Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook

Преподаването през социалната мрежа създава рискове за личните данни на учениците

Десетки отворени фейсбук групи на различни класове са създадени в страната след издаването на заповедта за трансформация към дистанционно обучение от МОН, които лесно могат да бъдат намерени с просто търсене. Учителите ги използват за обучение заради достъпността на социалните медии, а и често защото нямат предишен опит с образователните платформи. От писмо, разпратено днес до училищата от регионалните управления на образованието (РУО), става ясно, че дистанционното обучение в страната ще продължи поне до 13-ти април. Това значи и че учителите имат време да се приспособят към по-ефективни от социалните медии електронни платформи и да прекратят отрицателни практики, заформили се от адаптацията към дистанционното обучение.

Практиката с отворени и затворени образователни групи във фейсбук се наблюдава както при гимназиални паралелки, така и при по-млади - читатели на Капитал представиха примери за публични групи с ученици от IV и V клас. И то въпреки че по закон е забранено на деца до 14 годишна възраст да имат профили в социалните мрежи без изричното разрешение на родител или настойник. Това правило и досега се нарушава масово, а преподаването през фейсбук допълнително насърчава повече малолетни да имат профили - със или без разрешение от родителите им.*


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qoo1585125599644650 avatar :-|
    AB
    • - 1
    • + 6

    При всички положения групите с ученици и учители във фейсбук не трябва да са публични. Те трябва да са най-малко “затворени”, т.е. само участниците да виждат съдържанието им. Повечето учители, които са избрали тази форма на ел.обучение, предпочитат учениците да им изпращат готовите домашни и самостоятелни работи на ЛИЧНО СЪОБЩЕНИЕ, което от своя страна елиминира възможността на децата да видят труда на останалите. Наясно ли сте, че за да се използват платформите за обучение, които МОН препоръчва, не само учители, но и родители също трябва да се ангажират, за да създадат профили на своите деца? Говоря за тези до 4ти и 5ти клас. Лично аз съм на мнение, че родителите на въпросните ученици предпочитат комуникацията чрез фейсбук и вайбър групи точно защото не се налага да се “обучават” да използват съвсем нови платформи като Школо и Microsoft Teams, които от своя страна често се “сриват” и дълго време след това са офлайн. В грешка сте, ако си мислите, че и в Google Classroom нещата стават “с един клик”. Там също учителят трябва да провери обстойно 20 или 30 предадени задачи. Личи си, че от “Капитал” не сте съвсем запознати как точно стоят нещата, а просто се вслушвате в думите на “този” и “онзи” и после решавате да пишете статия.
    Много от родителите все още работят и нямат достатъчно време тепърва да се сблъскват, да разучават и да използват подобни платформи - отново става дума за родителите на учениците в начален курс.
    Платформите може да са добре измислени, може МОН да следи случващото се по всяко време, но трябва още да се “изпипат”, за да бъдат способни да понасят натовареността на трафика от данни, която преминава през тях.
    В заключение ще кажа, че българското образование все още не е готово за такова обучение, понеже то се тества във време на кризисен период, никога преди това не е функционирало и въпреки това очаквате от учителите, които тепърва се запознават с някои от платформите, да “завъртят магическите пръчки” и нещата просто да се случат. Съжалявам, но няма как!



    П.С. И още нещо - за първи път виждам някой вестник да е съветник на министъра по въпросите на образованието...

    Помислете над това. :)

    Нередност?
  • 2
    snegankanik avatar :-|
    snegankanik
    • - 2
    • + 8

    Не всички училища могат да платят за онлайн платформа.а и няма никаква гаранция че данните и информацията ще бъдат защитени. Пример- изтеклите данни на всички работещи българи от НАП, и то много по- важни от някакви домашни и онлайн уроци. Онлайн обучение не може да се организира за отрицателно време, ей така- от нищото, без никаква подготовка. Лесно е да се дава акъл за щяло и нещяло.

    Нередност?
  • amr47488125
    • - 1
    • + 7

    Учителите в случая са най-малкия ви проблем - те искат и се учат. Проблемът са учениците и родителите им. Дори при качени указания ( и като файл с картинки, и като видео) една немалка част от моите ученици (5 и 7 клас) не могат да се справят с google classroom, особено в частта за качване на домашните си. Microsoft Teams "забива" ужасно много, единствено посреднощ успявам да кача файл (ама аз трябва и да спя, след като цял ден съм комуникирала с ученици, родители и колеги, приготвяла съм учебни материали и съм се самообучавала). Да, изкарах ги от Фейсбук поне за домашните - успях да науча повечето (пак не са всички) как да ми пратят писмо с прикачен файл, не очаквайте обаче дистанционно да направя чудеса и да ги обуча на това, което те трудно научават и в клас!

