Образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения

Образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения

Михаил Ненов, директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията", Бургас

2500 прочитания

Михаил Ненов е директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" - първото новооткрито общинско училище в България през XXI век и първото, в чието създаване още е заложена концепцията за прилагането на иновативни подходи.

Още с първия звънец, който прозвуча на 15 септември 2017 г., в ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" заработи комплексен модел на иновативно обучение, който педагогическият ни екип определя като "Интеграция и дигитализация на ключови компетентности". В основата му стои интегрираният подход на поднасяне на учебното съдържание и съвместно прилагане на усвоените знания и умения. За нас нито една човешка дейност не е чисто предметна, а съчетание на комуникативни, научни, социални и естетически компетентности. Всичко това се осъществява в дигитална среда, изградена от микс от облачни и образователни технологии, както и специфични инструменти, посредством които нашите ученици работят над разнородни проекти. Само за три години училищната иновация доказа своята ефективност и встрани от призовите места, завоювани от възпитаници на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" на национални и международни състезания, даде живот на истински работещи решения, които са реализирани или предстои да бъдат реализирани за благото на общността. Сред тези проекти се открояват двуезичният аудиогид за Атанасовското езеро, който запознава жителите и гостите на Бургас с природните богатства на солената лагуна; интелигентната оранжерия, която измерва температура и влажност и сигнализира при необходимост от поливане; количката за пазаруване, която произвежда електроенергия за зареждане на мобилни телефони; 3D възстановка в Minecraft на стария Несебър, която е включена в международен проект за пресъздаване на обекти от Списъка на световното материално културно наследство на UNESCO във виртуалния свят на играта; литературен блог за споделяне на авторско творчество и редица други. Както е видно от посочените примери, естествената посока на развитие на училищната иновация е STEAM направлението. Неговата поява и все по-широката популярност, която добива в последните две години, ни показват, че от самото начало сме стъпили на прав път, осъществявайки синтез между различни области на знанието в дигитална среда. Самият факт, че първоначално направлението обхващаше само наука, технология, инженеринг и математика (Science, Technology, Engineering, Mathematics), а впоследствие в акронима се включиха и изкуствата (Arts), е показателен, че в глобален план образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения. Именно по тази причина от тази учебна година разширихме заниманията по роботика, които първоначално започнаха под формата на занимания по интереси в прогимназиален етап, и ги внедрихме в часовете по "Основи на програмирането" в трети клас. Така развиваме у възпитаниците си ключови компетенции и умения, които ще бъдат основополагащи за професиите на бъдещето.

Световната пандемия от COVID-19 значително ускори процесите на преструктуриране на социално-икономическите отношения, към които принадлежи и образованието. Ако в доклада на Световната банка от края на миналата година се предвиждаше постепенно разширяване на обхвата на дигитализацията и автоматизацията с хоризонт 2050 г., при което някои професии и цели индустрии ще изчезнат и ще бъдат заменени от нови, то в сегашната ситуация считам, че тази прогноза ще се изпълни частично до края на годината или най-късно до края на 2021 г. Образователната система беше първата, на която й се наложи да се промени, преминавайки от класно-урочна форма към обучение в електронна среда, и считам, че в рамките на собствената си компетентност всеки член на педагогическата гилдия осъществи истински квантов скок. За екипа на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" преходът към онлайн обучение предостави прекрасна възможност за разширяване и надграждане на училищната иновация. Като новосформиран екип добрата дигитална грамотност беше водещ критерий при подбора на педагогическите специалисти, а учениците ни вече имаха натрупан опит в изготвяне на самостоятелни и екипни задачи в облачна технологична среда, така че разработването и внедряването на цялостна система за синхронно обучение във виртуални класни стаи не представляваха значително предизвикателство и вече протича високоефективен учебен процес, в който издигаме интегрирания подход на изцяло ново равнище, осъществявайки бинарни интердисциплинарни уроци в реално време, възлагайки на учениците нови проекти и най-вече фокусирайки се върху "фините настройки" на уменията на бъдещето: "нетикет" (от netiquette) на виртуалната комуникация и сътрудничество; информационна сигурност; планиране, създаване на график и изпълнение на задачи в електронна среда посредством използване на инструменти за проследяване на производителността. Така изграждаме у децата още от ранна възраст онзи набор от умения, който ще им помогне да се адаптират успешно към изискванията на променящия се пазар на труда. Досега те бяха приоритет основно в културата на IT бизнеса и електронната търговия, но в последните седмици всички, на които им се наложи да работят от вкъщи, откриха значимостта им, която със сигурност ще нараства.

Иновативните училища вече променят образователната система. От една страна, те получиха възможност да създават иновации, които решават конкретни проблеми на местните образователни общности, които иначе попадат извън обхвата на системата. От друга, се изграждат локални ядра на експертиза, които в момента на обявяване на извънредното положение се свързаха помежду си в мощна мрежа за взаимопомощ, която сподели уменията и ресурсите си и по този начин подпомогна целия преход към обучение в електронна среда. В един по-дългосрочен план считам, че мрежата на иновативните училища има потенциала не само да усъвършенства съществуващите политики, но и да разработи и внедри в основата на системата изцяло нова методическа концепция. На редица научни форуми виждам как все повече педагогически екипи се обръщат към интегрирания подход и го реализират на различни нива и в различен мащаб, което ми дава повод да прогнозирам, че именно това ще бъде новата вълна на българското образование, тъй като този модел в най-голяма степен развива компетенциите на учениците и ги прави адаптивни към променящия се свят.

Михаил Ненов е директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" - първото новооткрито общинско училище в България през XXI век и първото, в чието създаване още е заложена концепцията за прилагането на иновативни подходи.

Още с първия звънец, който прозвуча на 15 септември 2017 г., в ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" заработи комплексен модел на иновативно обучение, който педагогическият ни екип определя като "Интеграция и дигитализация на ключови компетентности". В основата му стои интегрираният подход на поднасяне на учебното съдържание и съвместно прилагане на усвоените знания и умения. За нас нито една човешка дейност не е чисто предметна, а съчетание на комуникативни, научни, социални и естетически компетентности. Всичко това се осъществява в дигитална среда, изградена от микс от облачни и образователни технологии, както и специфични инструменти, посредством които нашите ученици работят над разнородни проекти. Само за три години училищната иновация доказа своята ефективност и встрани от призовите места, завоювани от възпитаници на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" на национални и международни състезания, даде живот на истински работещи решения, които са реализирани или предстои да бъдат реализирани за благото на общността. Сред тези проекти се открояват двуезичният аудиогид за Атанасовското езеро, който запознава жителите и гостите на Бургас с природните богатства на солената лагуна; интелигентната оранжерия, която измерва температура и влажност и сигнализира при необходимост от поливане; количката за пазаруване, която произвежда електроенергия за зареждане на мобилни телефони; 3D възстановка в Minecraft на стария Несебър, която е включена в международен проект за пресъздаване на обекти от Списъка на световното материално културно наследство на UNESCO във виртуалния свят на играта; литературен блог за споделяне на авторско творчество и редица други. Както е видно от посочените примери, естествената посока на развитие на училищната иновация е STEAM направлението. Неговата поява и все по-широката популярност, която добива в последните две години, ни показват, че от самото начало сме стъпили на прав път, осъществявайки синтез между различни области на знанието в дигитална среда. Самият факт, че първоначално направлението обхващаше само наука, технология, инженеринг и математика (Science, Technology, Engineering, Mathematics), а впоследствие в акронима се включиха и изкуствата (Arts), е показателен, че в глобален план образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения. Именно по тази причина от тази учебна година разширихме заниманията по роботика, които първоначално започнаха под формата на занимания по интереси в прогимназиален етап, и ги внедрихме в часовете по "Основи на програмирането" в трети клас. Така развиваме у възпитаниците си ключови компетенции и умения, които ще бъдат основополагащи за професиите на бъдещето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK