Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook

Pexels.com

Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook

Преподаването през социалната мрежа създава рискове за личните данни на учениците

Деян Димитров
40667 прочитания

Pexels.com

© Pexels.com


Десетки отворени фейсбук групи на различни класове са създадени в страната след издаването на заповедта за трансформация към дистанционно обучение от МОН, които лесно могат да бъдат намерени с просто търсене. Учителите ги използват за обучение заради достъпността на социалните медии, а и често защото нямат предишен опит с образователните платформи. От писмо, разпратено днес до училищата от регионалните управления на образованието (РУО), става ясно, че дистанционното обучение в страната ще продължи поне до 13-ти април. Това значи и че учителите имат време да се приспособят към по-ефективни от социалните медии електронни платформи и да прекратят отрицателни практики, заформили се от адаптацията към дистанционното обучение.

Практиката с отворени и затворени образователни групи във фейсбук се наблюдава както при гимназиални паралелки, така и при по-млади - читатели на Капитал представиха примери за публични групи с ученици от IV и V клас. И то въпреки че по закон е забранено на деца до 14 годишна възраст да имат профили в социалните мрежи без изричното разрешение на родител или настойник. Това правило и досега се нарушава масово, а преподаването през фейсбук допълнително насърчава повече малолетни да имат профили - със или без разрешение от родителите им.*

Преподаването през социални медии вместо в защитена образователна среда създава опасност от изтичане на личните данни на учениците. Социалните медии и чат платформите също са пълни с продуктово позициониране, каквото не може да присъства в една образователна среда. И трето - докато образователни платформи като Google Classroom и осигурената от МОН Microsoft Teams изискват повече време за научаване от страна на учителите, те са и в пъти по-ефективни за организация на учебните часове и проследяване на работата, докато спазват всички изисквания на GDPR.

Опасност за данните на учениците

Всеки може да види списъка с членовете на отворена фейсбук група и така да стигне до личните профили на децата в класа. Илиана Борисова от образователното сдружение Ex Nihilo се притеснява, че въпросът за личните данни на учениците в сегашната ситуация на дистанционно обучение не се приема достатъчно сериозно. "Всички знаем колко е опасен онлайн тормозът и същевременно в момента в един мащабен план в България става нещо, което дава всички предпоставки това да стане след време," допълва тя пред Капитал. Според председателя на "Образование без раници" и учител по немски език и философия Иван Господинов, "рискът в момента по-скоро е, че личната информация на ученици е открита към други ученици и на първо време там могат да се получават злоупотреби." Той разказва, че бързо се разпространяват колажи с лични снимки на ученици, което може да бъде форма на тормоз. Достъпът до подобни данни е невъзможен, ако учениците действат през която и да е от утвърдените образователни платформи, до които учителите имат лесен и безплатен достъп.

Ръководителят на правния екип на "Програма Достъп до информация" адв. Александър Кашъмов обяснява пред Капитал, че в описаната ситуация е много вероятно "децата и родителите им да не са информирани за последиците, което означава, че техните данни се отварят от неоторизирани лица без те да имат предварително знанието за това, което очевидно противоречи на правилата на GDPR." Той смята, че "пътят за решаването на проблема е чрез създаване на модел от страна на Министерството на образованието, за да се даде препоръка или инструкция, за да бъдат насочени учителите и училищата какви видове платформи да използват, така че да могат да бъдат защитени и личните данни на всички участници в образователния процес."

Продуктово позициониране в социалните медии

Проблемът с Facebook не изчезва обаче, ако учителите просто затворят достъпа до образователните групи само до участниците в тях. "Продуктовото позициониране е много тежко в социалните медии, не само във Facebook. Законът забранява правенето на продуктово позициониране в един учебен процес," обяснява пред Капитал управителят на Центъра за творческо обучение Александър Ангелов. Това важи и за Viber, където също има много реклами, тъй като приложението просто не е създадено с образователни цели. Родители на деца в начална и основна степен на образованието разказват пред Капитал, че не биха позволили децата им да участват в подобни образователни методи, защото не биха искали да имат профили, а и заради липсата на контрол над рекламите, с които се сблъскват децата им. В същото време, платформи като Google Classroom, Microsoft Teams и Khan Academy са създадени с образователна цел и нямат този проблем.