    Нередност?
  • 4
    aquarius avatar :-|
    Aquarius
    • - 3
    • + 7

    Не е работа на МОН, на РУО, на журналистите и филанкишията, да ни обясняват как да си вършим работата, защото ЕДИНСТВЕНОТО НИ ПРАВО, записано в ЗПУО е, че имаме правото да си подбираме методите на обучение. Това касае и най-удобните за нас платформи. Никой няма правото да се меси в този избор ПО ЗАКОН.

    Нередност?
  • 5
    kkt1585141261644711 avatar :-|
    Galina Gesheva
    • - 2
    • + 6

    Много удобна тема за драскане! Тема, която не е за всеки, обаче! За да се коментира, дават критични анализи, наставления и препоръки, то нека да е от хора, които работят и разбират, такива, които имат пряк достъп до ученици и родители и са запознати с възможностите и условията им.

    Нередност?
  • 6
    wwq38644723 avatar :-|
    wwq38644723
    • - 1
    • + 6

    Здравейте. Понеже понакуцвам в теория реших без злоба човешки полека да пробвам с тази история .Положението в образованието прилича на един филм /битката за Сталинград /за снайпериста Зайцев , само че е по тежко. Там на 5 войника даваха една пушка и на всеки по 5 патрона и като убиеха първия следващия вземаше пушката. Видяхме също мед. сестри да отказват да обслужват пациенти защото не им дали маски екипи и въобще условия. Тук ще премълчим . В къщи сме двама учители и имаме две деца. Няма да споменавам , че се наложи да си закупим нови телефони с високи планове просто защото работата го изисква. Преминахме на най - бързия възможен интернет при най – препоръчаният от двамата възможни доставчици двойно от нормалния. Бързината е такава , че като говоря с приятели в чужбина по скайп при изключени всички др. комютри и пусна камерата връзката се разпада. На петия път като извиках интернет доставчика за слаб интернет дойде едно момче да ми върне парите и каза това са ни възможностите всичко е претоварено. Бяхме се подготвили за конферентна връзка с учениците въпреки , че най – новия ни компютър е над 15 год. Първо изпраща съпругата ми после аз понякога по няколко пъти защото просто не пристига изпратеното. Иначе и ние сме чували за платформи мерцедеси и бонбончета тик так . Знаете пословицата / в къщи командва тати ама каквото му каже мама/ . Учителя и родителя избира но трябва да се съобрази и с възможностите и желанията на децата и с още много много други неща. Един приятел ме съветваше зарежи москвича като се разваля постоянно и си купи един мерцедес. Аз бих си купил летяща чиния ама…Като мине всеки знае какво трябваше. Не знам кой отворко е написал това но като е толкоз всезнайко що направо не каже на докторите как да излекуват болните и ще се върнем пак в училище и всичко ще е ОК . Разбирам , че искате да сме перфектни и съвършени но ако бяхме пак нямаше да ви се решат проблемите защото щяхме да сме горе при ангелите . Поздрави

    Нередност?
  • 7
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов
    • + 3

    До коментар [#6] от "wwq38644723":

    Аз давам акъли през Школо, но регистрирах поща специално за домашни. Като отговор връщам рецензии, а оценки ще пиша, когато разрешат. Вече имам над 100 на склад.

    ФБ за образование ми идва странен.

    Нередност?
  • 8
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • - 3
    • + 2

    Като родител мога да кажа, че учителите и децата вече имаха създадени акаунти в Microsoft Teams и ако имаше нормални указания, учебният процес би започнал съвсем нормално. Учителите първите три дни налучкваха, а децата изпускаха часове и домашни. Това не би било толкова изнервящо, ако имаше нормална комуникация поне по имейл, само че учителят си е учител - той изисква, а другите трябва да се съобразяват. Като родител, познаващ добре и Outlook и Teams

    Нередност?
  • 9
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • - 1
    • + 2

    Извинявам се, продължавам - трябваше да гадая как всеки учител ще реши да я използва... и не успях! Пак казвам, това не би било проблем, ако имаше нормална двупосочна комуникация. Но, подобно на нормалното училище, такава няма.
    Детето ми е споделяло, че платформата забива понякога, а имаме учител, който води часовете по чат и посочва кой да отговори - в тези случаи излиза, че детето не внимава. За пореден път ще кажа - това не би било проблем, ако учителите не търсеха само кой не внимава и кой е нередовен, а проявяваха загриженост за качеството на учебния процес в тази нетрадиционна ситуация. Да обобщя, всичко е до манталитет, и в училище, и по жицата, който си е старшина по душа, пак си е такъв.
    Платформата си е добра, отдлете 2 часа да я разучите и работете спокойно. И да се разпадне връзката, важното е да няма вменяване на вина и минусчета в ония вашите тефтерчета.

    Нередност?
Нов коментар