Разнообразието от задачи поддържа интереса на учениците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разнообразието от задачи поддържа интереса на учениците

Разнообразието от задачи поддържа интереса на учениците

Бойко Свиленов, директор на ОУ "Св. Иван Рилски", Перник

1211 прочитания

Бойко Свиленов е директор на ОУ "Св. Иван Рилски" в град Перник. Училището организира четири национални конференции, посветени на интерактивни методи за прилагането им и новите технологии в образователния процес. Последната е на тема "Дигиталната учебна среда - ново измерение в обучението".

Основната иновация, която следва и реализира нашето училище, е "Създаване на нова образователна среда, прилагане на методи, чрез които се извлича максимална ползотворност от употребата на дигиталните технологии". Темата за създаването на нова образователна среда бе изведена като водеща и определяща бъдещето на обучението в училище. Започна с прилагането на тестовата форма на проверка на знанията на учениците, премина през интерактивните методи, провеждането на бинарни, комбинирани и интердисциплинарни уроци и използване на проектно базирано обучение. Следващата стъпка бе да обезпечим технически образователния процес и да обучим учителите за работа с новите технологии. Днес училището разполага с всички необходими технически средства за провеждане на модерен, съвременен и резултатен учебен процес.

Имаме изградени дигитална зала с три обособени центъра: STEM - обучение по природни науки, център за чуждоезиково обучение и конферентен център, а във всяка класна стая бяха инсталирани интерактивна дъска, съвременен компютър и озвучителна система, което изцяло преобрази живота в училище и промени отношението към традиционния модел на обучение.

Изключително се динамизира учебният процес, рязко се повиши активността на учениците. Разнообразието от задачи поддържа интереса им висок. Използването на допълнителни дигитални ресурси и източници промени културата и работоспособността на учениците.

Следващата стъпка е да усъвършенстваме още повече модела, който сме приели, и да разгърнем обучението чрез проектно базирано обучение с цел изграждане екипността в работата и активната комуникация между учениците.

Благодарение на натрупания опит ние навлязохме в днешната ситуация спокойни, организирани и с ясна стратегия за обучение от разстояние. Обезпечихме семействата, които не разполагат с технически средства, определихме правилата за дистанционното обучение с учители, ученици и родители. За всички това бе ново предизвикателство, от което последва пълна мобилизация. В обучението на учениците I - IV клас започна като своеобразно продължение на урочната работа в училище. В класовете има създадени групи във Viber, Skype, Zoom, използват електронната поща и др. Използването на Class Dojo дава възможност на учителя да комуникира пълноценно с учениците. За преподаване на нови знания колегите използват платформата Zoom. В създадената виртуална класна стая с аудио- и видеовръзка общуването с учениците е в реално време. Използват се презентации, аудио- и видеофайлове. Някои учители предпочитат Smart Classroom, която спомага за разработването на уроци, качване на презентации, създаване на задачи за самостоятелна работа и предлага помощни материали за учениците. Използват се и допълнителни източници като "Уча се" и Academico, както и електронните учебници на различните издателства. За създаване на тестове и формуляри се използват Google Forms, Google Classroom. Добра услуга представя и Envision Play. Други използват Liveworksheets - "живи листове", които се харесват от учениците. Те се изпълняват онлайн. Оценяването се извършва автоматично и е лесно за самопроверка.

Обучението V - VII клас също стартира успешно, но веднага се получи проблем. Използването на различни платформи, приложения и други дигитални ресурси от всички учители допълнително затрудни учениците. Трябваше да се създаде ясна и работеща програма, която да улесни учениците и да намали престоя им пред компютъра. Задачите за самостоятелна работа да се дозират и прецизират. Чрез конферентна връзка с екипа обсъдихме създалата се ситуация и се спряхме на платформата G Suite на Google, "Школо" и електронна поща. Онлайн обучението се провежда чрез приложенията "Училище в облака" на Google G Suite (Google Drive, Google Meet, Classroom, Google Forms, и др.). Програмата бе съобразена с взетите решения и оптимизира процеса на обучение.

Днес отчитам, че има пълна мобилизация на учители и ученици, че се търсят най-преките и ефективни форми на взаимодействие. Използването на проектно базираното обучение позволява на учениците да комуникират и взаимодействат активно помежду си. Убеден съм, че дистанционното обучение в ОУ "Св. Иван Рилски" ще бъде успешно.

Иновативните училища могат да помогнат да се осъществи промяна в образователната система, а условията за това са три - мотивирани и добре подготвени учители, добра техническа база и бърз обмен на добри практики, прилагани в българското училище. Нещо, което МОН застъпи сериозно в своята програма. С помощта на министерството бързо нарастват и STEM училищата в България. Наскоро бе учредена и асоциация на STEM училищата, чиято цел е да се подпомогнат училищата в подготовката на учителите и ефективно използване на ресурсите и възможностите на този вид обучение. Моето дълбоко убеждение е, че българският учител е морално и професионално зрял и ще изпълни своята мисия.

Бойко Свиленов е директор на ОУ "Св. Иван Рилски" в град Перник. Училището организира четири национални конференции, посветени на интерактивни методи за прилагането им и новите технологии в образователния процес. Последната е на тема "Дигиталната учебна среда - ново измерение в обучението".

Основната иновация, която следва и реализира нашето училище, е "Създаване на нова образователна среда, прилагане на методи, чрез които се извлича максимална ползотворност от употребата на дигиталните технологии". Темата за създаването на нова образователна среда бе изведена като водеща и определяща бъдещето на обучението в училище. Започна с прилагането на тестовата форма на проверка на знанията на учениците, премина през интерактивните методи, провеждането на бинарни, комбинирани и интердисциплинарни уроци и използване на проектно базирано обучение. Следващата стъпка бе да обезпечим технически образователния процес и да обучим учителите за работа с новите технологии. Днес училището разполага с всички необходими технически средства за провеждане на модерен, съвременен и резултатен учебен процес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK