Образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения

Михаил Ненов, директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията", Бургас

Михаил Ненов е директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" - първото новооткрито общинско училище в България през XXI век и първото, в чието създаване още е заложена концепцията за прилагането на иновативни подходи.

Още с първия звънец, който прозвуча на 15 септември 2017 г., в ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" заработи комплексен модел на иновативно обучение, който педагогическият ни екип определя като "Интеграция и дигитализация на ключови компетентности". В основата му стои интегрираният подход на поднасяне на учебното съдържание и съвместно прилагане на усвоените знания и умения. За нас нито една човешка дейност не е чисто предметна, а съчетание на комуникативни, научни, социални и естетически компетентности. Всичко това се осъществява в дигитална среда, изградена от микс от облачни и образователни технологии, както и специфични инструменти, посредством които нашите ученици работят над разнородни проекти. Само за три години училищната иновация доказа своята ефективност и встрани от призовите места, завоювани от възпитаници на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" на национални и международни състезания, даде живот на истински работещи решения, които са реализирани или предстои да бъдат реализирани за благото на общността. Сред тези проекти се открояват двуезичният аудиогид за Атанасовското езеро, който запознава жителите и гостите на Бургас с природните богатства на солената лагуна; интелигентната оранжерия, която измерва температура и влажност и сигнализира при необходимост от поливане; количката за пазаруване, която произвежда електроенергия за зареждане на мобилни телефони; 3D възстановка в Minecraft на стария Несебър, която е включена в международен проект за пресъздаване на обекти от Списъка на световното материално културно наследство на UNESCO във виртуалния свят на играта; литературен блог за споделяне на авторско творчество и редица други. Както е видно от посочените примери, естествената посока на развитие на училищната иновация е STEAM направлението. Неговата поява и все по-широката популярност, която добива в последните две години, ни показват, че от самото начало сме стъпили на прав път, осъществявайки синтез между различни области на знанието в дигитална среда. Самият факт, че първоначално направлението обхващаше само наука, технология, инженеринг и математика (Science, Technology, Engineering, Mathematics), а впоследствие в акронима се включиха и изкуствата (Arts), е показателен, че в глобален план образователните тенденции клонят към синкретизъм и развиване на комплексни умения. Именно по тази причина от тази учебна година разширихме заниманията по роботика, които първоначално започнаха под формата на занимания по интереси в прогимназиален етап, и ги внедрихме в часовете по "Основи на програмирането" в трети клас. Така развиваме у възпитаниците си ключови компетенции и умения, които ще бъдат основополагащи за професиите на бъдещето.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар