Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 мар 2020, 13:15, 15611 прочитания

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Българското образование премина в режим на дистанционно обучение, но много учители се опитват да пресъздадат класните стаи.
  • Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване.
  • Училищата трябва да използват момента, за да се насочат възможно най-бързо към базирани на проекти методи на обучение
От понеделник българското образование премина в онлайн режим заради извънредното положение, обявено заради епидемията с коронавируса. Повечето от учителите в страната работиха по 12 - 14 часа на ден през целия уикенд, след като заповедта за дистанционно образование беше дадена в петък следобед. За краткото време те трябваше да въведат някаква електронна форма на обучение, като поне създаването на технологичен капацитет се оказа успех за 90% от системата още първия ден. "Системата много бързо се организира и като че ли успя да капитализира върху опита, който десетки училища вече имаха, включително и по линията на иновативните училища", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на Института за изследвания в образованието Асенка Христова. Предизвикателството за българската учебна система в предстоящите дни е учителите да усвоят и нови модели на преподаване, с които да извлекат максимални ползи от дигиталните платформи и да намалят компромисите от дистанционното обучение.

Нови предизвикателства


Първоначално част от преподавателите се опитаха да пресъздадат класната стая с помощта на платформи за видеоконференции като ZOOM.us. Проблемът е, че така нареченото синхронно обучение не е еднозначно на преподаването постарому. "Невъзможно е децата да седят по осем часа на ден в живи връзки. Важното в момента е да се направят примерни програми на дистанционните учебни часове, как да протичат, какви типове задачи да се пускат, които не изискват постоянното стоене пред монитора", обяснява Елена Вързилова, учителка по български език и литература в пловдивската езикова гимназия "Иван Вазов" и лидер на признатата от Google независима общност на обучителите GEG Plovdiv (Google Educator Group). Според Вързилова това са главно проектно базирани упражнения, по които да може да се работи по всяко време и да могат да се предават на учителите по всяко време.

Синхронното обучение е зависимо от наличието на достатъчно устройства в едно семейство (а в сегашната ситуация много родители също работят от вкъщи) и от техническата им изправност. При подготовката си за дистанционно обучение в Американския колеж в София са потърсили най-добрите практики на международни училища в Китай, където се е наложило мълниеносно да преминат от традиционна към дистанционна форма на обучение заради коронавируса. "Ние избрахме асинхронния модел. Опитът на училищата, с които разговаряхме, е, че когато се опиташ да минеш към синхронно обучение, се сблъскваш с потенциални технически проблеми като липса на wifi връзка или неработещи компютри. Решихме, че не искаме да губим времето на учители и ученици в тревога за технически проблеми. Искаме те да се фокусират върху учебния процес", разказва пред "Капитал" координаторът на програмата за професионално развитие на преподавателите в колежа Карън Лавендър, която ръководи временното преминаване към дигитално обучение. Тя смята, че най-голямата промяна за учителите в сегашната ситуация е не технологичната, а именно как да променят методите си на преподаване така, че ефективно да ангажират учениците с учебния материал и да постигнат зададените учебни цели.

Проектно обучение



"Когато премахнем понятието учебен час и учениците са организирани например в Google класна стая, през която могат да получават всякакви образователни ресурси и имат достъп до интернет, 80% от това, което сме свикнали да правим в учебните часове за тези деца, става несъстоятелно. Няма смисъл аз да им казвам или да им прочитам нещо, защото те могат да кликнат и да си го намерят", казва Александър Ангелов, управител на Центъра за творческо обучение. Според него учениците трябва да се занимават със смислени задачи, чрез които работят в екип и създават някакъв продукт, по който учителят да може да съди за развитието им дори когато не ги вижда в класната стая. При такива задачи ролята на учителя не е да чете лекции, а да подкрепя учениците в начинанията им. Начинът това да стане е чрез проектно базирано обучение. "Давайки им задача сутринта, те работят по групи в общи презентации или нанасят данни по някоя карта, или проверяват информация и пренасят части от нея в някакъв общ ресурс. Два часа по-късно като учители трябва да проверим докъде са стигнали, да направим десет минути засечка, да им обясним какво им липсва и да ги подкрепим, за да продължат работа." По този начин според Ангелов учениците се научават да използват базови дигитални инструменти, да се ангажират сами с различни източници на информация критично и да работят екипно - важни умения за бъдещето им и след училище.