Просто не е ефективно

Не на последно място социални медии като Facebook и чат приложения като Viber просто не са ефективни за поставените образователни цели. "Заради това, че не искат да инвестират пет или десет часа да се подготвят с някоя платформа, тези учители са готови да харчат по един, два, три часа на ден в технологични задачи. Използвайки Classroom например, един учител може с един клик да възложи на 30 ученици задача и после телефонът или компютърът ще му дава известие, когато всеки ученик си предаде задачата без да трябва да отваря 30 имейла, да запазва 30 файла и да ги гледа един след друг," обяснява Ангелов пред Капитал. В същото време наръчници за използването на електронните образователни платформи са лесно достъпни в мрежата, вече и на български, като през последните две седмици редица организации и учителски сдружения работят, за да помогнат на учителите в системата да се адаптират по-бързо.

Илиана Борисова също споделя, че във фейсбук групите се разменят снимки на задачи и така се натрупват огромни архиви от файлове. Всеки ученик в групите може свободно да отвори качените файлове и да види индивидуалната работа на съучениците си - проблем, който обезсмисля част от самостоятелната работа на всеки ученик и просто не съществува в електронните образователни платформи, където учениците нямат достъп до труда на останалите. Когато обучението се случва през социалната мрежа също е изключително трудно за един учител да се отчете за резултатите си пред МОН - Facebook не следи индивидуалното развитие на всеки ученик или как и кога един учител преподава.

Какво следва

Българското образование е едва във втората си седмица на дистанционен режим. Според писмо от Регионалното управление на образованието (РУО) в София, разпратено до училищата днес, дистанционният режим ще продължи поне до 13 април. Темата за личните данни на учениците е индиректно засегната в писмото - то препоръчва на учителите, които още не са минали към електронни образователни платформи да го направят, а "интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите," гласи препоръката към учителите. Съветът на Господинов към колегите му учители не се различава особено: "Facebook може да е единствената платформа, чрез която вие можете първоначално да съберете учениците, но вие трябва да ги съберете във Facebook, за да ги изкарате оттам" - към платформата на Google, предлаганата от МОН платформа на Microsoft, или друга удобна за преподавателите платформа.

*В предишна версия на статията беше написано, че по закон не е разрешено на малолетните да имат профили в социалните медии. Такъв е разрешен по ЗЗЛД чл. 25в. с изричното съгласие на родител или настойник на малолетното лице.

Десетки отворени фейсбук групи на различни класове са създадени в страната след издаването на заповедта за трансформация към дистанционно обучение от МОН, които лесно могат да бъдат намерени с просто търсене. Учителите ги използват за обучение заради достъпността на социалните медии, а и често защото нямат предишен опит с образователните платформи. От писмо, разпратено днес до училищата от регионалните управления на образованието (РУО), става ясно, че дистанционното обучение в страната ще продължи поне до 13-ти април. Това значи и че учителите имат време да се приспособят към по-ефективни от социалните медии електронни платформи и да прекратят отрицателни практики, заформили се от адаптацията към дистанционното обучение.

Практиката с отворени и затворени образователни групи във фейсбук се наблюдава както при гимназиални паралелки, така и при по-млади - читатели на Капитал представиха примери за публични групи с ученици от IV и V клас. И то въпреки че по закон е забранено на деца до 14 годишна възраст да имат профили в социалните мрежи без изричното разрешение на родител или настойник. Това правило и досега се нарушава масово, а преподаването през фейсбук допълнително насърчава повече малолетни да имат профили - със или без разрешение от родителите им.*


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    qoo1585125599644650 avatar :-|
    AB

    При всички положения групите с ученици и учители във фейсбук не трябва да са публични. Те трябва да са най-малко “затворени”, т.е. само участниците да виждат съдържанието им. Повечето учители, които са избрали тази форма на ел.обучение, предпочитат учениците да им изпращат готовите домашни и самостоятелни работи на ЛИЧНО СЪОБЩЕНИЕ, което от своя страна елиминира възможността на децата да видят труда на останалите. Наясно ли сте, че за да се използват платформите за обучение, които МОН препоръчва, не само учители, но и родители също трябва да се ангажират, за да създадат профили на своите деца? Говоря за тези до 4ти и 5ти клас. Лично аз съм на мнение, че родителите на въпросните ученици предпочитат комуникацията чрез фейсбук и вайбър групи точно защото не се налага да се “обучават” да използват съвсем нови платформи като Школо и Microsoft Teams, които от своя страна често се “сриват” и дълго време след това са офлайн. В грешка сте, ако си мислите, че и в Google Classroom нещата стават “с един клик”. Там също учителят трябва да провери обстойно 20 или 30 предадени задачи. Личи си, че от “Капитал” не сте съвсем запознати как точно стоят нещата, а просто се вслушвате в думите на “този” и “онзи” и после решавате да пишете статия.
    Много от родителите все още работят и нямат достатъчно време тепърва да се сблъскват, да разучават и да използват подобни платформи - отново става дума за родителите на учениците в начален курс.
    Платформите може да са добре измислени, може МОН да следи случващото се по всяко време, но трябва още да се “изпипат”, за да бъдат способни да понасят натовареността на трафика от данни, която преминава през тях.
    В заключение ще кажа, че българското образование все още не е готово за такова обучение, понеже то се тества във време на кризисен период, никога преди това не е функционирало и въпреки това очаквате от учителите, които тепърва се запознават с някои от платформите, да “завъртят магическите пръчки” и нещата просто да се случат. Съжалявам, но няма как!



    П.С. И още нещо - за първи път виждам някой вестник да е съветник на министъра по въпросите на образованието...

    Помислете над това. :)

  • 2
    snegankanik avatar :-|
    snegankanik

    Не всички училища могат да платят за онлайн платформа.а и няма никаква гаранция че данните и информацията ще бъдат защитени. Пример- изтеклите данни на всички работещи българи от НАП, и то много по- важни от някакви домашни и онлайн уроци. Онлайн обучение не може да се организира за отрицателно време, ей така- от нищото, без никаква подготовка. Лесно е да се дава акъл за щяло и нещяло.

  • 3
    amr47488125 avatar :-@
    amr47488125

    Учителите в случая са най-малкия ви проблем - те искат и се учат. Проблемът са учениците и родителите им. Дори при качени указания ( и като файл с картинки, и като видео) една немалка част от моите ученици (5 и 7 клас) не могат да се справят с google classroom, особено в частта за качване на домашните си. Microsoft Teams "забива" ужасно много, единствено посреднощ успявам да кача файл (ама аз трябва и да спя, след като цял ден съм комуникирала с ученици, родители и колеги, приготвяла съм учебни материали и съм се самообучавала). Да, изкарах ги от Фейсбук поне за домашните - успях да науча повечето (пак не са всички) как да ми пратят писмо с прикачен файл, не очаквайте обаче дистанционно да направя чудеса и да ги обуча на това, което те трудно научават и в клас!

  • 4
    aquarius avatar :-|
    Aquarius

    Не е работа на МОН, на РУО, на журналистите и филанкишията, да ни обясняват как да си вършим работата, защото ЕДИНСТВЕНОТО НИ ПРАВО, записано в ЗПУО е, че имаме правото да си подбираме методите на обучение. Това касае и най-удобните за нас платформи. Никой няма правото да се меси в този избор ПО ЗАКОН.

  • 5
    kkt1585141261644711 avatar :-|
    Galina Gesheva

    Много удобна тема за драскане! Тема, която не е за всеки, обаче! За да се коментира, дават критични анализи, наставления и препоръки, то нека да е от хора, които работят и разбират, такива, които имат пряк достъп до ученици и родители и са запознати с възможностите и условията им.

  • 6
    wwq38644723 avatar :-|
    wwq38644723

    Здравейте. Понеже понакуцвам в теория реших без злоба човешки полека да пробвам с тази история .Положението в образованието прилича на един филм /битката за Сталинград /за снайпериста Зайцев , само че е по тежко. Там на 5 войника даваха една пушка и на всеки по 5 патрона и като убиеха първия следващия вземаше пушката. Видяхме също мед. сестри да отказват да обслужват пациенти защото не им дали маски екипи и въобще условия. Тук ще премълчим . В къщи сме двама учители и имаме две деца. Няма да споменавам , че се наложи да си закупим нови телефони с високи планове просто защото работата го изисква. Преминахме на най - бързия възможен интернет при най – препоръчаният от двамата възможни доставчици двойно от нормалния. Бързината е такава , че като говоря с приятели в чужбина по скайп при изключени всички др. комютри и пусна камерата връзката се разпада. На петия път като извиках интернет доставчика за слаб интернет дойде едно момче да ми върне парите и каза това са ни възможностите всичко е претоварено. Бяхме се подготвили за конферентна връзка с учениците въпреки , че най – новия ни компютър е над 15 год. Първо изпраща съпругата ми после аз понякога по няколко пъти защото просто не пристига изпратеното. Иначе и ние сме чували за платформи мерцедеси и бонбончета тик так . Знаете пословицата / в къщи командва тати ама каквото му каже мама/ . Учителя и родителя избира но трябва да се съобрази и с възможностите и желанията на децата и с още много много други неща. Един приятел ме съветваше зарежи москвича като се разваля постоянно и си купи един мерцедес. Аз бих си купил летяща чиния ама…Като мине всеки знае какво трябваше. Не знам кой отворко е написал това но като е толкоз всезнайко що направо не каже на докторите как да излекуват болните и ще се върнем пак в училище и всичко ще е ОК . Разбирам , че искате да сме перфектни и съвършени но ако бяхме пак нямаше да ви се решат проблемите защото щяхме да сме горе при ангелите . Поздрави

  • 7
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    До коментар [#6] от "wwq38644723":

    Аз давам акъли през Школо, но регистрирах поща специално за домашни. Като отговор връщам рецензии, а оценки ще пиша, когато разрешат. Вече имам над 100 на склад.

    ФБ за образование ми идва странен.

  • 8
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Като родител мога да кажа, че учителите и децата вече имаха създадени акаунти в Microsoft Teams и ако имаше нормални указания, учебният процес би започнал съвсем нормално. Учителите първите три дни налучкваха, а децата изпускаха часове и домашни. Това не би било толкова изнервящо, ако имаше нормална комуникация поне по имейл, само че учителят си е учител - той изисква, а другите трябва да се съобразяват. Като родител, познаващ добре и Outlook и Teams

  • 9
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Извинявам се, продължавам - трябваше да гадая как всеки учител ще реши да я използва... и не успях! Пак казвам, това не би било проблем, ако имаше нормална двупосочна комуникация. Но, подобно на нормалното училище, такава няма.
    Детето ми е споделяло, че платформата забива понякога, а имаме учител, който води часовете по чат и посочва кой да отговори - в тези случаи излиза, че детето не внимава. За пореден път ще кажа - това не би било проблем, ако учителите не търсеха само кой не внимава и кой е нередовен, а проявяваха загриженост за качеството на учебния процес в тази нетрадиционна ситуация. Да обобщя, всичко е до манталитет, и в училище, и по жицата, който си е старшина по душа, пак си е такъв.
    Платформата си е добра, отдлете 2 часа да я разучите и работете спокойно. И да се разпадне връзката, важното е да няма вменяване на вина и минусчета в ония вашите тефтерчета.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK