Как ще отворят училищата наесен

Ако връщането на учениците не се управлява добре, има риск от усилване на епидемията и по-големи щети за икономиката

Докато засега от министерството на образованието казват, че учебната година наесен ще започне присъствено, остават страшно много въпроси без отговори за как може да се намали максимално епидемичният риск от връщане на 700 000 деца в училище.
Докато засега от министерството на образованието казват, че учебната година наесен ще започне присъствено, остават страшно много въпроси без отговори за как може да се намали максимално епидемичният риск от връщане на 700 000 деца в училище.
Докато засега от министерството на образованието казват, че учебната година наесен ще започне присъствено, остават страшно много въпроси без отговори за как може да се намали максимално епидемичният риск от връщане на 700 000 деца в училище.    ©  Shutterstock
Докато засега от министерството на образованието казват, че учебната година наесен ще започне присъствено, остават страшно много въпроси без отговори за как може да се намали максимално епидемичният риск от връщане на 700 000 деца в училище.    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Ако връщането на учениците не се управлява добре, има риск от усилване на епидемията и по-големи щети за икономиката.
  • И двата варианта за учебната година - дистанционно и присъствено обучение, между които ще се превключва, имат недостатъци и носят големи рискове.
  • Ученици, родители и учители ще трябва да се съобразяват с разпространението на коронавируса и вероятно в различни периоди да превключват между двата варианта.

Ако има нещо, което коронавирусът със сигурност уби, това е предвидимостта. Пет седмици преди началото на учебната година въпросите как ще се върнат децата в училище и какво ще последва от това все още нямат категоричен отговор. Преди няколко дни в парламентарната образователна комисия министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че на 15 септември децата ще влязат на живо в училищата, но това се случи на фона на силното нарастване на заразените с коронавирус през юли. Решението дойде, без да е подкрепено от доказателства, че присъственото обучение ще е безопасно, без министерството на образованието да комуникира ясно всички варианти, които обмисля, и без разпространението на коронавируса в страната да е овладяно. Стана ясно обаче, че държавата си представя вариант на превключване - започване присъствено и преминаване към дистанционно обучение където и когато има ръст на епидемията, или навсякъде, ако се влоши цялостната епидемична ситуация в страната.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    oii34567760 avatar :-|
    oii34567760
    • - 7
    • + 6

    Доказано е, че фамозният КОВИД-19 е по-безопасен за децата от сезонния грип. Коронавирусът е малко по-опасен за възрастните (с хронични заболявания), отколкото е за децата. Следователно, болните възрастни трябва просто да се пазят, а децата да живеят и се учат нормално и без стрес. Т.е. както винаги е било! Стига простотии! Аман!

    Нередност?
  • 2
    vwj11615405 avatar :-|
    vwj11615405
    • - 4
    • + 7

    Ако на 15 септември учебната година започне присъствено, проблемът ще е не дали, а кога ще се разболеят учителите. Около октомври половината учители ще бъдат заразени и тогава идва истинският проблем: няма да може да се работи дори и онлайн поради липса на здрави учители.

    Нередност?
  • 3
    iiy1596834688680534 avatar :-|
    Eva Evans
    • - 6
    • + 1

    До коментар [#2] от "vwj11615405":

    Кат се заразят, ша го преболедуват и ша оздравеят!

    Нередност?
  • 5
    ss avatar :-P
    SS
    • - 3
    • + 1

    С мерак ...

    Нередност?
  • 6
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707
    • - 3
    • + 4

    Толкова чесане на езиците, за да се каже, че всъщност ще е или присъствено или дистанционно. С никой не обръща внимание на проблемите с техническата част на дистанционното обучение. В трети клас нашата класна използваше Зуум и часовете и се получаваха перфектно. Преподаваше основните предмети, обясняваше на всички, имаше допълнителни консултации. Почваше в 9.30 и до 12.00 часовете приключваха за домашно. Децата бяха свежи, понеже не ги вдигаха рано. Родителите бяха свежи (тези, които работеха от вкъщи), защото можеха да се наспят. След това се намеси МОН и директора. Започнаха да учат английски, никому ненужен предмет за трети клас. Наложи се да почват в 9.00. и да свършват в 12.30. Учителите почнаха да се побъркват от документация и планьорки. МОН въведе Тиймс. Часовете по Английски бяха там. Искаха им изключени микрофони и камери освен ако някои не го питат. Изключително дървен софтуер, в който не може да се виждат всички. И последният месец нещата отидоха в къра - директора вече тотално разката играта като въведе задължително физическо през Тиймс (пълна пародия), компютърно моделиране (пълна пародия), музика и рисуване (пълна дивотия) и часовете започваха в 8.30, но вече свършваха в 13.00!!! Резултатът: недоспали в домашна среда деца, побъркани от график учители, побъркани от графика работещи от вкъщи родители. Заети помещения и претоварен Интернет от 8.30 до 13.00, и прочее. В крайна сметка онлайн обучението, което започна като песен, с успешно учене и въвеждане на нов материал, се превърна в един кошмар, след намесата на цялата администрация и натягането на директора да се мъчи да направи онлайн обучението като присъствено такова. Ей такива работи. Щото МОН видя цветя и рози, с то не е така. Мои познати пък учеха само в Тиймс и хаоса беше тотален тъй като учеха на изключени камери и микрофони. Какво и как са успели оставям на вашата фантазия....

    Нередност?
  • 7
    gfj1596918945680650 avatar :-|
    Глория Богданова
    • - 2
    • + 4

    Онлайн е по-спокойно, защото можеш да се съсредоточиш и да чуеш какво се преподава, докато в училище, учителите не могат да преподадът един урок нормално, заради хора, които са на училище, колкото да кажат, че са там, а децата, които искат да научат нещо - не могат. Онлайн е тихо и можеш да чуеш това, което се преподава и не се налага да мръзнеш през студените сезони, което увеличава риска от вирус.

    Нередност?
  • 8
    petkata1 avatar :-|
    petkata1
    • + 5

    И Онлайн и Офлайн, нашата система за образование не дава на децата полезни знания. Това, че могат да четат, пишат и смятат е полезно за системата, а не за тях. Онлайн е неподходящ поради огромни организационни и технически проблеми. Офлайн организационно е отработен, но технически е в отвратително състояние - няма оборудване и материали за опити по физика, химия, биология, карти по география, по математика се драска с тебешир по дъската вместо чертаене с пергел и триъгълник. Така че въпросът не е Онлайн и Офлайн, а да се промени основно МОН и системата на обучение.

    Нередност?
  • 9
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • + 3

    Не мога да разбера защо се правят на хамави. Хибридният модел няма алтернатива. И без да са с Ковид, много деца ще трябва да отсъстват заради баналните инфекции, към които трябва да сме по-внимателни от преди. Как ще учат тези деца, са ще наваксват? И заради липсата на решение, както и заради прекалено трудното освобождаване от училище, децата ще продължат да ходят болни и за замъгляват картината на инфекциозната обстановка. Ще е пълна лудница.
    Във всяко училище има по няколко класа от един випуск - могат да ги слеят и разделят на присъствено и онлайн. Няма да има нужда от повече учители. Мотивацията за учене ще се поддържа, изпитването може да е присъствено, а веригите на зараза, каквато и да е тя, ще се прекъсват, както е ставало при всяка ваканция през зимата, но с по-голяма честота. А болните деца ще могат да се присъединят към онлайн групата за колкото време е необходим. Щяло да стане хаос. Не ни занимавайте с организационната си некомпетентност. Илюзорният ред в системата не е по-важен от здравето на семействата и работата на хората, които ви изкарват заплатите.

    Нередност?
  • 10
    dsa1598520543682891 avatar :-|
    Danail Stanev

    А с детските градини какво правим?

    Нередност?
Нов коментар