Възможност за дългосрочна промяна

Проектно базираното обучение не е нещо ново в българското образование и вече се прилага от много учители. Образователното министерство го определя и като една от ключовите мерки за въвеждането на подход, ориентиран към приложими в реални условия умения, недостигът на които констатират тестовете PISA. Учителите трябва да бъдат насърчавани да планират дистанционното образование на този принцип, а не на принципа на класическите учебни часове, за да има дългосрочен образователен смисъл от принудителното минаване към новите платформи. Центърът за творческо обучение, както и GEG - Пловдив, пускат в мрежата добри примери за проектни задачи и шаблонни учебни планове за дистанционно образование, които учителите да могат да модифицират за собствените си нужди. "Помощта в методиката е особено важна - едно е да използваш облачна платформа, ходейки в училище, и друго е да я използваш дистанционно. Някои училища имат облачните платформи, но тепърва започват с тази методическа реорганизация", обяснява Вързилова. Източници от МОН също казват, че министерството планира създаването на хранилище на национално ниво с всички добри практики и иновации в системата, което бързо да предоставя достъп до допълнителни ресурси за учителите.

Малко вероятно е училищата да отворят врати на 29 март при очакваното развитие на кризата с вируса. Извънредното положение се оказва перфектният момент и за трансформация в педагогиката. Ако по-модерните и по-ефективни методи на преподаване, които превръщат ученика в активен участник в образованието, станат навик в българската система заради дистанционното обучение, те ще си останат и сериозен образователен актив и след завръщането на учениците по класните стаи. За целта обаче разговорът за дистанционното образование трябва да премине от техническите проблеми и видеоконференциите към какви методически промени в работата си и учебното съдържание трябва да направи всеки учител.
Пловдив е най-добре подготвен

Според източници на "Капитал" от министерството Пловдив засега се оказва най-добре подготвен и най-напред в трансформацията към дигитално образование. Реформата на общинските училища в тази посока е започнала още преди четири години. През 2019 г. вече всички 52 общински училища са в облака - 50 избират Google G Suite for Education, а 2 - Office 365 на Microsoft. От 4000 учители в тях близо 900 са преминали през различни форми на обучение, като над 170 са сертифицираните от Google в групата на GEG Plovdiv.

Вързилова казва, че облачната платформа на Google много е улеснила и дистанционната работа на училищната администрация - опит, който може да помогне на тези училища, които сега се сблъскват с тази трансформация. "Една година ни отне в езиковата гимназия "Иван Вазов" да интегрираме цялата администрация на училището в облака. В момента училищата наистина се нуждаят от спешна подкрепа, така че това време да се съкрати", смята тя.

От миналата година в пет от общинските училища експериментално работи и утвърдената в някои скандинавски страни и в Австралия система "1 to 1", в която учениците работят изцяло на лични лаптопи, съфинансирани от училищата и родителите. "Паралелките на "1 to 1" дори не усетиха, че училището е затворено, просто продължиха да си учат", каза зам.-кметът на града Стефан Стоянов.

Капитал #11

Текстът е част от брой 11 на седмичния Капитал (20 - 26 март). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Време за уроци Време за уроци

Пандемията увеличава трудностите пред бизнес училищата

22 май 2020, 1692 прочитания

Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици

Допълнителните часове ще се взимат присъствено, където е възможно

20 май 2020, 1770 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook

Преподаването през социалната мрежа създава рискове за личните данни на учениците

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10