключеният график на виртуалните класове се превръща в пречка. Вълчев спомена, че "Пловдив е най-подготвен - почти всички училища там вече работят с една платформа (Google G Suite - бел. авт.)", но при реалното обучение и там е възникнало напрежение - главно сред ученици и учители, които не могат да се включат в зададения график. Друг проблем на виртуалните класни стаи е, че невинаги може да се гарантира добра звукова връзка с учениците - но това повече зависи от самите платформи. Формата и организационната ефективност на учебния процес през следващите дни със сигурност ще се покачи със събирането на още опит за кои методи на преподаване и кои платформи работят добре и кои не.

Образователният министър посочи, че МОН е оставило повечето училища да си изберат собствени платформи, на които много от тях вече са и свикнали. Министерството от днес следобед е започнало разпространението на профили в платформата Microsoft Teams като алтернатива за училища, които още не са избрали или не са доволни от работата на досегашната платформа. МОН има сделка с Microsoft и е създало профили на 800 000 ученици и учители, които не струват допълнителни средства на държавата. В понеделник следобед също стана ясно, че платената електронна платформа "Уча.се" също минава към свободен достъп пред следващите две седмици (до 29 март), което ще добави както към богатия избор на платформи, който училищата вече имат, така и към сървърния капацитет на системата да се справи с дистанционното обучение на около 700 000 ученици.

Гъвкавост във време на криза

"Аз съм наистина изненадана колко бързо успя да се организира системата и това, което и аз виждам, включително от реакцията на моето дете, изглежда като доста успешно начало", разказва Христова пред "Капитал". Учебният процес наистина протича през множество платформи, като въобще не е рядкост децата и учителите да комуникират дори през Viber или фейсбук, а задачите за работа да се изпращат под формата на снимки. Важното обаче е, че учебният процес се случва.

Учители разказват във фейсбук, че в някои училища през уикенда са работили по 14 часа на ден, за да може днес да имат подготвен материал и график за учениците. Някои преподаватели реагираха още в събота, като дадоха на учениците си задачи и уроци три дни напред, други плануват тестове и контролни за края на седмицата, трети дават допълнителни източници за подготовка по определените предмети и проекти. Има, разбира се, и училища, които не успяха да създадат възможност за дистанционно образование от днес, за които Вълчев изрази надежда, че ще са готови от утре или вдругиден.

"Тази ситуация ни провокира да бъдем много по-смели и гъвкави. Всъщност видях най-доброто на нашата система - професионализъм, отдаденост на работата", коментира дигиталната трансформация образователният министър. Тази криза реално кара всеки български учител да се запознае отблизо с ерата на дигиталното образование и да я прилага. "Отключва се много сериозен потенциал за развитие на образователните процеси и мисля, че няма връщане назад понеже процесите ще продължат да бъдат дигитализирани и самите деца ще го изискват", смята Христова.

Почти 90% от учениците в страната са обхванати още в първия ден на преминаването към дистанционно онлайн обучение, съобщи на брифинг в Министерския съвет от 14:30 днес министърът на образованието Красимир Вълчев. Той обясни, че все пак са налице трудности - както в натоварения трафик към платформата "Школо БГ", която беше в неизправност през по-голямата част от деня, така и в липсата на устройства или свързаност сред определен брой ученици и учители. МОН ще се опита да снабди част от учителите без устройства, както и е в разговори с мобилните оператори за създаване на WiFi точки в квартали с голяма концентрация на ученици без връзка към интернет.

"Със сигурност мога да кажа, че няма да има нулева учебна година, повтарям го. 60% от нея вече са минали", обясни Вълчев, като напомни обаче, че е прекалено рано да се мисли как точно ще преструктурира учебната година. Той все пак предупреди родители и ученици да не си правят планове за юни отсега - не толкова заради опасността от удължаване на учебната година, колкото заради несигурността колко ще продължи и как ще се развие настоящата ситуация с коронавируса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK