Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 май 2020, 16:27, 443 прочитания

Разнообразието от задачи поддържа интереса на учениците

Бойко Свиленов, директор на ОУ "Св. Иван Рилски", Перник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бойко Свиленов е директор на ОУ "Св. Иван Рилски" в град Перник. Училището организира четири национални конференции, посветени на интерактивни методи за прилагането им и новите технологии в образователния процес. Последната е на тема "Дигиталната учебна среда - ново измерение в обучението".

Основната иновация, която следва и реализира нашето училище, е "Създаване на нова образователна среда, прилагане на методи, чрез които се извлича максимална ползотворност от употребата на дигиталните технологии". Темата за създаването на нова образователна среда бе изведена като водеща и определяща бъдещето на обучението в училище. Започна с прилагането на тестовата форма на проверка на знанията на учениците, премина през интерактивните методи, провеждането на бинарни, комбинирани и интердисциплинарни уроци и използване на проектно базирано обучение. Следващата стъпка бе да обезпечим технически образователния процес и да обучим учителите за работа с новите технологии. Днес училището разполага с всички необходими технически средства за провеждане на модерен, съвременен и резултатен учебен процес.

Имаме изградени дигитална зала с три обособени центъра: STEM - обучение по природни науки, център за чуждоезиково обучение и конферентен център, а във всяка класна стая бяха инсталирани интерактивна дъска, съвременен компютър и озвучителна система, което изцяло преобрази живота в училище и промени отношението към традиционния модел на обучение.


Изключително се динамизира учебният процес, рязко се повиши активността на учениците. Разнообразието от задачи поддържа интереса им висок. Използването на допълнителни дигитални ресурси и източници промени културата и работоспособността на учениците.

Следващата стъпка е да усъвършенстваме още повече модела, който сме приели, и да разгърнем обучението чрез проектно базирано обучение с цел изграждане екипността в работата и активната комуникация между учениците.

Благодарение на натрупания опит ние навлязохме в днешната ситуация спокойни, организирани и с ясна стратегия за обучение от разстояние. Обезпечихме семействата, които не разполагат с технически средства, определихме правилата за дистанционното обучение с учители, ученици и родители. За всички това бе ново предизвикателство, от което последва пълна мобилизация. В обучението на учениците I - IV клас започна като своеобразно продължение на урочната работа в училище. В класовете има създадени групи във Viber, Skype, Zoom, използват електронната поща и др. Използването на Class Dojo дава възможност на учителя да комуникира пълноценно с учениците. За преподаване на нови знания колегите използват платформата Zoom. В създадената виртуална класна стая с аудио- и видеовръзка общуването с учениците е в реално време. Използват се презентации, аудио- и видеофайлове. Някои учители предпочитат Smart Classroom, която спомага за разработването на уроци, качване на презентации, създаване на задачи за самостоятелна работа и предлага помощни материали за учениците. Използват се и допълнителни източници като "Уча се" и Academico, както и електронните учебници на различните издателства. За създаване на тестове и формуляри се използват Google Forms, Google Classroom. Добра услуга представя и Envision Play. Други използват Liveworksheets - "живи листове", които се харесват от учениците. Те се изпълняват онлайн. Оценяването се извършва автоматично и е лесно за самопроверка.



Обучението V - VII клас също стартира успешно, но веднага се получи проблем. Използването на различни платформи, приложения и други дигитални ресурси от всички учители допълнително затрудни учениците. Трябваше да се създаде ясна и работеща програма, която да улесни учениците и да намали престоя им пред компютъра. Задачите за самостоятелна работа да се дозират и прецизират. Чрез конферентна връзка с екипа обсъдихме създалата се ситуация и се спряхме на платформата G Suite на Google, "Школо" и електронна поща. Онлайн обучението се провежда чрез приложенията "Училище в облака" на Google G Suite (Google Drive, Google Meet, Classroom, Google Forms, и др.). Програмата бе съобразена с взетите решения и оптимизира процеса на обучение.

Днес отчитам, че има пълна мобилизация на учители и ученици, че се търсят най-преките и ефективни форми на взаимодействие. Използването на проектно базираното обучение позволява на учениците да комуникират и взаимодействат активно помежду си. Убеден съм, че дистанционното обучение в ОУ "Св. Иван Рилски" ще бъде успешно.

Иновативните училища могат да помогнат да се осъществи промяна в образователната система, а условията за това са три - мотивирани и добре подготвени учители, добра техническа база и бърз обмен на добри практики, прилагани в българското училище. Нещо, което МОН застъпи сериозно в своята програма. С помощта на министерството бързо нарастват и STEM училищата в България. Наскоро бе учредена и асоциация на STEM училищата, чиято цел е да се подпомогнат училищата в подготовката на учителите и ефективно използване на ресурсите и възможностите на този вид обучение. Моето дълбоко убеждение е, че българският учител е морално и професионално зрял и ще изпълни своята мисия.

Образование

Текстът е част от специалния доклад "Образование", който се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 30 април - 7 май. Изданието е посветено на преминаването към онлайн образование и може да бъде закупено и самостоятелно от бутона по-долу.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Време за уроци Време за уроци

Пандемията увеличава трудностите пред бизнес училищата

22 май 2020, 1753 прочитания

Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици

Допълнителните часове ще се взимат присъствено, където е възможно

20 май 2020, 1821 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Могат ли българските деветокласници да управляват парите си?

Финансовите познанията и умения на българските ученици значително отстъпват спрямо връстниците им от държавите в ОИСР

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10